Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Opel Ascona B - B230F + MS + Eaton M62

Inlägg av Attenator »

Det här blir min första projekttråd någonsin, får hoppas att jag kan hålla igång uppdateringarna så det inte blir alltför tråkigt för de som vill läsa. Allting är saxat från Opel sport club så det blir många inlägg i början.

Jag köpte i slutet av 2010 en Ascona B, en bil som jag länge velat bygga på. Bilen är en gul skapelse från 1978 som importerats till Sverige 1998. Därefter besiktades den endast en(!) gång och har sedan dess bytt ägare som projektbil i 12 år.

Jag satsar på att återigen få bilen körbar och besiktad för våra svenska vägar med en lite roligare motor- och chassiuppsättning än original så man kan använda den på is- samt konbanor. Det här är absolut inget monsterbygge med 500+hk utan målsättningen är en bil med bra register som framförallt är rolig att köra inspirerat.

Bilen som den såg ut vid hemkomsten till garaget:

Bild

Lagomt snöig och kall, den har stått ute länge så en ordentlig tvätt kommer att behövas, men det blir först när den går framåt av egen maskin då vi inte har tvättmöjligheter i garaget.

Det saknades en hel del detaljer till bilen, bland annat motor:

Bild

Så jakten på delar började direkt. Motorval debatterades fram och tillbaka, Opel, saab, volvo, till och med honda var med på ett hörn. Till slut fick jag dock ett erbjudande och köpte på mig två stycken:

Bild

B230F, billiga och stryktåliga motorer som även går att förklä till B230FK (Lätttycksturbo 135hk) och registrera med. Dock saknades växellåda och startmotor, jag satte därför kapen i en sandloppa som byggts runt 1999-2000:

Bild

Och efter några timmar med tigersåg och ett par vändor till skroten hade vi en M46-låda och startmotor, plus lite annat smått och gott.
Senast redigerad av Attenator den tis mar 29, 2011 10:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Fördelen med att den här bilen är importerad och har varit en projektbil under 12 års tid är att den är otroligt rostfri, de enda ställen jag kommer att åtgärda är bakre skärmkanterna där det blommat upp lite rost. Skönt att slippa svära över dålig plåt och istället kunna fokusera på det roliga, motor- och chassikonstruktion!

Började med lite kapning, tog bort originalplåtarna till kylaren samt förstärkningarna under frontplåten då det ska i en saab 900 t16-kylare + elfläkt, lite extra luftflöde skadar inte

Bild

Detta gjorde det även lättare att få dit motor+låda när det var dags för lyftet. Huven togs av och efter några välriktade slag med släggan, samt lite kapning framför värmepaketet (paketet i sig är helt orört), satt motorn på plats och man kunde börja bygga motorfästen. Vi kommer att kunna använda original motorfäste på vänster sida och på höger blir det lite finlir men original motorkuddar kommer användas, skönt att slippa stum montering!

Bild

Det har tydligen suttit en stadigare växellåda i bilen original så växellådstunneln var redan uppkapad bakåt, vilket underlättade när vi skulle i med Volvomotorn, då oljetrågets form gör att motorn måste förskjutas bakåt (perfekt för viktfördelningen). Vi blev dock tvungna att kapa upp ytterligare ca 5cm, växelspaken hamnade riktigt bra till, nära ratten!

Bild

Mittkonsolen kommer att flyttas ca 5cm bakåt så det kommer se "rätt" ut när man är klar. Ursäkta bildkvaliten, har bara mobilkamera för tillfället med det ska åtgärdas framöver.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Lägger in lite fler bilder, bilen hade en hemsk hemmaritad(!) hastighetsmätare, så ett Manta-instrument köptes och installerades, lite skillnad:

Bild

Älskar retrolooken på Mantans mätare, helt underbar! På något konstigt sätt har Volvo lyckats använda samma dimension på hastighetsmätarvajer som Opel så efter lite "fintrimning" av fästet gick den dit, hoppas på att den visar någorlunda rätt hastighet. Sen köptes även ett bromsservo från en manta som monterades, saknar dock röret som går in i bromsservot, det man ansluter vaccumslangen på, är det någon som har ett så hör av er!

Köpte även en uppsättning beggade Jamex-fjädrar plus nya Monroe stötdämpare från lite olika personer på opel sport clubs forum, kommer nog bli lite styvare iaf, tills man har råd med värre grejer:

Bild

Bakdämparna och fjädrarna känns hur bra som helst men tyvärr var framfjädrarna kapade en bit (hoppas att höjden blir bra ändå) och de främre stötdämparna är mycket slöare än de bakre så de kommer nog bytas mot stadigare variant omgående.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Bilen saknade helt stolar och bälten så jag köpte ett baksäte från Manta med läckert gul mittdel, återigen retrolooken, helt underbart. Tyvärr har jag endast grå framsäten från kadett GSI, grymt sköna att sitta i men färgen trivs jag inte med så ett försök till svart färgning ska göras. Har någon tips på hur man kan gå tillväga så hör av er!

Bild

Då det blir insprutningsmotor så beställde jag ett MS1 V2,2 av backeliten som byggt mina tre senaste ms. Detta håller nu på att lödas och förhoppningsvis är det klart nästa vecka då jag planerar att bygga kabelhärva till motorn. Det som nu saknas är TPS-givare från Saab 9000.

Bränslesystemet byggs av en Biltema Bränslepump, 52-203, bränslefilter från Audi V8 samt förfilter från någon Mercedes. Troligtvis blir det 8mm kopparrör till tryck- samt returledningar då de finns billiga på Biltema, jag hade även en ställbar BTR med inbyggd mätare liggandes som hamnar i bilen.

Bild

Bättre bilder kommer efter helgen då allting ska sättas fast ordentligt.

Jag köpte även en bakre kardanbit från Opel som ska skarvas ihop med den främre volvokardanen.

Motorfästen + växellådsbalken är färdiga, det återstår dock en del svetsning då min pinnsvets är allergisk mot allt annat än rostfria pinnar och jag fick slut såna under helgen.

Vänster fäste:

Bild

Höger fäste, här flyttade vi originalkudden från Asconan till ett befintligt hål i framvagnsbalken, kuddarna var som nya och bra mycket hårdare än volvomotorns så förhoppningsvis ska den sitta ordentligt!

Bild

Inte direkt utställningsvärdigt men det är inte målet heller, ska ta isär och svetsa klart, slipa + måla fästena till helgen, mest för att slippa rosten. Växellådsfästet glömde jag ta kort på, blev en väldigt enkel historia i fyrkantsrör + den hårdaste motorkudde jag hittade på biltema.

Så nu sitter motorn där utan assistans, passar som handen i handsken

Bild

Som ni kan se är hela värmepaketet kvar så man kan ge sig ut på isarna utan att frysa, dock väntar jag på en kupefläkt så lite av värmen kan leta sig in i kupen!

Bild

Det här bytet har gått förvånansvärt enkelt än så länge, det var länge sen jag hade så roligt i garaget! Får väl hoppas att det inte straffar sig med allvarliga problem längre fram.

Jag hann även ta isär volvokardan, vända på den och dra ihop med nytt knutkors för att få den splinesade delen längst mot växellådan utan onödiga kapningar:

Bild

Sen sattes allting på plats och den bakre delen kapades i rätt längd för att svetsas ihop med opelbiten, kardan är nu inlämnad för svetsning, volvoröret går inuti opeln:s med 2mm frigång så en distansring måste även svarvas innan svetsningen.

Bild

Det börjar dra ihop sig känns det som, måste köpa på mig mer svetspinnar så jag kan börja snickra avgassystemet, kommer bli en 2,5" historia så man har lite tillgodo när det är dags att överladda skapelsen.

Jag har även handlat sommarfälgar, det blev 15" MIM Juventus med 195/50-15 på, bilder kommer när jag provat dem på bilen!
Senast redigerad av Attenator den tor jan 20, 2011 8:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B

Inlägg av Attenator »

Så härligt, jag fick två timmar i garaget igår kväll, kom även fram till att det som vanligt är skit bakom spakarna när någonting inte fungerar. Jag har helt enkelt vant mig vid invertersvetsar och tänkte inte på att de basiska svetspinnar jag brukar använda inte fungerar med morfars gamla svetstransformator. Ett paket tunna rutila pinnar rådde bot på alla problem och nu är växellådsfästet klart, hann även lacka det lite för den där äkta blingfaktorn:

Bild

Hann även lufta bakbromsarna och prova MIM-fälgarna, lite skillnad på spårvidd mot 13" vinterdäcken:

Bild

Det här känns lite bättre:

Bild

Tog ett kort på fjäder och stötdämpare bak, man kan även se mina hemtillverkade fjädergummin. Nedre fjädersätena var rätt slut så de har svetsats upp och målats, på bilden saknas krängningshämmaren men även den är nu monterad.

