amazon-66 busbils t5 sfro reggas

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

amazon-66 busbils t5 sfro reggas

Inlägg av klasb »

allt började väl egentligen med att jag sålde av en 740 med t5 i som va tänkt som förstabil, och har alltid velat ha en amazon med lite effekt i :roll: tanken hamnade på att hitta någon hyfsat fräsch/inte så rostig originalbil och bygga om "lite" men de va lättare sagt än gjort att hitta de :doh: kollade blocket och hittade denna :whistle: framvagn är nybyggt och framvagnen va nästan "klar" kontakta ägaren och gjorde upp pris och affär, sedan bar de iväg en jävla bit för att hämta bilen, den 5 december 2015 va detta.. bilen kom hem och planerna börjades smidas bur, t5motor, bmw zf låda, 240 1031 axel med 4linksupphängning. coilovers runtom, hade inga planer på att regga bilen från början men kan ju vara skönt med en gat "laglig" bil så kontaktade sfro för lite riktlinjer. hoppas på att få in bilen som ombyggt fordon och slippa amatörbyggt :lol: mestadels av tiden har gått åt till att samla ihop pengar/delar till bilen. hade några projekt som skulle bli klara först. började på bilen på riktigt för ca 1 månad sedan :P totalt rostfri och okej i kaross. haft en projekttråd på annan hemsida men hoppas på bättre respons här :D

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av klasb den sön maj 15, 2016 9:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: amazon-66 busbils/banbilsprojekt

Inlägg av Dennis M »

Hej!

Är bilen från Ädelfors?
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: amazon-66 busbils/banbilsprojekt

Inlägg av swerobin91 »

Äntligen haru lakt upp en tråd om Amazon!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 921
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: amazon-66 busbils/banbilsprojekt

Inlägg av blackadder »

Wohoo! Amazon!!! Det här ska följas!
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

Re: amazon-66 busbils/banbilsprojekt

Inlägg av klasb »

kände de va dags nu när de börjar hända lite med den :) ädelfors vet jag inte vi åkte från gbg hållet genom jönköping och rätt ut i skogen typ ;D
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

Re: amazon-66 busbils/banbilsprojekt

Inlägg av klasb »

hur e de egentligen med coilovers? :/ jag har byggt mina så långt ut på axeln de går alltså så brett som möjligt. och placerat dom raka mitt på axeln :| detta tyckte jag kändes som en bra lösning men nu när jag läser nogrannare i sfra boken står det om vinklar mm :roll: inte så sugen på att bygga om detta och tänka börja ihopbyggnaden av buren nu i dagarna om detta e godkänt :lol:
OBS fästet på axeln e flyttat efter bilen togs och e nu mitt på :mrgreen:
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

Re: amazon-66 busbils t5 sfro reggas

Inlägg av klasb »

har funderat endel kring motorns placering :shock: där den suttit innan fick man knappt plats med fötterna för att startmotorn va ivägen :doh: tog beslutet att flytta fram motorn ca 5-6cm och lyfta upp den lite. blir skitbra tror jag, får nu plats med både fötter och original generator+servopump verkar även som om det raka insuget passar efter lite justering :thumbright: hur är det att plocka bra med effekt med de raka insuget? fick nu en helt ny 60amp mini generator över om någon e sugen. framöver blir det att bygga klart motorfästena och tvärstaget för att sedan börja på buren. måste lösa en rattstång med så letar efter övre rattstång till en bmw e36 just nu. har även sprungit över några amazoner som ska plockas ner i delar framöver :whistle:

fixar fästplattor på motorn
Bild

mäter in och fäster motorn i rätt läge

Bild

motorfästena och balken e påbörjade

Bild
klasb
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 02, 2016 8:29 pm

Re: amazon-66 busbils t5 sfro reggas

Inlägg av klasb »

länge sedan de skrevs något här :D så e väll dags

äntligen fått byggbesiktigat bilen, gick över förväntan med besiktningen faktiskt :cool: han ville ha en lite förstärkning extra i framvagnen och va lite fundersam över hur tungtrampat de skulle bli utan bromsservo. bilen ska inom snar framtid lämnas iväg på blästring sen blir de full fart för att förhoppningsvis hinna klart och lyckas ställa ut bilen på elmia.


Bild


Bild


Bild


fick även sålt epan så nu finns de lite pengar att bygga av :cool:

Bild
Skriv svar