Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör jul 23, 2016 4:29 am
Hej, här kommer en tråd om mitt projekt som jag har skruvat med i ungefär tio år. Anledningen till att det dragit ut på tiden kan spåras till det faktum att ändrat mycket hela tiden och att jag helt enkelt är en seg människa.
Jag köpte bilen när jag var sexton år för att ha något att skruva med. Bilen var original och hade stått parkerad utomhus ett par år för länge. Så dom första åren gick åt till att rostlaga och renovera fram och bakvagn. Efter ett par år så hörde en släkting av sig och undrade om jag ville köpa en Cheva 305:a och stoppa i Opeln.
Det var väl då det drog i gång på riktigt. Styrsnäckan tog i så jag monterade kuggstång från en gammal Saab, bakaxeln kändes lite klen så en Jaguar bakaxel monterades och frambromsarna kändes taniga så ett par Jaguar bromsar monterades
I det här utförandet så tänkte jag SFRO besiktiga som ombyggt fordon och byggbesiktning genomfördes. Bilen blev körbar i det här utförandet efter ungefär fem år av mekande utomhus.
Jag tappade sedan suget och bilen blev stående i över ett år samtidigt som tanken om att bygga racebil av den växte allt starkare i huvudet. En Oldsmobile 455 i delar inhandlades och 305:an lyftes ur och såldes.
Jag började samla lite delar till Oldsmobile bygget och en kväll på Nitroz dök det upp en trimmad Olds 455 som var i delar efter ett kolvhaveri. Den motorn inhandlades och efter en halv evighet så hade jag monterat ihop motorn med nya kolvar och lite andra småsaker.
Jag konstaterade att bur skulle behöva byggas men efter ännu en kväll av surfande på Nitroz så införskaffades ett rörramschassi med Volvo bakaxel och fjäderben samt ett tomt Cheva 305 block. Volvo axeln och fjäderbenen plockades bort och original framvagnen och Jagga bakaxeln monterades igen.
Det satt en Opel kaross på chassit men den var verkligen skit så den kapades bort och sen var det bara sätta kapen i min egen Opel kaross. Här kan jag erkänna att ångesten var påtaglig då jag medans tigersågen sågade i plåten hela tiden tänkte på när jag som ung låg ute en hel vinter och slipade rent hela underredet och penselmålade hela spektaklet.
En viss oro började väckas inom mig angående Jaguar bakaxeln kapacitet och dess lite livsfarliga beteende vid drivaxelhaveri. Så efter att ha lagt en hel vinter på att montera axeln på nya chassit så rev jag ner den och sålde iväg. Jag beslutade mig för att bygga ihop en Ford nio tummare och den fylldes med 35 splines Mark Williams drivaxlar och spole samt ett stadigt Mark Williams hus. Egna fourlink plattor gjordes och svetsades på axeln tillsammans med diverse andra fästen.
Bilen står nu på hjul och ser ut ungefär så här.
Målet är att köra någonting i år gärna på bana men det är en del jobb kvar.
Här kommer en lite uppstartsfilm han ville inte gå på tomgång så jag fick stå och smyggasa lite.
https://www.youtube.com/watch?v=7VyACg0VuHw
Jag ska försöka uppdatera lite allt eftersom, jaga gärna på mig eller ställ frågor om du har några.
Mvh Tom
Jag köpte bilen när jag var sexton år för att ha något att skruva med. Bilen var original och hade stått parkerad utomhus ett par år för länge. Så dom första åren gick åt till att rostlaga och renovera fram och bakvagn. Efter ett par år så hörde en släkting av sig och undrade om jag ville köpa en Cheva 305:a och stoppa i Opeln.
Det var väl då det drog i gång på riktigt. Styrsnäckan tog i så jag monterade kuggstång från en gammal Saab, bakaxeln kändes lite klen så en Jaguar bakaxel monterades och frambromsarna kändes taniga så ett par Jaguar bromsar monterades
I det här utförandet så tänkte jag SFRO besiktiga som ombyggt fordon och byggbesiktning genomfördes. Bilen blev körbar i det här utförandet efter ungefär fem år av mekande utomhus.
Jag tappade sedan suget och bilen blev stående i över ett år samtidigt som tanken om att bygga racebil av den växte allt starkare i huvudet. En Oldsmobile 455 i delar inhandlades och 305:an lyftes ur och såldes.
Jag började samla lite delar till Oldsmobile bygget och en kväll på Nitroz dök det upp en trimmad Olds 455 som var i delar efter ett kolvhaveri. Den motorn inhandlades och efter en halv evighet så hade jag monterat ihop motorn med nya kolvar och lite andra småsaker.
Jag konstaterade att bur skulle behöva byggas men efter ännu en kväll av surfande på Nitroz så införskaffades ett rörramschassi med Volvo bakaxel och fjäderben samt ett tomt Cheva 305 block. Volvo axeln och fjäderbenen plockades bort och original framvagnen och Jagga bakaxeln monterades igen.
Det satt en Opel kaross på chassit men den var verkligen skit så den kapades bort och sen var det bara sätta kapen i min egen Opel kaross. Här kan jag erkänna att ångesten var påtaglig då jag medans tigersågen sågade i plåten hela tiden tänkte på när jag som ung låg ute en hel vinter och slipade rent hela underredet och penselmålade hela spektaklet.
En viss oro började väckas inom mig angående Jaguar bakaxeln kapacitet och dess lite livsfarliga beteende vid drivaxelhaveri. Så efter att ha lagt en hel vinter på att montera axeln på nya chassit så rev jag ner den och sålde iväg. Jag beslutade mig för att bygga ihop en Ford nio tummare och den fylldes med 35 splines Mark Williams drivaxlar och spole samt ett stadigt Mark Williams hus. Egna fourlink plattor gjordes och svetsades på axeln tillsammans med diverse andra fästen.
Bilen står nu på hjul och ser ut ungefär så här.
Målet är att köra någonting i år gärna på bana men det är en del jobb kvar.
Här kommer en lite uppstartsfilm han ville inte gå på tomgång så jag fick stå och smyggasa lite.
https://www.youtube.com/watch?v=7VyACg0VuHw
Jag ska försöka uppdatera lite allt eftersom, jaga gärna på mig eller ställ frågor om du har några.
Mvh Tom