Bild

Det var väl allt från gårdagen, i helgen blir det en ordentlig omgång, den ska göras helt klar för dragning av kabelhärvan till ms:et som kommer nästa vecka!
Senast redigerad av Attenator den ons maj 15, 2013 1:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elvis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån nov 08, 2010 11:39 am
Ort: Hallstavik

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Elvis »

Detta gillar jag, karossen ser riktigt fin ut.
Jobba på nu så du får ut och köra snart :thumbright:
Elvis Schyberg (Häggblom)
Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51408
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Den är faktiskt riktigt fräsch, dock väldigt skitig tack vare att den stått ute några år. Ska bli enormt trevligt att få tvätta den till sommaren och se hur mycket lyster man kan lura fram ur lacken och vad som behöver åtgärdas.

Planerna går mer och mer mot kompressor nu, den ska reggas med B230F och köras sug till en början men troligtvis kommer man bli less på sugeffekten rätt snabbt.
Användarvisningsbild
Elvis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån nov 08, 2010 11:39 am
Ort: Hallstavik

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Elvis »

coolt med kompressor :thumbright: vad för kopressor hade du tänkt att köra med då?
Elvis Schyberg (Häggblom)
Projekt tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=51408
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Inte riktigt bestämt än, helst skulle jag vilja ha någonting i stil med eaton m62, billig och relativt lättdriven, men det verkar som att m90:n är lättast att få tag på billigt så man får se.

Men det ligger framåt sommaren, först ska jag få ut den på vägarna sug och se hur mycket ös man kan lura ur motorn med MS:et, en elak tändkurva och lite större spridare så kanske man iaf kommer kring 120-130hk.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Då var helgen över och Asconan är lite närmare uppstart, vi hann inte riktigt allt som jag planerat men väldigt många saker ströks från listan!

Änligen har jag fått tag i en kupefläkt, inte provat den än då batteriet var tömt men den är monterad och förhoppningsvis ska den leverera lite luft.

Bild

Hann även dra slangar till värmepaketet så det blir intressant att se hur den biten fungerar när det är dags för uppstart.

Jag fick tillbaka kardan från SMT i umeå, riktigt bra firma som tar på sig allt möjligt mekaniskt arbete och till rätt pris dessutom. Lite reklam förtjänar de: http://www.smtumea.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter lite slipning och lack ser den "nya" kardan ut så här:

Bild

Även den är nu monterad, sitter perfekt och förhoppningsvis ska den vara dugligt balanserad. När jag ändå låg under bilen passade jag på att bygga en liten distans till växellådsfästet och lacka allting svart, det såg så skumt ut i silver:

Bild

Även motorfästena har nu slipats och lackats svarta för att slippa rosten.

Tog även lös volvons kopplingswire, sparade höljet och monterade det på Asconans originalwire, den passade helt perfekt så nu har vi koppling! Allting flyter på nästan för smidigt i det här bygget, jag sitter bara och väntar på bakslagen. Jag är övertygad att bilen har stått för länge och nu vill göra allt för att ta sig ut på vägarna

Även gaswire är monterad, original Asconawire kortades och fick ett nytt wirelås, fick även lov att borra upp gasrullen på volvoinsuget.

Köpte på mig 5m kopparrör, 8mm ID, som fick bli de nya bränslerören. Dessa trycktes på plats i originalfästena, har tyvärr ingen bild på det. Jag fortsatte sedan på bränslesystemet med att snickra ett fäste till pump+filter:

Bild

Därefter kapades slangar till rätt längd och hela härligheten monterades med gummidistanser över och under karossen för att slippa vibrationerna, tycker det blev riktigt bra:

Bild

Som en sista touch på bränslesystemet provmonterades 4st sabb 900t16 spridare, dock vill jag helst använda originalspridarna från supran (440cc) men det verkar behövas speciella o-ringar. Ska åka förbi momentum och se om de har nått i hyllorna.

Gav mig även på avgassystemet men det blev bara sista biten då jag måste skaffa ett byxrör till volvoflänsen innan jag kan få ordning på resten, det blir iaf 2,5" till slutdämparen där det delas till 2x2".

Bild

Ser ut att fungera bra med kardankröken men den hamnar lite nära panhardstaget på vänstersidan, har ca 4cm frigång i höjdled. Dock rör sig ju delen närmast karossfästet inte alltför långt så jag testar och ser hur det blir, man kan ju alltid bygga om

Lite av det som hände i helgen, ska ut en kväll i veckan och göra klart avgassystemet, sen är det bara att börja med kabeldragning till ms så kanske den kan provstartas i helgen som kommer!

