Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)
Efter några repor med min G-tech pro körde Eric Wiklund 8.9sek/138km/t med sin B20 142 med vinter däck och lågt laddtryck (0.9bar).
Med lite förgasar bestyckningar och mera finjusteringar så kommer tiden att förbättras en hel del tror jag.
En bra början!
Med lite förgasar bestyckningar och mera finjusteringar så kommer tiden att förbättras en hel del tror jag.
En bra början!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön jun 08, 2008 11:17 am, redigerad totalt 4 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
utvärdering Gtec= lite bättre tider nu
201m= 8.8sec/139km/t .
0- 99km/t= 5.2sec.
60 fot 2.24sec
Effekt beräknad på 20% total förlust. (15% drivline förlust och 5% airdynamik förlust på tvåans växel)
232HK/6900rpm (på motorn)
288nm/5600 (på motorn)
komentar: alldeles för mycket bränsle 700grader avgastemp.
samma ladtryck och tändning (ca0.9bar)
201m= 8.8sec/139km/t .
0- 99km/t= 5.2sec.
60 fot 2.24sec
Effekt beräknad på 20% total förlust. (15% drivline förlust och 5% airdynamik förlust på tvåans växel)
232HK/6900rpm (på motorn)
288nm/5600 (på motorn)
komentar: alldeles för mycket bränsle 700grader avgastemp.
samma ladtryck och tändning (ca0.9bar)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
måste uppdatera lite här nu när sommaren är över.
Bästa tid för i år blev
12.99sek 166km/h
8.3sek 137km/h
60fot 1.9sek
detta på pitestrippen med gamla slicks.
på gatan med gtechen blev bästa resultat
(återkommer med detta när jag hittar loggen )
å på blackrace
9.1sek 136km/h
60fot 2.4sek
(kanske 9.2sek 112km/h hade blivit aaaaninges bättre om jag hade fått i 3an...repan efter sa lådan upp sig )
Något saknas
Bästa tid för i år blev
12.99sek 166km/h
8.3sek 137km/h
60fot 1.9sek
detta på pitestrippen med gamla slicks.
på gatan med gtechen blev bästa resultat
(återkommer med detta när jag hittar loggen )
å på blackrace
9.1sek 136km/h
60fot 2.4sek
(kanske 9.2sek 112km/h hade blivit aaaaninges bättre om jag hade fått i 3an...repan efter sa lådan upp sig )
Något saknas
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Nu när jag har gjort en provtryckning av systemet och tätat alla läckage (så gott det går med grejerna på plats) ligger laddtrycket på ungefär 1.2bar.
Har börjat lite lugnt att installera vemset också. Körde lite loggning av insugstemp, avgastemp, bredbandlambda, map, och varvtal.
Och nu har jag flyttat över tändningen till vemset också. Förut fick brytaren släpp vid 7200rpm (måste varva nästan till 8000rpm på 1an och 2an för få nå skjut i maskinen).
Jens fixade en tändningsmapp lite snabbt så nu går det brano mycke bättre på låglast.
Den varvar den som den ska, har dock nått litet problem att tändningen sänks med 3grader lite då och då (typ fördelarfladder) fast med hallgivaren. mycket underligt, söderlund hade exakt samma problem på sin PV.
Har börjat lite lugnt att installera vemset också. Körde lite loggning av insugstemp, avgastemp, bredbandlambda, map, och varvtal.
Och nu har jag flyttat över tändningen till vemset också. Förut fick brytaren släpp vid 7200rpm (måste varva nästan till 8000rpm på 1an och 2an för få nå skjut i maskinen).
Jens fixade en tändningsmapp lite snabbt så nu går det brano mycke bättre på låglast.
