Opel Commodore Coupe 1969

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Ja inte blev det någon körning på isen för min del, var för mycket att göra på för kort tid. Det har inte stått still med projektet men ett alltför utdraget motorbyte i raggarbilen har upptagit större delen av garagetiden den senaste tiden. Jag körde haveri på originalmotorn för snart två år sen och sedan dess har bilen blivit stående.

Gjorde ett försök att montera Opelns reservmotor i den förra året men det blev enormt trångt bak vid styrningen så det blev aldrig av. Införskaffade en 472:a i delar nu i vintras som tyvärr visade sig ha en stor spricka i blocket, men nu är iallafall bottendelen ihop med ett annat block. Siktar på att ha bilen körklar nu i maj och sen är det fullt fokus på racebilen igen.
Bild

En hel del tid har jag lagt på att tillverka en adapter för att kunna montera Lencolådan på en sprängkåpa med Gm:s vanliga bultmönster. Då jag tänkte att det kan vara bra om man kan provköra med Lencolådan så man känner om det känns bra innan man köper någon finare sprängkåpa som passar bolton. Adaptern är fortfarande lite i prototypstadiet och den är väl ganska yxig både i konstruktion och material. Ingående axeln till lådan är av lång modell så det är därför adaptern är så tjock.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Karossmässigt så håller jag på och funderar på bakpartiets utformning, längd/utseende på dörrarna samt lutningen på taket.

Hjulhusen sitter punktsvetsade på båda sidor men jag har inte klätt in allt med plåt än då jag tänkte vänta med det tills jag införskaffat bakhjul.
Bild
Bild
Sleepy_One
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Sleepy_One »

Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn :)
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar :)
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Sleepy_One skrev:Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn :)
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar :)
Hej missar cruisingen i Arboga, en Fordåkande kompis fyller 30 i helgen och han har något märkligt förakt mot allt som Gm producerat :)

Bild

Bakre delen på karossen är avlyft igen och det är dags att göra färdigt allt plåtarbete under den så man slipper kräla omkring och trassla in slangpaketet från svetsen överallt.

Koppling och ett hydrauliskt urtrampningslager är beställt till Lencolådan och en funny car bur är även den på väg hem. Lite overkill med en sådan bur när man har såpass lite maskin som jag har men tänkte att det är en investering för framtiden, skönt att slippa plocka av karossen sen igen. Nytt bälte lär införskaffas då jag bygger så långsamt att taggningen har hunnit gått ur.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Hade lite problem med leveransen av rören till funny car bågen då det skickades som två kollin varav det ena fastnade i England i över en månad. Paketet som fastnade innehöll självklart det bockade röret som går från botten på högersida av föraren upp till takröret på vänster sida.

Bild

Valde som jag nämnde i förra inlägget att lyfta av bakre delen av karossen för att komma åt bättre och det får jag väl säga var ett bra beslut. Det blir ju en del obekväma arbetsställningar ändå när man ska försöka komma åt att helsvetsa rören men det var väldigt skönt att ha fritt uppåt när man svetsade. Efter en hel del mätande, bildgooglande, torrkörningar och eftersökningar i andras projekttrådar så fick jag till slut fingrarna ur och nu sitter bågen på plats. Valde att ha det främre röret såpass långt fram att hela hjälmen sitter innanför med en del frigång framåt för att slippa slå i hjälmen där om olyckan skulle vara framme. Fick därför montera lite längre längsgående strävor än dom som följde med i satsen.

Bild
Bild

Lyckades buda hem en jättefin billet yoke till Lencolådan på Ebay för ett suveränt pris.
Bild

Har även varit uppe i Orsa och kört upp för licensen. Fick låna lillebrors snabba Mercedes då han tycker att min egen bruksbil är något av en skändning rent prestandamässigt. Jag har varit funktionär och publik på dragracingtävlingar men aldrig kört någonting så det kändes enormt roligt att få äntligen få testa. Springer en del orientering på fritiden och kan väl säga att det är sällan jag kommer upp i den pulsen ute i skogen som jag hade när jag stod i uppliningen.
Bild
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Det blev en trist avslutning på förra året då en nära vän valde att avsluta sitt liv. Kände att jag tappade suget helt på det mesta, men nu har jag iallafall skruvat en del med bilen under vintern.

Har mest grejat med Lencolådan och provat att växla den med luft för att ganska snart konstatera att jag helt saknade förmågan att fylla lufttanken med tillräckligt högt tryck för att få det att funka. Växlingtrycket på en CS1 låda ska ligga runt 10 bar och jag provade med en fin Biltema cykelpump och kom upp till 9 bar innan den glödheta luftslangen small av som ett pistolskott hemma i pannrummet.

