Volvo 142 -68 B20Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo i framtiden.

Inlägg av Klabbe Persson »

Fick tillbaka toppen från blästring.

Bild

Kommer få lite större avgasventiler, nya styrningar osv och lite enklare tillsnyggning i kanalerna och lite ventiljobb på det så kommer de nog bli bra. :)
Funderar på om jag ska kladda med att göra grejor för att köra spridarna i original spridarhål i toppen eller om jag bara ska plugga dom och köra spridarna i runners? Någon som har några synpunkter?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Fluff »

Fint som vanlig Klabbis! Får ta å titta bort nån dag å se hur ni har det :)
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Ersviken »

jag brukar svetsa dem i runners, få spridarna en bit bort från ventilen då man varvar mer.(Har för mig att jag läste det i 4-stroke performance tuning) Ser det också som en fördel att de inte värms upp av topplocket så mycket.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Fluff skrev:Fint som vanlig Klabbis! Får ta å titta bort nån dag å se hur ni har det :)
Tack Daniel!! Ditt blir inte heller så tokigt :) Bara att höra av dig!
Ersviken skrev:jag brukar svetsa dem i runners, få spridarna en bit bort från ventilen då man varvar mer.(Har för mig att jag läste det i 4-stroke performance tuning) Ser det också som en fördel att de inte värms upp av topplocket så mycket.
Låter som en bra anledning att få undan dom lite, då fixar jag bara lite pluggar till hålen! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Polaren håller på med att göra vid en Lambo Countach kopia och behövde lite nya prylar till framlamporna.

Bild
Fräste ut lite hållare för insatserna.

Bild
Gradade o klara.

Bild
Så här kommer dom limmas på insatserna, någon som kan tipsa om ett lim, funderar på vanlig 2-komponents epoxy, de borde funka?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av blackadder »

Snygga fästen! Hur spänner du plåten? Vacuumbord?
Loctite har ju bra grejor, kommer inte ihåg namnet bara....

Gillar verkligen ventilkåpan!
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Tack för det!
Vi har vacuumbord också, men det satt inte uppe just nu, så jag bara spände ner plåten mot bordet, därför den bågnade lite och inte körde igenom över allt plus att jag va lite snål på djupet :)
Vi har ett lite tjockare papper som man lägger under så att man kan fräsa igenom helt, det är samma som man har till vacuumbordet.

Jag hoppas ventilkåpan kan bli snygg :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Karl Buchka »

Ballt bygge! :thumbright:

Vad blir det för koppling och låda?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av fugazi »

Sikaflex till lyktorna?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Karl BuchkaTackar! Det blir en m400 från 164a till att börja med, vill ju behålla långspaken :shock: :lol: Koppling inte bestämt riktigt ännu.

fugazi Har funkerat på det också, vi använder det en del på jobbet o de e bra :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Ersviken »

man behöver inte begränsa sig till m400an för långspak.
På amazon som farssan bygger nå så har far byggt om spakstället lite klurigt så att en m46a från 940 passar :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Ersviken Nej absolut inte, har haft funderingar kring en zf eller liknande o bygga om spakstället, men dels så finns m400an redan och ska hålla emot lite mer än en m40n iaf. Sen e frågan om man får plats med ett spakställ/länkage i original växellådstunnel? Funkar det i amazonen?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Ersviken »

Har bara mätts och byggts en prototyp än, ska provmontera i bil framöver så återkommer jag med definitivt svar! :)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Kanon hade ju absolut inte gjort något med någon form av överväxel :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 142 -68 B20Turbo

Inlägg av The »

Finns ju m410 oxå
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar