Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 12:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Commodore Coupe 1969
InläggPostat: lör jul 23, 2016 4:29 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hej, här kommer en tråd om mitt projekt som jag har skruvat med i ungefär tio år. Anledningen till att det dragit ut på tiden kan spåras till det faktum att ändrat mycket hela tiden och att jag helt enkelt är en seg människa.

Jag köpte bilen när jag var sexton år för att ha något att skruva med. Bilen var original och hade stått parkerad utomhus ett par år för länge. Så dom första åren gick åt till att rostlaga och renovera fram och bakvagn. Efter ett par år så hörde en släkting av sig och undrade om jag ville köpa en Cheva 305:a och stoppa i Opeln.

Det var väl då det drog i gång på riktigt. Styrsnäckan tog i så jag monterade kuggstång från en gammal Saab, bakaxeln kändes lite klen så en Jaguar bakaxel monterades och frambromsarna kändes taniga så ett par Jaguar bromsar monterades

I det här utförandet så tänkte jag SFRO besiktiga som ombyggt fordon och byggbesiktning genomfördes. Bilen blev körbar i det här utförandet efter ungefär fem år av mekande utomhus.
Bild

Jag tappade sedan suget och bilen blev stående i över ett år samtidigt som tanken om att bygga racebil av den växte allt starkare i huvudet. En Oldsmobile 455 i delar inhandlades och 305:an lyftes ur och såldes.
Bild

Jag började samla lite delar till Oldsmobile bygget och en kväll på Nitroz dök det upp en trimmad Olds 455 som var i delar efter ett kolvhaveri. Den motorn inhandlades och efter en halv evighet så hade jag monterat ihop motorn med nya kolvar och lite andra småsaker.
Bild

Jag konstaterade att bur skulle behöva byggas men efter ännu en kväll av surfande på Nitroz så införskaffades ett rörramschassi med Volvo bakaxel och fjäderben samt ett tomt Cheva 305 block. Volvo axeln och fjäderbenen plockades bort och original framvagnen och Jagga bakaxeln monterades igen.
Bild

Det satt en Opel kaross på chassit men den var verkligen skit så den kapades bort och sen var det bara sätta kapen i min egen Opel kaross. Här kan jag erkänna att ångesten var påtaglig då jag medans tigersågen sågade i plåten hela tiden tänkte på när jag som ung låg ute en hel vinter och slipade rent hela underredet och penselmålade hela spektaklet.
Bild

En viss oro började väckas inom mig angående Jaguar bakaxeln kapacitet och dess lite livsfarliga beteende vid drivaxelhaveri. Så efter att ha lagt en hel vinter på att montera axeln på nya chassit så rev jag ner den och sålde iväg. Jag beslutade mig för att bygga ihop en Ford nio tummare och den fylldes med 35 splines Mark Williams drivaxlar och spole samt ett stadigt Mark Williams hus. Egna fourlink plattor gjordes och svetsades på axeln tillsammans med diverse andra fästen.
Bild
Bild

Bilen står nu på hjul och ser ut ungefär så här.
Bild
Målet är att köra någonting i år gärna på bana men det är en del jobb kvar.

Här kommer en lite uppstartsfilm han ville inte gå på tomgång så jag fick stå och smyggasa lite.
https://www.youtube.com/watch?v=7VyACg0VuHw

Jag ska försöka uppdatera lite allt eftersom, jaga gärna på mig eller ställ frågor om du har några.
Mvh Tom


Senast redigerad av TomKorkeakoski sön aug 21, 2016 8:54 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 23, 2016 11:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 533
Ort: Dingle
Jag gillar verkligen Coupé modellen. Påminner om en liten dodge charger. Imponerande att ta beslutet att skrota så mycket av det egna arbetet. Ännu mer imponerande att du fått ihop den igen. Kul projekt!

