Philles 940 16v - HX55 - ZF

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Philles 940 16v - HX55 - ZF

Inlägg av philleee »

Tjenare,

Bilen: volvo 940, 1997, b230fk.

Planerna var först att bygga på 8v toppen och en portad inhandlades av Tommy Luhr
men sen fick jag tag på 16v grejer billigt o tänkte att det skulle vara roligare och man kan lättare nå mer effekt som jag har planer på i framtiden.
Jag föredrar lite vassare sugmotor och sedan ladda mindre för att uppnå önskad effekt och ett roligare register.


E85

Motor:
B230FK block, endast honat i nuläget.
Standard Vev
H stakar (Ali: OTOP kina)
16v std kolvar
Nya ringar och lager, glyco och NE.
Standard oljepump.

Bosch 1680 Spridare (Vita/blåa)

Ska bygga eget grenrör, ca 42.6mm invändig diameter, tryckkärlsrör.
Kommer göra en CAD på det så man kan göra om det i rostfritt eller vad man nu vill ha i slutändan, skapar separat tråd på detta framöver.

Plenum, Martin H (MHR) gamla plenum. Trattar, 850 spjäll mm, riktigt fint.

Holset hx55 turbo, #22 hus.
Bör kunna ladda inte allt för sent med tanke på att toppen är portat o där sitter vassare kammar.
Blir den seg kanske jag ordnar ett 14-16 turbinhus från nån HX40.

Svänghjul:
Dannej, djupt som är svarvat o stiftat för 765 platta.

Växellåda:
ZF från 525tds, 5vxl 12 splines.
765 Sachs platta.
ASS Växellådsbalk.

Topp:
Slipad av Möller!
Standard ventiler (mirade)
Ställbara kamdrev ala kina.

Omslipade kammar - AXT298 (11.5 260g (@1mm))
Ståltryckare, köpte först till ford diesel 1.8 som har chims o funkar bra, men då jag vill ha ned vikten fick det bli vanliga ståltryckare från ACM till ett bra pris, med längre tapp.
Manley 22190-16 ventilfjädrar (Dodge SRT-4)
Custom brickor under orginal retainers för att passa fjädern och korrekt tjocklek för att få upp fjädertrycket och nå fjäderns arbetsområde.


Bränslesystem:
Org pump i tanken -> catchtank på 3liter.
Pump 2: DW IL350 - Borde vara god för ca 6-650HP E85.
Malpassi btr i nuläget, kommer bytas om det behövs.
AN6 hela vägen, svart slang från PPF.

Bytte till VEMS början på 2012, funkat riktigt bra som bruksbil med det utöver ett par små självorsakade fel.

Osäker på hur den ska diffas, eventuellt en locker diff då den inte kommer gå som brukis.

Bilstein dämpare och lesjöfors sänkfjädrar runt om.

Mål för 2020/2021:
Skicka ned motorn, lådan, besiktiga som orginal (VEMS, BMW låda, 16v kolvar (högre komp), 16v drev med 24mm rem, annars STD)

Bygg om bränslesystem, bakaxelbrygga, diffa bakaxeln, byt topplock etc. Mappa hos Möller, KÖR SOM ETT SVIN.

Mål ca 450-500 WHP.


Uppdaterar varje gång jag varit ute och pillat med något.
Senast redigerad av philleee den ons aug 12, 2020 12:48 pm, redigerad totalt 36 gång.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

Lyfte ur motorn:
http://imageshack.us/a/img191/6827/n300.jpg

Kass bild men gängat oljereturen:
http://imageshack.us/a/img23/4103/g4j6.jpg
http://imageshack.us/a/img41/9375/9xjr.jpg

Upptäckte att någon har varit o skruvat innan!
http://imageshack.us/a/img706/5485/c36w.jpg
Det tackar vi för.

Ska provtrycka tryckplattan innan den används.

Fuelrailämne:
http://imageshack.us/a/img850/3192/f9en.jpg

Toppen, ett par ventiler är ur, plockade ur alla idag och rengjorde toppen.
http://imageshack.us/a/img819/1834/tf54.jpg

Krökt ventil:
http://imageshack.us/a/img593/1444/mam8.jpg


Lite grejer:
http://imageshack.us/a/img819/5640/8chr.jpg




Stakarna säljes! 4 smala 16v, 4 tjocka.