Den varvar den som den ska, har dock nått litet problem att tändningen sänks med 3grader lite då och då (typ fördelarfladder) fast med hallgivaren. mycket underligt, söderlund hade exakt samma problem på sin PV.
hej ja kör me saab 9000 brytarlös fördelare på min b18 motor (fast tändning), samma fördelardrivning som orginal brytarfördelare.. den fladdrar några grader när man släpper gasen, men den verkar funka om man håller konstant gas... har inte kollat på det jättemycket utan lagt mig runt 25 grader på tomgång & den går inte över 28 iaf men lite tråkigt är det med svikt.. troligen pga drevglapp & överföringen från drev till fördelare, kanske oxå glapp i axeln i fördelaren
får försöka kolla hur den reagerar om man går från tomgång till fullvarv, så länge den inte ökar tändningen då så borde man inte få ökad tändning vid ladd iaf... utan bara vid gassläpp = låglast = lågt ladd
får försöka kolla hur den reagerar om man går från tomgång till fullvarv, så länge den inte ökar tändningen då så borde man inte få ökad tändning vid ladd iaf... utan bara vid gassläpp = låglast = lågt ladd
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Nu är säsongen slut. Slutade med en 8.5sek repa på 0gradig asfalt och en 13.01 på 402m 156km/h men då släppte jag gasen vid 11.5sek så det had e blivit en hög 12sek men slutfarten hade varit betydligt mycket högre.
Till nästa säsong ska 30000+ mila motorn, topp m.m få sitta kvar.
Måste se hur snabbt man kan köra med en orginalmotor med orginalkolvar. De ända som är nytt är lagren, kolvringarna och (m-stakarna)
De blir några små uppdateringar:
Intercooler ska dit.
Delningsvägg i wastegaten.
Sen några saker som ska göras om tid/ork finns är:
Byte till vassare kam
Bmw växellåda
Insprutning (de mesta e klart bara insug som ska byggas)
Och nå broms uppdateringar..
Till nästa säsong ska 30000+ mila motorn, topp m.m få sitta kvar.
Måste se hur snabbt man kan köra med en orginalmotor med orginalkolvar. De ända som är nytt är lagren, kolvringarna och (m-stakarna)
De blir några små uppdateringar:
Intercooler ska dit.
Delningsvägg i wastegaten.
Sen några saker som ska göras om tid/ork finns är:
Byte till vassare kam
Bmw växellåda
Insprutning (de mesta e klart bara insug som ska byggas)
Och nå broms uppdateringar..
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Nu har det äntligen hänt något!
Har inte blivit nått mek alls i vinter
Här är i alla fall det som hunnits med nu på vår kanten.
Volymen är ca 5liter och trattarna konar från 42mm mot toppen till 48mm inne i plenumet
Nu ska bara pinbultarna bytas till några som är lite längre, större turbo, ny downpipe ska byggas, intercoolern ska få gavlar, ny huv och en spridarrail ska få ta plats.
Sen är det uppstart!
Har inte blivit nått mek alls i vinter
Här är i alla fall det som hunnits med nu på vår kanten.
Volymen är ca 5liter och trattarna konar från 42mm mot toppen till 48mm inne i plenumet
Nu ska bara pinbultarna bytas till några som är lite längre, större turbo, ny downpipe ska byggas, intercoolern ska få gavlar, ny huv och en spridarrail ska få ta plats.
Sen är det uppstart!
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det blir kul att se vad den nu kan prestera med dessa grejor! Törs jag gissa en hög 11:a
allt hänger nog på hur mappningen mm går! org kolvar borningar som rullat 30000mil tål inga missar med tändning soppa eller laddtryck, allt måste va rätt
men är vi försiktiga och om vi inte har för brottom så tror jag på en 11
SÅ HÄR GICK DET PÅ VÅRTÄVLIGEN!!!!!!! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0
allt hänger nog på hur mappningen mm går! org kolvar borningar som rullat 30000mil tål inga missar med tändning soppa eller laddtryck, allt måste va rätt
men är vi försiktiga och om vi inte har för brottom så tror jag på en 11
SÅ HÄR GICK DET PÅ VÅRTÄVLIGEN!!!!!!! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön okt 22, 2006 6:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
vad krävs för pulver ungefär för att köra en 11a me den där bilen tror ni? jag tycker det ser bra ut!
sedan tänkte jag på dom där G-tech tiderna från förra året hade du skrivit in dom? ja hitta dom inte..