Har haft lite planer på en Sodastream tub med regulator men jag har inte riktigt lyckats hitta någon som klarar av det arbetstryck som lådan kräver. Provade maila Lenco i fredags, så eventuellt beställer jag en ny växelspak och allt som behövs för att växla den med spak i stället.

Växellådan är nu ihopskruvad så jag tar och lägger upp lite bilder på den operationen.

Bild
Bild
Bild
Jag la ner solhjulen i frysen och ställde växellådshusen uppe på värmepannan för att underlätta monteringen.

Bild
Bild
Bild
Sen var det dags för planethjul, lamellkorg, lameller, mellanlägg och tryckplatta.

Bild
Växelmekanism.

Bild
Bild
Bild
Sen till sist var det dags att montera shims, spragkopplingen och backväxeln så var den äntligen klar.

Bild
Bild
Adapterplattan är nästan klar, måste dock beställa längre skruv till den. Sen köpte jag ett tilton hydrauliskt urtarmpningslager som det ska göras fäste för i sprängkåpan. Fick svarva till en ny pilotbussning till vevaxeln också.

Ska försöka öka lite och få färdigt torpedväggen och växellådastunneln nu också så snart som möjligt.
pillee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av pillee »

Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter
Sleepy_One
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Sleepy_One »

Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

pillee skrev:Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter
Jo det är något som jag funderat mycket på, men jag har så dålig koll på var man fyller en sådan. Har iallafall nu beslutat att köra med vanlig mekanisk växling. Visst det blir väl lite mer justerande men man slipper en del andra bekymmer.

Hittade ett växlingstorn igår på racemarknaden i Norrköping, dock så saknas det några delar som jag får tillverka själv. Växelspaken för växling mellan ettan och tvåan blir en lite modifierad variant av min gamla Mr Gasket vertical gate spak. Som jag haft monterad i bilen sen jag började med v8 konverteringen för länge sedan.
Bild
Sleepy_One skrev:Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..
Tackar, jo det var riktigt trist.

Var som sagt iväg till racemarknaden i Norrköping och fyndade en del prylar under gårdagen. Ett par 3,5" v-bandsflänsar och uttag för lambdagivare inhandlades av mannen med den fräna turbo Belairen. Ett gäng mätare med en liten panel inhandlades också samt en kardanring som bultas fast på bakaxeln. Det var något som jag planerat att bygga själv men fasen va fint det är att köpa fina delar som det bara är att skruva på ibland.
Bild

Jag har låst fast mig så jäkla länge med evighetsväxellådsbytet så det har gjort att knappt något annat blivit gjort på bilen. Men nu har jag sett ljuset och börjat med det som jag tycker är roligast nämligen plåtarbete. Gjort främre kardanskydd och börjat fått på lite plåtar mot och mellan hjulhusen. Ska försöka få färdigt allt plåtjobb bakom förarutrymmet så fort som möjligt så jag kan montera tillbaka bakaxeln igen.
Bild
Ska bli fint att få en enhetlig färg sen i förarutrymmet, har dock kallgarage så jag får måla någon dag när det är hyffsat varmt och torrt så färgen torkar.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Bild

Fick i växellådan idag för första gången för att måtta in hur långt bak motorn ska flyttas. Motorn ska bak 40mm för att kardanlängden ska stämma. Motorn är på väg att lyftas ut just i detta ögonblick och ska i samband med detta få en översyn och äntligen ska jag montera det guldiga Canton oljetråget på motorn som stått i köket och samlat damm i en evighet.

Passar på att bygga om torpedväggen på förarsidan samtidigt för att förbättra körställningen och ska ta mig i kragen och försöka få dit en väl fungerande gaspedal då alla tidigare lösningar på denna mer eller mindre varit skit.

Bild

Tycker det är så jäkla tufft med snabba herrgårdsvagnar och nu när det ändå är så mycket ickeOpel på karossen så tog jag beslutet i våras att bygga bilen som en sådan då jag hade det mesta stående sen krocken med Ramblern. Har sparat allt som behövs för att montera på ett coupetak på bilen om jag vill ta det steget i framtiden.
calle_o
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jun 25, 2006 10:59 am

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av calle_o »

TomKorkeakoski skrev:Tycker det är så jäkla tufft med snabba herrgårdsvagnar ...
:thumbright:
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Fått på nya oljetråget som legat som en prydnad i köket i flera år.
Bild

Monterade en ny fläktkoppling av heavy duty modell som krävde lite modifiering av fläkten för att få dit. Och en fläktkåpa har jag tillverkat.
Bild
Bild

Har monterat ihop koppling och växellådan samt gjort några provkörningsförsök. Men jag har inte lyckats få den att frikoppla så när man försöker lägga i fram och back så skorrar det bara. Hade en 3/4" huvudcylinder till kopplingen först men Tilton rekommenderar en större så jag skiftade och satte dit en 1" cylinder istället. Och då kändes pedalen bra och kollar man in i sprängkåpan så tycker jag slaget ser bra ut men fortfarande så vill ha bara stå och skorra.