Jag fick även ägarbytet i fredags, så äntligen är den lilla skönheten min på riktigt, ska ställas på så fort den startats!
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Nicke Nyman »

Tjena!

Fint val av bil att bygga på!! Hade en Ascona B som första bil, man blir lätt såld på dem.

Angående väghållningen så kan jag rekommendera dig att kontakta Pelle på http://www.stotdamparexperten.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag frågade om offert där när jag gick i tankarna på att bygga en Ascona B. Och justerbara grejor till bra pris är inte lätt att få tag i. Och har du vettiga fjädrar kan du köpa endast dämparna av honom. Annars har han både och.

Lite inspiration: http://www.youtube.com/user/opelracingr ... GZQ6HUR0gU" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till i fortsättningen!

// N.
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Tack för tipset! Jag ska kontakta honom och se vad han har för priser, hoppas på att bakre dämparna ska kännas bra när man väl kör, de är rätt hårda men det är ju en sak att trycka ihop bilen själv och en helt annan när man väl är ute på vägarna och börjar provocera bilen.

Den där asconan såg riktigt elak ut, målsättningen är långt under den men alltid roligt att se de som tar sina projekt fullt ut!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Cassius »

GAZ gör annars coiloverben till bra kurs som är justerbara i 32 lägen. Jag har sånna bak på kadetten, köpte ett par som egentligen är till Escort MK2 så dom är väl korta, sänkte övre fästet ett par cm och tänker nöja mig så :) Escort coilisarna är 10cm kortare än std Kadett dämparna som ska vara samma längd som ascona b dämparna. Så jag får nöja mig med att bilen blir ruggigt låg helt enkelt ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Attenator
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre okt 23, 2009 11:34 am
Ort: Umeå

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Attenator »

Sådär då har man klarat av ytterligare en helg, jag hade förhoppningar om att dra igång ms:et under helgen men jag får ta det nästa helg istället. Avgassystemet krävde lite för mycket av min tid, en av grenrörsbultarna gick av mm, men nu är det helt färdigt. 2,5" system hela vägen som delar sig i 2x2" i slutdämparen, fick tag i en 2,5" katt från en 9000 2,3t av garagepolaren:

Bild

Mittendelen, har spenderat mycket tid med vinklarna så det ska ligga nära karossen, även om det är svårt att se på bilden, ca 10mm nerstick från rambalkarna som mest.

Sen påbörjades elektroniken, lite av grejerna som ska in i bilen:

Bild

Dragit nya strömkablar från batteri till generator, startmotor och jord till motor + kaross, jag hatar jord/strömproblem så allting dras om med ordentliga kablar och kontakter:

Bild

Det är dock fel batteri som sitter där, har endast detta som "mockup", har ett nytt liggandes i stugan som jag inte hunnit hämta än.

Sen har jag påbörjat installationen i handskfacket, säkrat av kabelhärvan och dragit kablar till strömsidan av relän osv. Riktigt roligt att komma igång med elarbetet, allting går så fort, det är trots allt fjärde gången man bygger härva till ms, och man slipper skita ner sig

Bild

Högra reläet ska bytas mot ett likadant som det vänstra, billiga "noname" relän är inte värt att använda har jag märkt. Alla kablar med direkt + eller tändningsaktiverad + blir röda, den gula är bränslepumpskabeln. Sen kommer dragning av spridare, tändspole, trigger, IAT, CLT, TPS och inkoppling av LC-1:an så man kan mappa in den ordentligt.

En rolig överraskning var att garagepolaren letat fram en riktigt läcker träratt som ska in i Asconan, jag är sugen på mocka sen så man får bra grepp men trärattar har en speciell plats i hjärtat :)

Bild

Avslutningsvis vill jag uppmana alla att höra av er om ni har svarta, släta dörrhandtag från manta B till salu då jag vill byta alla mina kromade! Letar även efter plastkofångare till bilen, stackarn står ju och skäms utan handtag och kofångare:

Bild
Strandstue
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jan 18, 2009 9:36 pm

Re: Opel Ascona B(anbil)

Inlägg av Strandstue »

artig prosjekt:)
Ta masse bilder av kobling av sprutet. skal gjøre det samme snart:)
Skriv svar