Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 3:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 23, 2017 7:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Idag lyckades jag få in bilen bak i bussen för första gången. Fick igång på vinschen bak i skåpet så jag slapp köra upp för egen maskin. Arslet på bilen blev att skrapa i backen när bakhjulen gick upp på ramperna så jag får försöka komma ihåg att lägga ut ett par brädor nästa gång.

Ska städa ur garaget och mecka med raggarbilen nu i veckan så Opeln få stå kvar i bussen och mysa.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 08, 2017 3:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 23
:thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 01, 2017 7:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Jag håller på att tillverka ett par nya headers för att kunna få på avgassystem med ljuddämpare. Det blir ganska korta headers med 2" primärrör som efter kollektorerna blir 3,5" som ska fortsätta hela vägen bak med en eller två ljuddämpare per sida.

Bild

En gaspedal håller jag även på att provmontera, har lite problem med benutrymme så jag lär bygga om torpedväggen lite i detta område annars tar högerknät i ratten när man kör.

För att stilla mina växellådstankar som hemsökte mig dygnet runt förr så inhandlades ett framtidsprojekt som är en lite stadigare grund att bygga vidare på om den nu skulle monteras i denna bil.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 17, 2017 11:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Äntligen sitter det en vindruta på plats i bilen. Det har varit mycket olika tankar fram och tillbaka inblandade samt studerande både på nätet och på dragracingtävlingar för att hitta någon lösning. Original placeringen på rutan medförde att halva förgasaren satt innanför rutan vilket inte kändes alltför smidigt för åtkomlighetens skull. Ett alternativ som jag kikade på var att göra en plastruta med uttag i som många gör. Men då jag saknade en hel ruta att ha som mall samt helt saknar erfarenhet av att arbeta med dylika ting så vågade jag mig aldrig på det.

Lösningen blev att ta en bredare ruta i glas som jag kunde flytta bak såpass att luftrenaren går fritt.
Bild

Rutan kommer från min gamla Rambler Rebel som avslutade sitt liv mot en sten en gång i tiden. Då rutan är såpass mycket bredare kommer hela karossen breddas samt förses med framskärmar, front, stötfångare och bakljus från nämnda bil. Den bredare karossen medför att jag kan dra avgassystemet i tröskellådorna vilket är suveränt för markfrigången. Jag kommer bredda en sida åt gången och låter taket sitta kvar under tiden.
Bild
Bild

Bilen var med bak i skåpet på bussen när jag var på oringen i Arvika i somras. Det blev fruktansvärt varmt där bak när solen lyste på dagarna men jag hann iallafall börja med tillsnyggning av elen och montera torpedgenomföring samt elskåpet.
Bild

Ett nytt oljetråg med skvalpplåtar och häftig guldfärg har införskaffats och ska monteras nu i veckan är tanken.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 18, 2017 4:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 211
Ort: Leksand
Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 21, 2017 4:40 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Manfred skrev:
Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?


Jo precis, jag skickar ett pm med bilder till dig i kväll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 29, 2017 2:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
Har börjat passa in framskärmar och fronten. En del rostlagning och riktning kvarstår. Kofångaren var det lite bananstuk på så det håller jag på att åtgärda. Taket är numera breddat 55mm per sida och bakpartiet är det som står på menyn när fronten blir klar.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 02, 2017 12:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2531
Ort: Bollebygd
Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!

Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!

Men den blir ju asball!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 02, 2017 8:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 45
Ort: Nora
jonas landin skrev:
Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!

Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!

Men den blir ju asball!


Tackar, haha jovisst en ruta hade väl gått lite snabbare att få till. Har varit lite av en dröm sen jag bestämde mig för rörramschassit att bygga en bil av dessa två, blir framförallt mindre ångest när man kan sluta oroa sig över ett stort projekt.

Jag tycker att gammeloplarna är riktigt trevliga och har något mål i framtiden att införskaffa och renovera en som är mer åt originalhållet, till skillnad från denna bastarden :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010