Opel Commodore Coupe 1969

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Idag lyckades jag få in bilen bak i bussen för första gången. Fick igång på vinschen bak i skåpet så jag slapp köra upp för egen maskin. Arslet på bilen blev att skrapa i backen när bakhjulen gick upp på ramperna så jag får försöka komma ihåg att lägga ut ett par brädor nästa gång.

Ska städa ur garaget och mecka med raggarbilen nu i veckan så Opeln få stå kvar i bussen och mysa.

Bild
Sleepy_One
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Sleepy_One »

:thumbright:
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Jag håller på att tillverka ett par nya headers för att kunna få på avgassystem med ljuddämpare. Det blir ganska korta headers med 2" primärrör som efter kollektorerna blir 3,5" som ska fortsätta hela vägen bak med en eller två ljuddämpare per sida.

Bild

En gaspedal håller jag även på att provmontera, har lite problem med benutrymme så jag lär bygga om torpedväggen lite i detta område annars tar högerknät i ratten när man kör.

För att stilla mina växellådstankar som hemsökte mig dygnet runt förr så inhandlades ett framtidsprojekt som är en lite stadigare grund att bygga vidare på om den nu skulle monteras i denna bil.

Bild
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Äntligen sitter det en vindruta på plats i bilen. Det har varit mycket olika tankar fram och tillbaka inblandade samt studerande både på nätet och på dragracingtävlingar för att hitta någon lösning. Original placeringen på rutan medförde att halva förgasaren satt innanför rutan vilket inte kändes alltför smidigt för åtkomlighetens skull. Ett alternativ som jag kikade på var att göra en plastruta med uttag i som många gör. Men då jag saknade en hel ruta att ha som mall samt helt saknar erfarenhet av att arbeta med dylika ting så vågade jag mig aldrig på det.

Lösningen blev att ta en bredare ruta i glas som jag kunde flytta bak såpass att luftrenaren går fritt.
Bild

Rutan kommer från min gamla Rambler Rebel som avslutade sitt liv mot en sten en gång i tiden. Då rutan är såpass mycket bredare kommer hela karossen breddas samt förses med framskärmar, front, stötfångare och bakljus från nämnda bil. Den bredare karossen medför att jag kan dra avgassystemet i tröskellådorna vilket är suveränt för markfrigången. Jag kommer bredda en sida åt gången och låter taket sitta kvar under tiden.
Bild
Bild

Bilen var med bak i skåpet på bussen när jag var på oringen i Arvika i somras. Det blev fruktansvärt varmt där bak när solen lyste på dagarna men jag hann iallafall börja med tillsnyggning av elen och montera torpedgenomföring samt elskåpet.
Bild

Ett nytt oljetråg med skvalpplåtar och häftig guldfärg har införskaffats och ska monteras nu i veckan är tanken.
Bild
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Manfred »

Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Manfred skrev:Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?
Jo precis, jag skickar ett pm med bilder till dig i kväll.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Har börjat passa in framskärmar och fronten. En del rostlagning och riktning kvarstår. Kofångaren var det lite bananstuk på så det håller jag på att åtgärda. Taket är numera breddat 55mm per sida och bakpartiet är det som står på menyn när fronten blir klar.

Bild
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av jonas landin »

Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!

Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!

Men den blir ju asball!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

jonas landin skrev:Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!

Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!

Men den blir ju asball!
Tackar, haha jovisst en ruta hade väl gått lite snabbare att få till. Har varit lite av en dröm sen jag bestämde mig för rörramschassit att bygga en bil av dessa två, blir framförallt mindre ångest när man kan sluta oroa sig över ett stort projekt.

