Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 12:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 19, 2016 12:49 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hej det har gått lite trögt ett tag har mest lyft upp och ner lådan och försökt få kopplingen att fungera. Då jag lovat mig själv en provtur innan året är slut så har det blivit dags lämna sengångartempot och försöka få den körbar.

Under helgen har jag grejat med skydd för kardanen samt växellådsbalk.
Bild

Det som är kvar till provkörning är att montera bromsrör, förlänga axeln mellan rattstång och styrväxel, tillverka generatorfäste samt göra klart fästet för kylare. Det kommer bli lite tätare uppdateringar här i fortsättningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 5:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Kul att det tar sig! Man blir ju onekligen sugen på att bygga en rörramsopel!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 8:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hejsan, jag provkörde en kort sväng under gårdagen men hade ingen kamera med. Så jag bjuder på en film från i kväll i stället. En kabel mellan msd boxen och fördelaren ville krångla lite så han ville inte gå bra.

https://www.youtube.com/watch?v=BnhYLMEMREk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 01, 2017 11:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 254
Ort: Österlen/Skåne
Spännande bygge, kommer följas!

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 12:05 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Tackar, det kommer uppdatering med lite bilder nu till veckan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 12:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Kul att det går framåt!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 2:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 881
Ort: Nora
målet måste va att åka ifrån bror din ändå? :thumbright:

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 10:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
icklas skrev:
målet måste va att åka ifrån bror din ändå? :thumbright:


Jo det hade inte varit fel :lol:


Det var inte bara kabeln till fördelaren som strulade under provkörningen. Märkte att motorn började skicka upp avgaser upp genom förgasaren så jag lyfte på ventilkåporna och såg att sex av vipporna satt löst och lashcapsen låg och flöt i oljan. Blev lite stressigt för att hinna provköra innan nya året så att kontrollera ventilspelet prioriterades bort, men man lär sig av sina misstag. En nackdel med Zoomieheaderserna som jag märkt är att man lär nästan lägga örat mot ventilkåpan för att eventuellt höra några missljud.

Det har även tryckt fram olja mellan block och insug då jag har varit lite snål med silikonet så jag har plockat bort insuget för att smeta på nytt någon varmare dag.

Lite översyn av motorn ska hinnas med i helgen samt bygge av gaspedal då jag vid provkörningen fick sno en av reservsträngarna till kontrabasen för att rycka i. Förhoppningsvis hinner jag börja med golv och hjulhus antingen i helgen eller nästa vecka.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 05, 2017 10:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 23
Ajdå lät sådär, men skam den som ger sig! :) *hejar på*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 16, 2017 9:54 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Jag håller mest på med plåtjobb för tillfället och jag samlar ihop bilderna och gör en större uppdatering när det är klart. Bilen är anmäld till Speed Weekend i slutet av Februari så att kapsla in förarutrymmet kommer prioriteras och utseendet kommer väl lite i andra hand, så det kanske inte är något man vågar publicera på nätet.

Sportiga hjul för körning på hala underlag har införskaffats.
Bild

Har funderat många timmar fram och tillbaka angående vindruta och huv. Vill gärna ha en slät huv utan scoop och vindruta i glas. Men motorn sitter såpass långt bak och bygger såpass mycket på höjden. Så nu har jag bestämt att det blir "plast"ruta med uttag för luftrenare och Cowl scoop på huven. Jag har tagit till lite på höjdmåttet så man kan prova med ett högre insug senare eller platta under förgasaren.

Här på bilden ser man lite hur vindruta och ventilationsplåten hamnar i förhållande till förgasaren.
Bild

Det blir lite genvägar för att försöka hinna färdigt. En del prylar kommer köpas färdigt och vissa delar ska jag försöka få hjälp med av bekanta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 1:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2014 2:33 pm
Inlägg: 77
Ort: Årsunda
Manfred skrev:
Kul att det tar sig! Man blir ju onekligen sugen på att bygga en rörramsopel!


Bara att kopiera:)

viewtopic.php?f=21&t=85432

_________________
Länsmans Längtan
Opel Kadett Caravan 1973
Världens första SFI25.1 byggd i Docol R8
Cheva 408 ProCharger F1r
Holley blowthru E85
7.87-285km/h
Vinnare av Openklassen i Streetrace SM 2015
Proud member of 200mph-club on standing mile
facebook.com/OpelKadettCaravan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 26, 2017 11:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Hejsan, bilen blev aldrig färdig klar till Speed Weekend tråkigt nog. Flöt på dåligt med det mesta blev skit av allt. Var dock upp och kikade med vardagsbilen så nästa år ska bilen vara redo för isen. Tappade suget och lät bilen stå några veckor medans jag skruvade med raggarbilen istället.