Var bara tvungen att lägga på toppen.....
http://imageshack.us/a/img20/8027/pkrq.jpg

Blocket ska målas svart och ventilkåpan röd.

Avsågad 16v kolv:
http://imageshack.us/a/img69/7690/udmf.jpg

EDIT: Imageshack har ändrat på bilderna från 1024x768 så fick ta bort infogandet i tråden då dem var lite väl stora (~3900x2200) kommmer lägga upp dem på annan site vid tillfälle så jag kan visa dem här igen istället för länkar till dem.
Senast redigerad av philleee den mån maj 12, 2014 3:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Jeppa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: sön mar 04, 2012 9:34 pm
Ort: Norrtälje

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av Jeppa »

finfint! där här ska följas!
Jesper Andersson
Randersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av Randersson »

Vilken BMW tar du spjället från? Schysst annars, bra bilder!
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

Tackar!

Spjället kommer från en bmw v8 som sitter i någon 740/750 minns inte vilken. Sitter tps klart på det redan :) Kan ta en bild nästa gång!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av 740Bodo »

Trevligt Projekt,, kul me mycket bilder :thumbright: kommer följas!!
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Blir nog kanon detta! Kan du skriva upp godstjockleken på den sågade 16v kolven? Håller på med i princip samma setup som dig och funderar på om kolvtoppen blir stabil nog om man svarvar ur den.

Mvh
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

Yeah!

Har själv varit en stor läsare av projekttrådar o bilder gillas alltid!

Kolven mätt med skjutmått är 8mm precis, skulle gissa på att man får det till ca 7,8–7,9mm med mikrometer:)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

Plockade ner oljepumpen idag, måste säga att det är tur silen sitter där för titta vad som låg där i den..
http://imageshack.us/a/img818/9138/caky.jpg

Blocket: (syns inte att det gått 26000mil, tom org honingen syns vädligt tydligt.
http://imageshack.us/a/img69/4418/q17c.jpg

Påbörjade inslipningen av ventilerna.
http://imageshack.us/a/img6/1274/3e1y.jpg
Kamdreven anlände från Robban på forumet!
http://imageshack.us/a/img713/4177/glgr.jpg

EDIT: Imageshack har ändrat på bilderna från 1024x768 så fick ta bort infogandet i tråden då dem var lite väl stora (~3900x2200) kommmer lägga upp dem på annan site vid tillfälle så jag kan visa dem här igen istället för länkar till dem.
Senast redigerad av philleee den mån maj 12, 2014 3:24 am, redigerad totalt 3 gång.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av T Landholm »

Fränt, detta skall följas!! :thumbright:
Tommy Landholm
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av MVA-Productions »

Det innebär att kolvtoppen i svarvat utförande skulle bli runt 6mm? Känns lite väl klent tycker jag :(
Mvh
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

ca 6mm ja, vet inte om det är tillräckligt, men jag tänker testa, sen får vi se om det håller eller inte. När man ska över 550-600 häst så kommer jag åtminstone köra på smidda eftermarknadskolvar men just nu håller budgeten inte för det ;D
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av philleee »

Har inte hänt mycket mer än att jag skruvat ut det sista ur blocket.

Nästa vecka blir det att rensa upp elsystemet och så smått börja slipa ner och bättringslacka motorrummet om jag får hem grejerna i tid!

Har förövrigt lött ihop ett ms1v3 4 bars mappsensor och för enkelspole (edis eller vanligt fördelarsystem) och vr givare. mest för skojs skull, måste dra nytta av elutbildningen på något sätt..
Jimstim kommer hem nästa vecka aå jag kan testköra kortet sen blir det att sälja det.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
nordstromjimmy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: sön sep 01, 2013 3:33 pm

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av nordstromjimmy »

Följer. Lycka till :)
Phranz
För mycket laddtryck
Inlägg: 166
Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm

Re: Philles 940 16v turbo

Inlägg av Phranz »

Håller på med liknande projekt själv, vad ska du köra för bränsle? Själv tänkte jag köra e85 och behöver därmed inte sänka kompet och slipper svarva 16v kolvarna alls. Har en projekttråd på gorg du hittar om du klickar på länken i min signatur :)
Skriv svar