NicklasGarage - Opel kadett C -79
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Efter en stunds uppehåll och semester så har det hänt lite grann iallafall.
En Holset turbo med 68in och 80ut fick byta plats med kkk29an. Därefter byggdes det ett maffigare kanske lite onödigt stort avgas på 5tum
Topparna och insug är på plats med nya packningar från Fel-pro.
Den nya större kylaren har monterats och där har jag stött på lite problem med att huven tar i kylarlocket, så där måste ja hitta på nått.
för övrigt går det rätt trögt med projektet då ja väntar på ryggoperation, och står och väger imellan att lägga ner projektet eller ej..
/Nicklas
En Holset turbo med 68in och 80ut fick byta plats med kkk29an. Därefter byggdes det ett maffigare kanske lite onödigt stort avgas på 5tum
Topparna och insug är på plats med nya packningar från Fel-pro.
Den nya större kylaren har monterats och där har jag stött på lite problem med att huven tar i kylarlocket, så där måste ja hitta på nått.
för övrigt går det rätt trögt med projektet då ja väntar på ryggoperation, och står och väger imellan att lägga ner projektet eller ej..
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
- Ort: Finspång
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Ta upp hål i huven, så kan du ju fylla på utan att öppna med
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
ja det är ju enklaste lösningen, men ser inte så roligt ut.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Det är tur att det finns fina smärtstillande. För nu har turbon hamnat på plats, Tändningen justerad och synkad mot sprutet. och så vart det lite väl trångt för intercoolern med den nya större vatten kylaren, så tryckröret fick göras om och kommer köra utan intercooler tills vidare. Får sänka tändningen en aning.
/Nicklas
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Om du inte vill kapa i kylarbalken borde de väl nästan gå sätta kylaren ännu längre fram och rymma den på det sättet?
Väntar fortfarande på film
Väntar fortfarande på film
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Jag har faktiskt kapat upp kylar balken så kylaren står på botten av den på en gummimatta. Gick inte att flytta fram den heller va ja minns, tror orsaken var att det vart lite smalare och kylaren inte fick plats. Den får precis plats mellan rambena.
Ang film så är ja för taskig på att komma ihåg att filma när man är ute hehe..
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ang film så är ja för taskig på att komma ihåg att filma när man är ute hehe..
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
73,5 cm tror jag min IC är som sitter längst fram mellan rambenen...men då fick jag kapa i brickorna som håller fast stötfångarfästena för att de skulle rymmas
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Jag skulle behöva en smalare IC för att det skulle funka smidigast och helst anslutningarna på mitten riktat bakåt. Ja får kolla på det vid ett senare tillfälle, nu vill ja bara ut å prova av bilen ordentligt och ev byta bakaxel. Allt hänger lite grann på hur ryggen pallar med
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Kapat plåten lite för den tog i kylaren och monterat en 12tum elfläkt. Funka bra men står man en längre stund så går han för högt upp i temp.
blir mindre och mindre sleeper stuk
Tändningsmapparna ser ut så här, jag ska prova ställa upp tändningen till 20grader då jag fått tips att 10grader som jag har nu är för lågt. jag har problem att när jag i Neutral, öppnar spjällen sakta så hoppar tändningen mellan Idle och 45kpa mappen vid ca 2500varv och tvekar på varv över 4500.
Går jag från tomgång till fullpatte så varvar den friskt, men tvekar runt 4500.
blir mindre och mindre sleeper stuk
Tändningsmapparna ser ut så här, jag ska prova ställa upp tändningen till 20grader då jag fått tips att 10grader som jag har nu är för lågt. jag har problem att när jag i Neutral, öppnar spjällen sakta så hoppar tändningen mellan Idle och 45kpa mappen vid ca 2500varv och tvekar på varv över 4500.
Går jag från tomgång till fullpatte så varvar den friskt, men tvekar runt 4500.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Lite god nattsömn gör susen.
obekräftat tar ja på mig skämsmössan. Jag gjorde lite tester igår kväll och fick till gas responsen rätt bra med lite pill på tändning och bränsle. problemet kvar stod dock att den tveka på högre varv. Men imorse slog det mig!!, insprutningssystemet är byggt för 4 bars (58psi) grundtryck och ökar linjärt. Man kan köpa till en Fuel commander, en catchtank med pump som har ett grundtryck på 58psi och flödar 340l/h. Finns inte en chans att mina bosch pumpar flödar den mängden
Jag har bränsletrycksmätare att kolla på men eftersom jag alltid trodde det var tändningen som spöka och att jag inte sett soppatrycket för att ja suttit i bilen hela tiden, så har detta inte uppmärksammats.
Den pump jag hittat som skulle lösa mitt tydliga bränsleproblem är en walbro GST450. Den flödar 420l/h @3 bar och 350l/h @ 5bar. Vilket kommer funka fint
/Nicklas
obekräftat tar ja på mig skämsmössan. Jag gjorde lite tester igår kväll och fick till gas responsen rätt bra med lite pill på tändning och bränsle. problemet kvar stod dock att den tveka på högre varv. Men imorse slog det mig!!, insprutningssystemet är byggt för 4 bars (58psi) grundtryck och ökar linjärt. Man kan köpa till en Fuel commander, en catchtank med pump som har ett grundtryck på 58psi och flödar 340l/h. Finns inte en chans att mina bosch pumpar flödar den mängden
Jag har bränsletrycksmätare att kolla på men eftersom jag alltid trodde det var tändningen som spöka och att jag inte sett soppatrycket för att ja suttit i bilen hela tiden, så har detta inte uppmärksammats.
Den pump jag hittat som skulle lösa mitt tydliga bränsleproblem är en walbro GST450. Den flödar 420l/h @3 bar och 350l/h @ 5bar. Vilket kommer funka fint
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Fick lite tid över och började demontera gamla pumpen under och gamla intank pumpen.
Som synes så har intank pumpen enbart legat på botten i tanken enbart hängandes i kablarna
Nya pumpen blir en Walbro 400gst, den bör räcka till och ska slippa få simma på botten
Fick även lust att försöka kränga på slicksen på dom breddade plåtfälgarna jag hade låg. Slipade ner svetsarna för att det skulle finnas en rimlig chans men med den gamla däckmaskin vi hade så gick vi bet..
Så vi tog två vanliga rundhåls istället. Storlek på slicksen är 26x9x15.
Montera även en lite mindre ratt så man slapp ha ratten mot låren.
Bakaxel med bättre lämpad utväxling har jag fått tag på. Det vart en 1030 3,54. Ska försöka få iväg den på blästring i nästa vecka.
Egentligen skulle jag behöva lägga mig under och packa om tråget på lådan då det har börja läckt tyvärr... men jag drar mig för det då jag hellre fyller på lite med tiden och får en chans att komma ut och gasa lite innan snön är här.
/Nicklas
Som synes så har intank pumpen enbart legat på botten i tanken enbart hängandes i kablarna
Nya pumpen blir en Walbro 400gst, den bör räcka till och ska slippa få simma på botten
Fick även lust att försöka kränga på slicksen på dom breddade plåtfälgarna jag hade låg. Slipade ner svetsarna för att det skulle finnas en rimlig chans men med den gamla däckmaskin vi hade så gick vi bet..
Så vi tog två vanliga rundhåls istället. Storlek på slicksen är 26x9x15.
Montera även en lite mindre ratt så man slapp ha ratten mot låren.
Bakaxel med bättre lämpad utväxling har jag fått tag på. Det vart en 1030 3,54. Ska försöka få iväg den på blästring i nästa vecka.
Egentligen skulle jag behöva lägga mig under och packa om tråget på lådan då det har börja läckt tyvärr... men jag drar mig för det då jag hellre fyller på lite med tiden och får en chans att komma ut och gasa lite innan snön är här.
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Nu får den stå ute en stund. Till salu om nån är sugen. Jag ska försöka ta tag i bakaxeln i helgen, men är svårt då ja drog på mig två frakturer i foten under lördagens endurotävling och en rygg som strejkar .
/Nicklas
/Nicklas
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Ser riktigt tuff ut.
Re: NicklasGarage - Volvo 240 -79
Väntar fortfarande på film