Anders blå PV turbo
Re: Anders blå PV turbo
Enklaste vägen då det gäller koppling mm är och ta svänghjulet från en 740 med lh 2.4 eller äldre 940 minns ja rätt väger det 13,8 kg istället för 24 som dubbelmassesvänghjulet som sitter org på motorerna med m90.
Sen passar en sk Sachs 763 tryckplatta direkt på det svänghjulet en sådan med org lamell klarar 300hk utan problem.
Sinterlamell bör man akta sig för på bilar som används dagligen då den är typ som ett sandpapper.
Typ 1000mil på gatan i trafik med kopplingsslir mm så nöter det sönder ytan på både tryckplattan och svänghjulet.
Sen passar en sk Sachs 763 tryckplatta direkt på det svänghjulet en sådan med org lamell klarar 300hk utan problem.
Sinterlamell bör man akta sig för på bilar som används dagligen då den är typ som ett sandpapper.
Typ 1000mil på gatan i trafik med kopplingsslir mm så nöter det sönder ytan på både tryckplattan och svänghjulet.
Re: Anders blå PV turbo
Tack! då skall jag fundera på om det blir uppgradering när motorn ändå skall isär.CÅ skrev:Enklaste vägen då det gäller koppling mm är och ta svänghjulet från en 740 med lh 2.4 eller äldre 940 minns ja rätt väger det 13,8 kg istället för 24 som dubbelmassesvänghjulet som sitter org på motorerna med m90.
Sen passar en sk Sachs 763 tryckplatta direkt på det svänghjulet en sådan med org lamell klarar 300hk utan problem.
Sinterlamell bör man akta sig för på bilar som används dagligen då den är typ som ett sandpapper.
Typ 1000mil på gatan i trafik med kopplingsslir mm så nöter det sönder ytan på både tryckplattan och svänghjulet.
Re: Anders blå PV turbo
Kapade upp tunneln för växellådan, funderar på att kapa upp mer i sidled då det är ganska trångt vid pedalerna och m90-lådan inte verkar behöva lika mycket utrymme i sidled som b30 motorn med tillhörande låda som satt där innan.
Funderar också på hur jag skall lösa växellänkage, antingen kortar jag original och förlänger spak både över och under kul-led eller så gör jag ett eget med julas flänslager som blir justerbart.
Fick födelsedagspresenter av min sambo bestående av motorstativ, kolvringskompressor och indikatorklocka. Vi fick barn 2 veckor innan jag köpte pv:n så jag uppskattar min förstående sambo!
Funderar också på hur jag skall lösa växellänkage, antingen kortar jag original och förlänger spak både över och under kul-led eller så gör jag ett eget med julas flänslager som blir justerbart.
Fick födelsedagspresenter av min sambo bestående av motorstativ, kolvringskompressor och indikatorklocka. Vi fick barn 2 veckor innan jag köpte pv:n så jag uppskattar min förstående sambo!
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 920
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Anders blå PV turbo
Roligt med presenter.
Det är trångt för pedalerna på PV. Ett alternativ är ju att bredda åt andra hållet, alltså in i skärmen.
Fast då kanske man sitter snett.....
Det är trångt för pedalerna på PV. Ett alternativ är ju att bredda åt andra hållet, alltså in i skärmen.
Fast då kanske man sitter snett.....
Re: Anders blå PV turbo
Bulan på tunneln är för att det är en lite annan lösning på kopplingswiren på m400 lådorna. Delar av kardantunneln kommer ifrån en 164:a
Så det går säkert att göra den smidigare och smalare nu.
Så det går säkert att göra den smidigare och smalare nu.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Anders blå PV turbo
Köpte ett svänghjul av lewwan här på forumet som skall passa sachs 765 tryckplatta. Med den kombinationen borde jag inte behöva oroa mig för att kopplingen inte håller iaf, lika bra att uppgradera när allt skall isär.
Kan inte riktigt bestämma mig för vilken lamell jag skall ha, stum 4puck sinter känns lite väl extrem så valet står mellan 6puck eller organisk, fjädrande borde väl vara bäst då jag dumpar dubbelmassehjulet och vill köra på gata?
Fick hem ett fäste till 044pump.
Toppen som sitter på är en 530 och en av pinnbultarna till grenröret är av, jag har funderat på om det kan vara en anledning till att köpa en 531 topp så jag slipper krångla, frågan är om det är en uppgradering som gör någon märkbar skillnad med de begränsade effekter jag siktar på.
Jag började också fungera på tändning, om jag skall köra original, gå på wasted spark eller separata spolar. Jag hade tänkt att börja original men wasted spark med en peugeot(http://r.ebay.com/NNHxAV) coilpack verkar ju väldigt enkelt och går inte på många hundralappar, som jag har fattat det behöver jag löda i ett extra tändsteg i megasquirt 2v3 så kan den driva coilpacken direkt?
Kan inte riktigt bestämma mig för vilken lamell jag skall ha, stum 4puck sinter känns lite väl extrem så valet står mellan 6puck eller organisk, fjädrande borde väl vara bäst då jag dumpar dubbelmassehjulet och vill köra på gata?
Fick hem ett fäste till 044pump.
Toppen som sitter på är en 530 och en av pinnbultarna till grenröret är av, jag har funderat på om det kan vara en anledning till att köpa en 531 topp så jag slipper krångla, frågan är om det är en uppgradering som gör någon märkbar skillnad med de begränsade effekter jag siktar på.
