Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 15, 2019 9:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 18, 2018 12:53 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 56
Ort: Nora
Ja inte blev det någon körning på isen för min del, var för mycket att göra på för kort tid. Det har inte stått still med projektet men ett alltför utdraget motorbyte i raggarbilen har upptagit större delen av garagetiden den senaste tiden. Jag körde haveri på originalmotorn för snart två år sen och sedan dess har bilen blivit stående.

Gjorde ett försök att montera Opelns reservmotor i den förra året men det blev enormt trångt bak vid styrningen så det blev aldrig av. Införskaffade en 472:a i delar nu i vintras som tyvärr visade sig ha en stor spricka i blocket, men nu är iallafall bottendelen ihop med ett annat block. Siktar på att ha bilen körklar nu i maj och sen är det fullt fokus på racebilen igen.
Bild

En hel del tid har jag lagt på att tillverka en adapter för att kunna montera Lencolådan på en sprängkåpa med Gm:s vanliga bultmönster. Då jag tänkte att det kan vara bra om man kan provköra med Lencolådan så man känner om det känns bra innan man köper någon finare sprängkåpa som passar bolton. Adaptern är fortfarande lite i prototypstadiet och den är väl ganska yxig både i konstruktion och material. Ingående axeln till lådan är av lång modell så det är därför adaptern är så tjock.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Karossmässigt så håller jag på och funderar på bakpartiets utformning, längd/utseende på dörrarna samt lutningen på taket.

Hjulhusen sitter punktsvetsade på båda sidor men jag har inte klätt in allt med plåt än då jag tänkte vänta med det tills jag införskaffat bakhjul.
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2018 12:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 26
Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn :)
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 30, 2018 3:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 56
Ort: Nora
Sleepy_One skrev:
Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn :)
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar :)


Hej missar cruisingen i Arboga, en Fordåkande kompis fyller 30 i helgen och han har något märkligt förakt mot allt som Gm producerat :)

Bild

Bakre delen på karossen är avlyft igen och det är dags att göra färdigt allt plåtarbete under den så man slipper kräla omkring och trassla in slangpaketet från svetsen överallt.

Koppling och ett hydrauliskt urtrampningslager är beställt till Lencolådan och en funny car bur är även den på väg hem. Lite overkill med en sådan bur när man har såpass lite maskin som jag har men tänkte att det är en investering för framtiden, skönt att slippa plocka av karossen sen igen. Nytt bälte lär införskaffas då jag bygger så långsamt att taggningen har hunnit gått ur.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 08, 2018 8:24 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 56
Ort: Nora
Hade lite problem med leveransen av rören till funny car bågen då det skickades som två kollin varav det ena fastnade i England i över en månad. Paketet som fastnade innehöll självklart det bockade röret som går från botten på högersida av föraren upp till takröret på vänster sida.

Bild

Valde som jag nämnde i förra inlägget att lyfta av bakre delen av karossen för att komma åt bättre och det får jag väl säga var ett bra beslut. Det blir ju en del obekväma arbetsställningar ändå när man ska försöka komma åt att helsvetsa rören men det var väldigt skönt att ha fritt uppåt när man svetsade. Efter en hel del mätande, bildgooglande, torrkörningar och eftersökningar i andras projekttrådar så fick jag till slut fingrarna ur och nu sitter bågen på plats. Valde att ha det främre röret såpass långt fram att hela hjälmen sitter innanför med en del frigång framåt för att slippa slå i hjälmen där om olyckan skulle vara framme. Fick därför montera lite längre längsgående strävor än dom som följde med i satsen.

Bild
Bild

Lyckades buda hem en jättefin billet yoke till Lencolådan på Ebay för ett suveränt pris.
Bild

Har även varit uppe i Orsa och kört upp för licensen. Fick låna lillebrors snabba Mercedes då han tycker att min egen bruksbil är något av en skändning rent prestandamässigt. Jag har varit funktionär och publik på dragracingtävlingar men aldrig kört någonting så det kändes enormt roligt att få äntligen få testa. Springer en del orientering på fritiden och kan väl säga att det är sällan jag kommer upp i den pulsen ute i skogen som jag hade när jag stod i uppliningen.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 20, 2019 7:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 56
Ort: Nora
Det blev en trist avslutning på förra året då en nära vän valde att avsluta sitt liv. Kände att jag tappade suget helt på det mesta, men nu har jag iallafall skruvat en del med bilen under vintern.

Har mest grejat med Lencolådan och provat att växla den med luft för att ganska snart konstatera att jag helt saknade förmågan att fylla lufttanken med tillräckligt högt tryck för att få det att funka. Växlingtrycket på en CS1 låda ska ligga runt 10 bar och jag provade med en fin Biltema cykelpump och kom upp till 9 bar innan den glödheta luftslangen small av som ett pistolskott hemma i pannrummet.

Har haft lite planer på en Sodastream tub med regulator men jag har inte riktigt lyckats hitta någon som klarar av det arbetstryck som lådan kräver. Provade maila Lenco i fredags, så eventuellt beställer jag en ny växelspak och allt som behövs för att växla den med spak i stället.

Växellådan är nu ihopskruvad så jag tar och lägger upp lite bilder på den operationen.

Bild
Bild
Bild
Jag la ner solhjulen i frysen och ställde växellådshusen uppe på värmepannan för att underlätta monteringen.

Bild
Bild
Bild
Sen var det dags för planethjul, lamellkorg, lameller, mellanlägg och tryckplatta.

Bild
Växelmekanism.

Bild
Bild
Bild
Sen till sist var det dags att montera shims, spragkopplingen och backväxeln så var den äntligen klar.

Bild
Bild
Adapterplattan är nästan klar, måste dock beställa längre skruv till den. Sen köpte jag ett tilton hydrauliskt urtarmpningslager som det ska göras fäste för i sprängkåpan. Fick svarva till en ny pilotbussning till vevaxeln också.

Ska försöka öka lite och få färdigt torpedväggen och växellådastunneln nu också så snart som möjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 6:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm
Inlägg: 35
Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 14, 2019 3:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Inlägg: 26
Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 18, 2019 12:06 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
Inlägg: 56
Ort: Nora
pillee skrev:
Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter


Jo det är något som jag funderat mycket på, men jag har så dålig koll på var man fyller en sådan. Har iallafall nu beslutat att köra med vanlig mekanisk växling. Visst det blir väl lite mer justerande men man slipper en del andra bekymmer.

Hittade ett växlingstorn igår på racemarknaden i Norrköping, dock så saknas det några delar som jag får tillverka själv. Växelspaken för växling mellan ettan och tvåan blir en lite modifierad variant av min gamla Mr Gasket vertical gate spak. Som jag haft monterad i bilen sen jag började med v8 konverteringen för länge sedan.
Bild

Sleepy_One skrev:
Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..

Tackar, jo det var riktigt trist.

Var som sagt iväg till racemarknaden i Norrköping och fyndade en del prylar under gårdagen. Ett par 3,5" v-bandsflänsar och uttag för lambdagivare inhandlades av mannen med den fräna turbo Belairen. Ett gäng mätare med en liten panel inhandlades också samt en kardanring som bultas fast på bakaxeln. Det var något som jag planerat att bygga själv men fasen va fint det är att köpa fina delar som det bara är att skruva på ibland.
Bild

Jag har låst fast mig så jäkla länge med evighetsväxellådsbytet så det har gjort att knappt något annat blivit gjort på bilen. Men nu har jag sett ljuset och börjat med det som jag tycker är roligast nämligen plåtarbete. Gjort främre kardanskydd och börjat fått på lite plåtar mot och mellan hjulhusen. Ska försöka få färdigt allt plåtjobb bakom förarutrymmet så fort som möjligt så jag kan montera tillbaka bakaxeln igen.
Bild
Ska bli fint att få en enhetlig färg sen i förarutrymmet, har dock kallgarage så jag får måla någon dag när det är hyffsat varmt och torrt så färgen torkar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010