Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
GT42
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån mar 28, 2016 7:28 pm

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av GT42 »

Fick lite tid över mitt i midsommarfirandet så drog till garaget...

Började med att montera "turbo-grill" som jag fått av en kompis. Den andra var lite dassig.

Bild

Mappade sedan vidare med kallstart, acc och lite tändkurva.
Fick problem med att bromsarna låg på då bromspedalen inte gick tillbaka helt pga fel i pedalstället. Fixade det och körda en längre runda.

Har haft en lite läcka i värmepaketet så kopplade bort vattnet till det. Behöver ändå ingen värme. ;)

Bild

Den nya tändspolen jag beställt passade inte så fick snygga till den gamla. Var inget fel på den förutom att den var ful.

Bild

Avslutade med lite ac-fix på farsans bil...
Bild

Allt för idag. Hoppas på mer snart.
Användarvisningsbild
GT42
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån mar 28, 2016 7:28 pm

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av GT42 »

Det skruvas fortfarande på bilen även om den just nu är undanplockad för vintervila...
Kommer troligen vara mer motiverad att uppdatera om det blir någon respons nån gång ibland. Positiv eller negativ.

Planen för 2018 är att få alla dörrar rostlagade/bytta och lackerade samt motorn mappad i rullar efter det får vi väl se vad som händer...
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av MVA-Productions »

Ser bra ut och gillar det jag läser! :) gällande din uträkning av spridarna tror jag inte att den stämmer helt och hållet men ger nog en fingervisning om effekten förutsatt att tändningen är nära nog optimal..
Mvg
Användarvisningsbild
GT42
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån mar 28, 2016 7:28 pm

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av GT42 »

Kul att du gillar det.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
alexanderdenstore
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis feb 12, 2013 6:21 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av alexanderdenstore »

börja läsa tråden,tänkte ååh sugtrim men sen kom den där att de är dyrt o sugtrimma men efter att ha kollat igenom tråden så tror jag inte att de hade vart dyrare med sugtrim :hihi:

Men ett bra jobb har du lagt ner på bilen så hoppas du fortsätter och inte tappar suget allt för hårt som en annan gjort :doh:
Veni,Vidi,Vici
Användarvisningsbild
GT42
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån mar 28, 2016 7:28 pm

Re: Volvo 940 16v turbo "hobbyräser"

Inlägg av GT42 »

alexanderdenstore skrev:börja läsa tråden,tänkte ååh sugtrim men sen kom den där att de är dyrt o sugtrimma men efter att ha kollat igenom tråden så tror jag inte att de hade vart dyrare med sugtrim :hihi:

Men ett bra jobb har du lagt ner på bilen så hoppas du fortsätter och inte tappar suget allt för hårt som en annan gjort :doh:
Kul att du läst igenom tråden. Du har nog rätt att det kanske blivit lika dyrt som att sugtrimma i slutänden men sån är ju bilhobbyn.Ett stort svart hål där man skyfflar in pengar i mängder. :)
Det har funnits några motivationssvackor under åren som gått. Är därför den inte är klar än. Just nu finns suget men inte tiden. Hoppas få lite mer tid över när våren närmar sig.
Under tiden så har jag jobbat lite med bruksbilen. Bl.a. monterat motorvärmare med fjärrstart och laddare och nu senast dragkrok så nu känns den komplett iaf. :)
Skriv svar