Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
B20 for life
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
Ort: Åkers styckebruk

Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av B20 for life »

Jag har en volvo 760-87 med en b28E oddfire prv-sexa och jag undrar om det finns någon duktig kille här på forumet som vill hjälpa mig att installera vems och turbokonvertera?
Jag har kontaktat en firma och dom menade på att det skulle kosta 80k att bara renovera motorn och turbokolvar fanns inte att köpa till motorn..
Det känns som dom inte var sugna på jobbet.
När man surfar runt på ämnet så dyker John Lane upp med evenfire sexa på ca 500 hk.
I hans motor är det bättre vevstakar o smidda kolvar, mitt mål är ju kanske 350-400hk så man kanske klarar sig med lite bättre kolvar?
Frågan är: är det någon som vill ta sig an utmaningen? Jag kan tänka mig att lägga en rejäl slant på detta, men inga fantasisummor.
Jag har ju inte tummen mitt i handen, men känner att jag varken har tid eller kunnande för detta projekt.
B20 for life
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av B20 for life »

Bilen ifråga är skapligt fräsh och riktigt 80-tal :)
Blanksvart, ljusbeige plysch,taklucka,ac,elhissar, c-lås, sånt som är standard idag..
Den har dessutom 17" oxxo diva chrome som jag tycker passar skitbra på bilen.
Jag ska knäppa några bilder på den imorgon om jag får tid att tvätta den(tjocka lager pollen)
Prv- motorn är en udda motor med en mysko gång,jag gillar det mjuka bottenvridet men skulle vilja ha mer effekt. Det är ju betydligt roligare att ha en sådan motor än en 16v turbo, dock betydligt dyrare som jag förstått det..
Det känns ju inte rimligt att lägga 200k på en gammal 760, även om den skulle bli frän och udda :P
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av aliwin »

Problemet med dessa motorer är att fodrena släpper, blir ju specialkolvar till den och säkert samma med stakarna. Billigare att bygga på b230 block och mycket hållbarare för mycket mindre pengar.
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av Dennis M »

Håller inte orginal kolvar och stakar?

Berodde inte foderproblemet på att de schimsade med pappersliknande material? Det verkar ju vara löst på nyare årsmodeller.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan höra av dig till mig men jag har tagit ledigt hela nästa vecka för jag ska på tävling.

mvh jens
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av taz82 »

Jag går i liknande tankar i min 760 executive -88 "någon gång", dock ej så höga mål som 350hk, mer kanske 250-280hk.

B280E, som du har har ett kompressionsförhållande på 1:10.5

1989 och 1990 så är kompförhållandet 1:9.5 (B280F).

Jag tänker bygga på oöppnad motor (23 tusen mil) med justerat ventilspel och ett par bra oljebyten i ryggen.

Ventilspel är viktigt och ofta fel på dessa motorer, min 23 tusenmilade utbytesmotor jag bytte till efter att originalmotorn gav upp efter 64 tusen mil blev perfekt med spel justerat.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av Daniel-635 »

Motorn fanns ju som "Original" med turbo.
Kan ju vara värt att läsa på lite om dessa varianter också.

Bild

Bild

Renault Alpine V6 Turbo

Jag har bara sett en i verkligheten, så inte är dom vanliga, men det finns ju lite att läsa på nätet.
Sista årsmodellerna vart riktigt snygga.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hjälp att turbokonvertera prv-sexa

Inlägg av The »

Hör av dig om du behöver kolvringar. Har några uppsättningar som jag gärna säljer :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar