Sida 4 av 4
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: fre maj 18, 2018 12:53 am
av TomKorkeakoski
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: tis maj 22, 2018 12:22 pm
av Sleepy_One
Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör jun 30, 2018 3:45 pm
av TomKorkeakoski
Sleepy_One skrev:Härligt att se att det går framåt Tom! Kul att skabbilacken är på vägarna snart oxå då kanske man ser den på crusingen nere på byn
Bara att kämpa på så kikar jag över på ett studiebesök nångång i sommar
Hej missar cruisingen i Arboga, en Fordåkande kompis fyller 30 i helgen och han har något märkligt förakt mot allt som Gm producerat
Bakre delen på karossen är avlyft igen och det är dags att göra färdigt allt plåtarbete under den så man slipper kräla omkring och trassla in slangpaketet från svetsen överallt.
Koppling och ett hydrauliskt urtrampningslager är beställt till Lencolådan och en funny car bur är även den på väg hem. Lite overkill med en sådan bur när man har såpass lite maskin som jag har men tänkte att det är en investering för framtiden, skönt att slippa plocka av karossen sen igen. Nytt bälte lär införskaffas då jag bygger så långsamt att taggningen har hunnit gått ur.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör sep 08, 2018 8:24 am
av TomKorkeakoski
Hade lite problem med leveransen av rören till funny car bågen då det skickades som två kollin varav det ena fastnade i England i över en månad. Paketet som fastnade innehöll självklart det bockade röret som går från botten på högersida av föraren upp till takröret på vänster sida.
Valde som jag nämnde i förra inlägget att lyfta av bakre delen av karossen för att komma åt bättre och det får jag väl säga var ett bra beslut. Det blir ju en del obekväma arbetsställningar ändå när man ska försöka komma åt att helsvetsa rören men det var väldigt skönt att ha fritt uppåt när man svetsade. Efter en hel del mätande, bildgooglande, torrkörningar och eftersökningar i andras projekttrådar så fick jag till slut fingrarna ur och nu sitter bågen på plats. Valde att ha det främre röret såpass långt fram att hela hjälmen sitter innanför med en del frigång framåt för att slippa slå i hjälmen där om olyckan skulle vara framme. Fick därför montera lite längre längsgående strävor än dom som följde med i satsen.
Lyckades buda hem en jättefin billet yoke till Lencolådan på Ebay för ett suveränt pris.
Har även varit uppe i Orsa och kört upp för licensen. Fick låna lillebrors snabba Mercedes då han tycker att min egen bruksbil är något av en skändning rent prestandamässigt. Jag har varit funktionär och publik på dragracingtävlingar men aldrig kört någonting så det kändes enormt roligt att få äntligen få testa. Springer en del orientering på fritiden och kan väl säga att det är sällan jag kommer upp i den pulsen ute i skogen som jag hade när jag stod i uppliningen.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: sön jan 20, 2019 7:57 pm
av TomKorkeakoski
Det blev en trist avslutning på förra året då en nära vän valde att avsluta sitt liv. Kände att jag tappade suget helt på det mesta, men nu har jag iallafall skruvat en del med bilen under vintern.
Har mest grejat med Lencolådan och provat att växla den med luft för att ganska snart konstatera att jag helt saknade förmågan att fylla lufttanken med tillräckligt högt tryck för att få det att funka. Växlingtrycket på en CS1 låda ska ligga runt 10 bar och jag provade med en fin Biltema cykelpump och kom upp till 9 bar innan den glödheta luftslangen small av som ett pistolskott hemma i pannrummet.
Har haft lite planer på en Sodastream tub med regulator men jag har inte riktigt lyckats hitta någon som klarar av det arbetstryck som lådan kräver. Provade maila Lenco i fredags, så eventuellt beställer jag en ny växelspak och allt som behövs för att växla den med spak i stället.
Växellådan är nu ihopskruvad så jag tar och lägger upp lite bilder på den operationen.
Jag la ner solhjulen i frysen och ställde växellådshusen uppe på värmepannan för att underlätta monteringen.
Sen var det dags för planethjul, lamellkorg, lameller, mellanlägg och tryckplatta.
Växelmekanism.
Sen till sist var det dags att montera shims, spragkopplingen och backväxeln så var den äntligen klar.
Adapterplattan är nästan klar, måste dock beställa längre skruv till den. Sen köpte jag ett tilton hydrauliskt urtarmpningslager som det ska göras fäste för i sprängkåpan. Fick svarva till en ny pilotbussning till vevaxeln också.
Ska försöka öka lite och få färdigt torpedväggen och växellådastunneln nu också så snart som möjligt.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: fre jan 25, 2019 6:37 pm
av pillee
Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: tor feb 14, 2019 3:48 pm
av Sleepy_One
Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: mån feb 18, 2019 12:06 am
av TomKorkeakoski
pillee skrev:Hej,skaffa en dykar tub
mvh Peter
Jo det är något som jag funderat mycket på, men jag har så dålig koll på var man fyller en sådan. Har iallafall nu beslutat att köra med vanlig mekanisk växling. Visst det blir väl lite mer justerande men man slipper en del andra bekymmer.
Hittade ett växlingstorn igår på racemarknaden i Norrköping, dock så saknas det några delar som jag får tillverka själv. Växelspaken för växling mellan ettan och tvåan blir en lite modifierad variant av min gamla Mr Gasket vertical gate spak. Som jag haft monterad i bilen sen jag började med v8 konverteringen för länge sedan.
Sleepy_One skrev:Kul att se att du kommit igång lite med skruvandet, trist att höra om din kompis, beklagar sorgen..
Tackar, jo det var riktigt trist.
Var som sagt iväg till racemarknaden i Norrköping och fyndade en del prylar under gårdagen. Ett par 3,5" v-bandsflänsar och uttag för lambdagivare inhandlades av mannen med den fräna turbo Belairen. Ett gäng mätare med en liten panel inhandlades också samt en kardanring som bultas fast på bakaxeln. Det var något som jag planerat att bygga själv men fasen va fint det är att köpa fina delar som det bara är att skruva på ibland.
Jag har låst fast mig så jäkla länge med evighetsväxellådsbytet så det har gjort att knappt något annat blivit gjort på bilen. Men nu har jag sett ljuset och börjat med det som jag tycker är roligast nämligen plåtarbete. Gjort främre kardanskydd och börjat fått på lite plåtar mot och mellan hjulhusen. Ska försöka få färdigt allt plåtjobb bakom förarutrymmet så fort som möjligt så jag kan montera tillbaka bakaxeln igen.
Ska bli fint att få en enhetlig färg sen i förarutrymmet, har dock kallgarage så jag får måla någon dag när det är hyffsat varmt och torrt så färgen torkar.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör aug 03, 2019 7:47 pm
av TomKorkeakoski
Fick i växellådan idag för första gången för att måtta in hur långt bak motorn ska flyttas. Motorn ska bak 40mm för att kardanlängden ska stämma. Motorn är på väg att lyftas ut just i detta ögonblick och ska i samband med detta få en översyn och äntligen ska jag montera det guldiga Canton oljetråget på motorn som stått i köket och samlat damm i en evighet.
Passar på att bygga om torpedväggen på förarsidan samtidigt för att förbättra körställningen och ska ta mig i kragen och försöka få dit en väl fungerande gaspedal då alla tidigare lösningar på denna mer eller mindre varit skit.
Tycker det är så jäkla tufft med snabba herrgårdsvagnar och nu när det ändå är så mycket ickeOpel på karossen så tog jag beslutet i våras att bygga bilen som en sådan då jag hade det mesta stående sen krocken med Ramblern. Har sparat allt som behövs för att montera på ett coupetak på bilen om jag vill ta det steget i framtiden.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: mån aug 05, 2019 9:12 am
av calle_o
TomKorkeakoski skrev:Tycker det är så jäkla tufft med snabba herrgårdsvagnar ...
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: sön okt 13, 2019 3:07 pm
av TomKorkeakoski
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör jun 20, 2020 1:07 am
av TomKorkeakoski
Det var min kassa växellådscentrering som gjorde att det inte blev någon provtur förra året. Ingående axeln från lådan skar fast i vevaxelns pilotlager. Jag gjorde ett försök med en fixtur för att kunna mäta om det var bra men insåg att jag varken hade tillräckliga kunskaper eller verktyg för att få till det på ett bra sätt. Hittade en kåpa på Ebay som jag vann budgivningen på.
Det är en Lakewood stålkåpa med Cheva och BOP bultmönster mot motorn och Lenco bultmönster i andra änden. Mekaniskt kopplingslänkage med en gaffel på en axel genom kåpan.
Den ingående axeln jag har var för lång för denna kåpa så jag svarvade av 25mm av den splinsade delen. Jag blir även tvungen att flytta startmotorn till passagerarsidan då kåpan bara har uttag där.
Det blir en ny motorplåt till nya kåpan och även en flytt av motorn för att få mer plats för fötter och fördelare.
Motorn är ur för en snabb översyn och välbehövlig rengöring/putsning.
Köpte ett par billiga plåtfälgar som jag flyttade ventilhålen på och borrade för skruv. Dom duktiga killarna på den lokala Däckverkstan krängde sedan på ett par MT ET street på fälgarna. Planen är väl att måla fälgarna svarta.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: mån jun 22, 2020 2:48 pm
av Sleepy_One
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Postat: lör jan 09, 2021 2:00 am
av TomKorkeakoski
Lite framsteg har det blivit den senaste tiden. Jag har kapat bort gamla torpedväggen och diverse rör samt plåtar i förarutrymmet. Nu har jag precis börjat mäta in och punktat fast dom nya rören samt börjat mätt och funderat på motorplacering. Använder 60x40 fyrkantsrör och det ska på ett par till bakåt och några korta på tvären.
Nya främre fästen till 4-linken ska tillverkas då jag aldrig varit riktig nöjd med dom som jag satte dit en gång i tiden. Sen ska det ses över en del i framvagnen då varken styrning eller bromsar har fungerat ordentligt. Men det blir efter förarutrymmet börjar bli färdigt chassimässigt.
Jag har även skaffat en stor elektrisk sick o falsmaskin så jag kan göra lite exotiska mönster i plåtarna.
- 20210109_011255.jpg (198.6 KiB) Visad 1764 gånger