vad var det för turbo förra året & va för kam?
en sak till det vi snackade om tändningen att den fladdrade, jag har ju hallgivare jag oxå så du inte missförstod mig?
sedan tänkte jag på dom där G-tech tiderna från förra året hade du skrivit in dom? ja hitta dom inte..
vad var det för turbo förra året & va för kam?
en sak till det vi snackade om tändningen att den fladdrade, jag har ju hallgivare jag oxå så du inte missförstod mig?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
1.4bar och en förbannad chafför
vet inte riktigt vart jag har tiderna förhoppningsvis blir det nya om inte allt för lång tid. Den nya motorn är på väg ihop nu.
blir inga större uppgraderingar förutom en fräsch bottendel, men det borde ju göra lite tycker jag
vet inte riktigt vart jag har tiderna förhoppningsvis blir det nya om inte allt för lång tid. Den nya motorn är på väg ihop nu.
blir inga större uppgraderingar förutom en fräsch bottendel, men det borde ju göra lite tycker jag
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
Det berodde på att man måste ha en bra stroblampa när man har en CDI-box, och Eric kör med en MSD 6. Det är nån grads variation över hela registret sist vi kollade, inget att anmärka på.larsat skrev:en sak till det vi snackade om tändningen att den fladdrade, jag har ju hallgivare jag oxå så du inte missförstod mig?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
eric du måste ju uppdatera med info!!!! den går ju igen .
jag slänger in nåra bilder från sommarens motorrenoverigen i best dam garage in town
nya smidda KS kolvar och borrat är huvud uppdaterigarna iallafall!
jag slänger in nåra bilder från sommarens motorrenoverigen i best dam garage in town
nya smidda KS kolvar och borrat är huvud uppdaterigarna iallafall!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jamen ska man va i garaget och skruva hinner man ju inte sitta här och uppdatera
Den går ju som sagt nu, har grovmappat den på halkig E4 tyvärr tog mappsensorn slut. Sen hade jag några skumma problem med att insprutningen klippte av någon anledning. Nu är motstånd, diod dit monterat och även en 4bars mappsensor. Så om det inte snöar imorrn ska jag försöka fara ut och mappa lite.
Har inte nå roliga bilder tyvärr
Mattias kanske tar med sig kameran imorrn och dokumenterar lite.
Tur du fick med den obligatoriska garage folkölen på bild
Den går ju som sagt nu, har grovmappat den på halkig E4 tyvärr tog mappsensorn slut. Sen hade jag några skumma problem med att insprutningen klippte av någon anledning. Nu är motstånd, diod dit monterat och även en 4bars mappsensor. Så om det inte snöar imorrn ska jag försöka fara ut och mappa lite.
Har inte nå roliga bilder tyvärr
Mattias kanske tar med sig kameran imorrn och dokumenterar lite.
Tur du fick med den obligatoriska garage folkölen på bild
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
yogart och folköl är det en bra blandning att ha i magen när man trimmar B20, eric?
erics motor har bara volvo-std delar förutom större 38mm avgasventiler+ lite lätt filning, F kam och smidda kolvar.
tillockmed grenröret är ju std med en liten påbygnad
ganska colt att det blir så bra ork med så enkla medel
bästa tid (12.3sec) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0 sattes ju med super leakdovn som inte var av denna värd+ låkt laddtryck sen har toppen fått lite mer puts nu och vi fick öka VE på vemset med ca 20% på full gas mot gamla motorn så det blir kul att se hur den går sen till våren.
erics motor har bara volvo-std delar förutom större 38mm avgasventiler+ lite lätt filning, F kam och smidda kolvar.
tillockmed grenröret är ju std med en liten påbygnad
ganska colt att det blir så bra ork med så enkla medel
bästa tid (12.3sec) http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8896&start=0 sattes ju med super leakdovn som inte var av denna värd+ låkt laddtryck sen har toppen fått lite mer puts nu och vi fick öka VE på vemset med ca 20% på full gas mot gamla motorn så det blir kul att se hur den går sen till våren.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/