Så det var bara knuffa in biljäkeln igen vilket jag noterade är något av en brottningsmatch när man har spole i bakaxeln. Ska prova nu med bilen upphissad bak och se hur det beter sig innan jag skruvar bort lådan igen. Får se om det är urtrampningslagret, den antika Buicktryckplattan eller om det är dåligt centrerat så den ingående axeln bryter i pilotlagret och lamellen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Som vanligt blev det bråttom när man blir körsugen så det gamla på gränsen till fruktansvärda elsystemet fick ta plats i bilen igen. Och soppapumpen blev placerad på passagerargolvet med ATL-fuelcellen fastklämd mellan kardanskyddet och dörrkrysset. Inte det vackraste och säkraste men det funkade iallafall. Oljetrycksmätare och vattentempsmätare från Autometer har jag monterat och dom verkar fungera suveränt.
Bild
Bild
Bild

Jag måste göra om infästningen för stötdämparna bak då höjdjustering blir kasst som det är nu. Får ner bilen till rätt höjd som det är nu på lägsta läget på fästena i axeln men då har jag pyttesmå låga däck på bak så med höga däck bak blir han alldeles för hög. Fick montera dit gamla panhard staget igen men det ska bytas mot en längre och grövre med m20 uniballs istället för m16, även fästena i ram och axel ska bytas ut.
Bild

Gjorde ett försök att få till lite bättre körställning genom att lägga dit en vinkel under pedalerna som man kan ha hälarna på och det blev bättre iallafall. Men ett av vinterprojekten får nog ändå bli att flytta fram hela pedalstället så man slipper sitta med benen så böjda som man får nu. Monterade även en spacer under förgasaren för att se om det blev att funka bättre med gaslänkaget och det gjorde det men det behövs fortfarande såpass mycket slag på pedalen så man blir tvungen att böja benet alldeles för mycket för att nå pedalen vid tomgång.
Bild
Bild
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Det var min kassa växellådscentrering som gjorde att det inte blev någon provtur förra året. Ingående axeln från lådan skar fast i vevaxelns pilotlager. Jag gjorde ett försök med en fixtur för att kunna mäta om det var bra men insåg att jag varken hade tillräckliga kunskaper eller verktyg för att få till det på ett bra sätt. Hittade en kåpa på Ebay som jag vann budgivningen på.

Bild
Det är en Lakewood stålkåpa med Cheva och BOP bultmönster mot motorn och Lenco bultmönster i andra änden. Mekaniskt kopplingslänkage med en gaffel på en axel genom kåpan.

Bild
Bild
Den ingående axeln jag har var för lång för denna kåpa så jag svarvade av 25mm av den splinsade delen. Jag blir även tvungen att flytta startmotorn till passagerarsidan då kåpan bara har uttag där.

Bild
Det blir en ny motorplåt till nya kåpan och även en flytt av motorn för att få mer plats för fötter och fördelare.

Bild
Motorn är ur för en snabb översyn och välbehövlig rengöring/putsning.

Bild
Köpte ett par billiga plåtfälgar som jag flyttade ventilhålen på och borrade för skruv. Dom duktiga killarna på den lokala Däckverkstan krängde sedan på ett par MT ET street på fälgarna. Planen är väl att måla fälgarna svarta.
Sleepy_One
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Sleepy_One »

:thumbright: :thumbright: :thumbright:
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Lite framsteg har det blivit den senaste tiden. Jag har kapat bort gamla torpedväggen och diverse rör samt plåtar i förarutrymmet. Nu har jag precis börjat mäta in och punktat fast dom nya rören samt börjat mätt och funderat på motorplacering. Använder 60x40 fyrkantsrör och det ska på ett par till bakåt och några korta på tvären.

Nya främre fästen till 4-linken ska tillverkas då jag aldrig varit riktig nöjd med dom som jag satte dit en gång i tiden. Sen ska det ses över en del i framvagnen då varken styrning eller bromsar har fungerat ordentligt. Men det blir efter förarutrymmet börjar bli färdigt chassimässigt.

Jag har även skaffat en stor elektrisk sick o falsmaskin så jag kan göra lite exotiska mönster i plåtarna.
20210109_011255.jpg
20210109_011255.jpg (198.6 KiB) Visad 1617 gånger
Skriv svar