Jag tycker att gammeloplarna är riktigt trevliga och har något mål i framtiden att införskaffa och renovera en som är mer åt originalhållet, till skillnad från denna bastarden :)
Sleepy_One
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av Sleepy_One »

:dance2: Hur gåre TomTom? :)
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Sleepy_One skrev: Hur gåre TomTom? :)
Tjenare Emil, jag har som varje år haft en grav höstsvacka när jag likt tidigare år konstaterat att det inte blir något kört denna säsong heller. Mest legat i fosterställning och lapat i mig välling till tonerna av Kents samlade hits.

Nja riktigt så illa har det inte varit, men jag har mest grejat med plåt och det är mycket mätande och funderande så det blir väl inte så spännande bilder i tråden.

Håller på med dörrar och bakskärmar för tillfället. Dörrarna blir framdörrarna från Ramblern med kapade rutramar för att behålla ventilationsrutorna sen blir det plastrutor till det övriga. Bakskärmarna ska modifieras med en hel del Rambler plåt för att få alla veck och linjer att stämma.
Bild

Ett skruvat plangolv bestående av två urkapade Opel huvar har blivit tillverkat, ska plockas ner och snyggas till.
Bild

Jag har skruvat isär Lencolådan för att undersöka skicket och påbörja renoveringen. Såg helt okej ut men lite spår efter tidigare synder återfanns i planetväxeln.
Bild
Bild

La in en köpesannons på Nitroz där jag sökte efter en backväxel till min låda och efter bara en dag fick jag napp. Så igår var jag iväg till Stockholm och inhandlade en backväxel samt ett extra hus, planetväxel och lite annat småplock. Den nya planetväxeln har utväxlingen 1.48:1 medans den gamla hade 1.31:1 så det är ett steg i rätt riktning.
Bild
Bild
Bild

Tycker att själva växelmekanismen är så frän så jag lägger in ett par bilder på den. Två aluplattor med rullar på och styrstift som länkar ihop plattorna. Samt en gaffel som pressas ner mellan plattorna och på så vis pressar isär plattorna som då lägger tryck på lammelpaketet. Sen kan man shimsa beroende på hur mycket tryck man vill ha.
Bild
Bild

Isdäcken som inhandlades förra vintern finns kvar och planen är att köra på Speed weekend uppe i Årsunda eller Färnsjörepan i Filpstad under vintern om bilen är redo då.
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av icklas »

Kämpa Kämpa! :hihi:
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Jo jag får växla upp ett par snäpp den här vintern :)
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Dags för en liten uppdatering. Jag har äntligen börjat färdigställa bakre hjulhusen vilket är något som jag började fantisera om för ett år sen men som aldrig riktigt kom igång.

Det blir en ganska tung stomme som skruvas i chassit och som sedan ska kläs med plåt. Hjulhusen blir 1200 mm långa, 500 mm breda och höjden blir upp till c-stolpen.

Bild

Provmonterade på bilen.

Bild
Bild

Målet är att få upp hjulhusen på bilen under helgen samt få dit fästen för bränsletanken och batterilådan.
TomKorkeakoski
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Ort: Nora

Re: Opel Commodore Coupe 1969

Inlägg av TomKorkeakoski »

Jag var iväg på racemarknaden i Norrköping förra helgen och lyckades införskaffa lite prylar för framtiden. En strömbrytarpanel med inbyggd retard till starten för att skona startmotorn och luftknappar och tub till Lencolådan.

Bild

Det är fullt upp i garaget mestadels med karossen men jag har har hunnit med att göra om headerserna och monterat kollektorer. Då jag tidigare använt ena kollektorn till en prototyp så blev det lite olika utförande på höger och vänster sida. Men dom ska ändå modifieras lite senare så man kan montera ett dämpat avgassystem.

Bild
Bild

Ska försöka ta mig och bilen till en istävling i Filipstad nästa helg så det börjar bli lite bråttom. Blir en del snabba lösningar som inte blir permanenta på bilen för att försöka hinna i tid. Håller på och kopplar el nu och siktar på en provstart under kvällen. Ska försöka hinna provköra ett par vändor innan nästa helg också.
Skriv svar