Men nu är det igång igen med ett nytt mål, ska köra till kompisens kalas om ett par veckor. Det var den första långresan med den gamla versionen av bilen för några år sen så det blir förhoppningsvis en trevlig tripp. Då det är ett par mil på småvägar i mörker så jag behöver få dit lite lysen och liknande bra att ha prylar.

Tillverkade ett fäste till nya alukylaren.
Bild
Bild

Har börjat monterat på främre delen av karossen. Ska tillverka nya fästen till glasfiberskärmarna och huven i veckan. Jag är lite fundersam över vilken typ av scoop som ska monteras har ett Cowl scoop liggande som nästan är i lägsta laget. Skulle kanske funka med luftrenaren upp genom ett hål också men lite lustigt ser det ut när motorn är monterad så långt bak och dessutom förskjuten 30 mm åt passagerarsidan.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 28, 2017 4:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 23
Höj cowlscoopet kanske? är nog enklaste sättet att "gömma" att luftfiltret är lite off ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 02, 2017 5:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Sleepy_One skrev:
Höj cowlscoopet kanske? är nog enklaste sättet att "gömma" att luftfiltret är lite off ;)


Jo det skulle nog kunna gå att genomföra, men mina plastkunskaper är lite begränsade så av rent estetiska skäl så undviker jag gärna den typen av jobb :)

Annars har det gått bra i helgen, har dragit bromsrör på bakaxeln och håller i skrivande stund på att montera tillbaka den på bilen.
Bild

Efter ett motorras på raggarbilen förra året så lånade jag ut Opeln reservmotor till denna. Men det blev trångt som tusan vid styrningen och jag ville inte sätta kapen i den bilen. Så nu blir det renovering av originalmotorn till den i stället.

Reservmotorn är även den en Olds 455 med fina portade toppar med stora ventiler. Den är dock lågkompad och har en snäll kam samt ett väldigt lågt insug från en Toronado. Så det finns en del att göra med den i framtiden.
Bild

Vet inte hur många timmar som spenderats med att forska och jämföra olika växellådor. Sitter just nu en tre växlad manuell av ganska klen modell i bilen. Jag har även en fyrväxlad Muncie låda som behöver en del jobb då aluhuset har tappat ett par öron. Har tänkt att jag ska provköra lite mer med den treväxlade och känna efter om manuell är vägen att gå.

Finns ju en hel del fina manuella lådor att köpa så det kanske blir någon riktig åkafortlåda i framtiden. Har beslutat att sätta ihop en Th400 som jag har liggande för att ha som backup till sommaren vid eventuella haverier eller plötslig dödskramp i kopplingsbenet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 22, 2017 8:58 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Tidigt i morse var det dags för den första lite längre provturen med bilen, höll mig dock fortfarande hemma i kvarteret på bogservänligt avstånd för säkerhets skull. Långtrippen till kalaset förra helgen blev inte av då bilen inte var riktigt redo och kalasfolket föredrog ändå om jag tog en bil som rymde passagerare av någon märklig anledning.

Den är lite grinig på låga varv men jag ska prova att varmköra den ordentligt innan nästa provkörning och se om det är det som spökar. Har fortfarande inte stagat upp främre delen av karossen så det fladdrar och far lite hur som helst. Vindruteramen har jag börjat med men det är inte klart än så det är friska vindar när man kör. Gaspedalen sitter inte i så kurvtagning är fortfarande något av ett cirkusnummer då man får försöka undvika att trassla in kontrabassträngen som agerar gaswire i ratten.

Nu är det dags att göra klart sånt där som jag skjutit länge på som golv, hjulhus, vindruta, gaspedal, tankfäste, elsystem, karossen utvändigt, passagerarstol samt ett lite mer smygvänligt avgassystem. Det har ju hänt genom åren att man optimistiskt lovat folk provturer med denna bil som aldrig blivit av så det är något som jag ska försöka hinna bjuda på under sommaren.

Bjuder på en bild med lite löst hängande front med huv och scoop pålagt, Opelns mäktiga rullande hangar kan skymtas i bakgrunden :)

Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Muccen och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010