Jag började också fungera på tändning, om jag skall köra original, gå på wasted spark eller separata spolar. Jag hade tänkt att börja original men wasted spark med en peugeot(http://r.ebay.com/NNHxAV) coilpack verkar ju väldigt enkelt och går inte på många hundralappar, som jag har fattat det behöver jag löda i ett extra tändsteg i megasquirt 2v3 så kan den driva coilpacken direkt?
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Anders blå PV turbo
Härligt med en PV till Kan aldrig bli för många
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Anders blå PV turbo
Kul projekt.
Inte minst för att jag ska starta ett liknande..
Skulle du kunna lägga ut några bilder på hur framvagnen är monterad i ramen , jag ser att den är infälld så att åkhöjden kan bli rätt.
Inte minst för att jag ska starta ett liknande..
Skulle du kunna lägga ut några bilder på hur framvagnen är monterad i ramen , jag ser att den är infälld så att åkhöjden kan bli rätt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 228
- Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Re: Anders blå PV turbo
mycket trevlig PV
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Anders blå PV turbo
Forsa om du kollar här så ser du hur jag gjorde
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=45
Nån hjälp kanske du får jag kapade 50mm bak och 60mm fram
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=45
Nån hjälp kanske du får jag kapade 50mm bak och 60mm fram
Re: Anders blå PV turbo
Hej fränt med en till PV.
Vi bygger också en PV http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82110
Janne Peleback i Borlänge hade en PV med rak sexa och turbo som gick som fan , TROR att den gick 10or , kan det ev vara hans gamla nån som vet ?
Det kan ju inte finnas så många PVn med raksexa !
/ Peter
Vi bygger också en PV http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82110
Janne Peleback i Borlänge hade en PV med rak sexa och turbo som gick som fan , TROR att den gick 10or , kan det ev vara hans gamla nån som vet ?
Det kan ju inte finnas så många PVn med raksexa !
/ Peter
Re: Anders blå PV turbo
Tack för kommentarerna! Jag har tagit bilder på framvagnen men min server håller på och krånglar så jag har inte kunnat synkronisera bilderna idag.
Min gamla AEG vinkelslip som jag haft i många år bestämde sig för att ge upp när jag kapade ur lite mer plåt(ett lager som skurit så axeln har helt urgröpt) men då jag ändå håller på att fixa ett blästerskåp och en större kompressor så köpte jag en luftdriven vinkelslip, problemet är att den verkligen behöver större luftmängd och jag måste bygga en ram för elmotor och kompressorblock med hjälp av vinkelslip så det går inte så fort att kapa vinkeljärnen när jag måste vänta på att den lilla kompressorn kommer upp i tryck igen.
Här är det "nya" 4-cylindriga Greiff blocket med 7,5hk motor och 375l tank vilket borde räcka lite bättre till luftverktyg, i bakgrunden ser man min nuvarande kompressor.
Min gamla AEG vinkelslip som jag haft i många år bestämde sig för att ge upp när jag kapade ur lite mer plåt(ett lager som skurit så axeln har helt urgröpt) men då jag ändå håller på att fixa ett blästerskåp och en större kompressor så köpte jag en luftdriven vinkelslip, problemet är att den verkligen behöver större luftmängd och jag måste bygga en ram för elmotor och kompressorblock med hjälp av vinkelslip så det går inte så fort att kapa vinkeljärnen när jag måste vänta på att den lilla kompressorn kommer upp i tryck igen.
Här är det "nya" 4-cylindriga Greiff blocket med 7,5hk motor och 375l tank vilket borde räcka lite bättre till luftverktyg, i bakgrunden ser man min nuvarande kompressor.
Re: Anders blå PV turbo
Har inte blivit så mycket gjort med bilen men jag har byggt ställning till kompressorn och satt upp tanken under garaget, efter bilden vart tagen fick jag hem drivremmarna och den pumpar redigt med luft, tror dock jag skulle behöva nya kolvringar till kompressorn då lite väl mycket olja tar sig igenom.
Var förbi en hydraulfirma och köpte slang till kopplingen.
Fick hem ett par nya stolar.
Var förbi en hydraulfirma och köpte slang till kopplingen.
Fick hem ett par nya stolar.
Re: Anders blå PV turbo
Fick hem byggsatsen med en lsu 4.9 från 14point7 idag, skall lödas ihop vid tillfälle. Fungerar det så känns det väldigt prisvärt.
Re: Anders blå PV turbo
Härligt projekt!
Tyvärr fungerar inte många utav bilderna för mig, iallafall inte på den första sidan.
Sen kan du kanske ladda upp bilder som är ca 640x480 pixlar stora, annars blir det så konstigt på sidan
Imgur tycker jag är bäst. Bra app till telefonen. De tar aldrig ner ens bilder och de har en smidig webbaserad redigerare där man har enkla verktyg, tex rotera bilder, beskära, ändra storlek och organisera bilderna i mappar.
Tyvärr fungerar inte många utav bilderna för mig, iallafall inte på den första sidan.
Sen kan du kanske ladda upp bilder som är ca 640x480 pixlar stora, annars blir det så konstigt på sidan
Imgur tycker jag är bäst. Bra app till telefonen. De tar aldrig ner ens bilder och de har en smidig webbaserad redigerare där man har enkla verktyg, tex rotera bilder, beskära, ändra storlek och organisera bilderna i mappar.