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 23, 2016 6:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 144
Ort: Järfälla Stockholm
Riktigt roligt projekt kommer följas, lycka till.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 3:45 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Detta gillar jag skarpt och vill läsa mer om. Håll oss uppdaterade.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 8:37 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 93
Olds 455 var ett lite annorlunda motorval.
Får man fråga varför?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 10:30 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hej tackar så mycket. Det kommer en uppdatering till nästa helg.

Angående varför det sitter Olds motor i så är största anledningen att en lumparkompis hade en bekant som ville sälja sin Olds 455 till mig. Kombinationen av tjat och alldeles för mycket tid att tänka gjorde att jag slog till.

Motorn är ett gammalt bygge med portade original toppar och mekankam. Så det finns väl lite mer effekt att plocka ur i framtiden med rullkam och eftermarknads toppar om jag nån gång blir sugen på mer effekt.

Då jag helt saknar erfarenhet när det gäller att ratta lite spännande bilar så tror jag effekten kommer räcka och bli över ett tag framöver.

Mvh
Tom


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 24, 2016 9:25 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 93
En anledning så bra som någon.
Kommer bli fränt i slutändan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 17, 2016 8:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 23
Hur går det med åpeln?? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 21, 2016 8:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hej, sommaren inleddes med ett rejält motorras på raggarbilen så tiden har mest gått åt till den gamla fläskhögen.

Efter mycket velande fram och tillbaka om märke och längd på bakstötdämpare så beställde jag Summits egna dubbeljusterbara variant. Så nu är det dags att för en gång skull att färdigställa bakvagnen.

Nästa steg är att montera i växellåda så jag kan beställa kardanaxel.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 22, 2016 7:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 881
Ort: Nora
Fränt! :thumbright:

vad vare för volvo axel?, har du kvar den mån tro?

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 22, 2016 10:56 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Tackar, det var en 1031 med 4-link. Nylund med Amazonen tog över den, vet inte om han skickade med den när han sålde Amazonen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 22, 2016 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 881
Ort: Nora
ok då är det säkert den som ligger i odensbacken.

fränt bygge :thumbright:

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 30, 2016 1:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 23
Snyggt jobbat Tom tom! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 09, 2016 11:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Jag köpte en gång i tiden ett begagnat svänghjul till motorn och vid första uppstartsförsöket så upptäckte jag att svänghjulet var ungefär 10 mm grövre i diametern än vad det borde vara.
Bild

Vid uppstarten så monterades en flexplatta från en automat lite tillfälligt för att kunna veva runt maskinen. Många timmar gick åt till att hitta på en lösning på svänghjulsproblemet och i efterhand så hade väl ett nytt svänghjul kanske varit det optimala. Nu löstes problemet genom att montera en ministarter tillhörandes en Cheva upp och ner med en spacerplatta.
Bild

Pedalställ är något som det funderats mycket fram och tillbaka på. Hade tidigare ett modifierat original pedalställ med en kopplingspedal tillverkad av en gräsklipparkniv. Denna pedal påverkade en vagga som tryckte på kopplingsarmen.

Jag försökte mig på att göra en förstärkt variant på denna lösning med den nya motorplaceringen men insåg ganska snart att med kopplingsarmen på plats så fanns det ingen plats för högerfoten. Lösningen blev ett pedalställ från Tilton samt ett Howe hydrauliskt urtrampningslager.
Bild
Bild

Nu sitter växellådan i igen och kardan är beställd så det är bara försöka ligga i för att försöka provköra innan snön börjar falla.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 20, 2016 6:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Idag fick jag kardanen från Svea Bil och vilken jäkla skillnad det är mot min gamla hemmakortade Volvo kardan som jag använde tidigare.

Bild

Köpte på mig ett vinterprojekt i form av en Muncie m20. Tanken är att byta ut det lite skamfilade originalhuset mot ett starkare supercase och se över den lite allmänt under den kalla vintern.

Bild

Ska försöka hinna få dit kardanen samt kardanringar under helgen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dysholm och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010