Anders blå PV turbo
Re: Anders blå PV turbo
Började sätta ihop bränslesystemet, funderade på om jag skulle sätta pumpen under bilen då jag ej har någon matningspump i tanken men såhär blir det ändå fall ner till pumpen. Jag skulle väl egentligen haft ett filter innan pumpen men jag vet inte riktigt vad jag skall ha som passar min budget.
Returen kommer att gå in i påfyllningsröret ovanför tanken, tror ni att jag kommer att få problem med att det skummar? Jag läste att vissa tyckte att returen skulle gå in under bränslenivån.
Slangen är från Swedol och jag har läst att flera är nöjda med den. Nu blir det befintligt kopparrör till matningen och slang som retur hela vägen under bilen.
Returen kommer att gå in i påfyllningsröret ovanför tanken, tror ni att jag kommer att få problem med att det skummar? Jag läste att vissa tyckte att returen skulle gå in under bränslenivån.
Slangen är från Swedol och jag har läst att flera är nöjda med den. Nu blir det befintligt kopparrör till matningen och slang som retur hela vägen under bilen.
Re: Anders blå PV turbo
Har pillat lite med elen och mätt upp och försökt rensa bort lite sådant som ej behövs samt dragit några nya kablar där kablarna såg väldigt tråkiga ut. Monterade nya relän och en säkringshållare.
Svetsade ihop en kollektor till grenröret, blev ganska nöjd då det är första gången.
Jagade kabelstrumpa eller slang, men det var slut i rätt storlek på brl, autoexperten och biltema. Würth ville bara sälja 50m rulle vilket kändes lite overkill. får kolla vidare.
Svetsade ihop en kollektor till grenröret, blev ganska nöjd då det är första gången.
Jagade kabelstrumpa eller slang, men det var slut i rätt storlek på brl, autoexperten och biltema. Würth ville bara sälja 50m rulle vilket kändes lite overkill. får kolla vidare.
Re: Anders blå PV turbo
Har du nån Swedol i närheten? Dom kanske har strumpa. Brukar ha en hel del. Iaf här i stan.
Re: Anders blå PV turbo
Det har jag så jag får kolla!MatsN skrev:Har du nån Swedol i närheten? Dom kanske har strumpa. Brukar ha en hel del. Iaf här i stan.
Idag fick var jag alldeles själv så jag kunde bygga grenrör, sen tog svetstråden slut, men då var svetsen ganska varm så det var ändå läge för paus. Får fortsätta imorgon.
Re: Anders blå PV turbo
Svetsade klart idag, även om svetsarna inte är de vackraste så tycker jag att grenröret blev fint, hoppas det fungerar bra också.
Insåg att det blir svårt med en rak slang på oljereturen om huset skall sitta lodrätt, fungerar detta eller blir en 45gradersvinkel bättre? Det kanske får plats.
Insåg att det blir svårt med en rak slang på oljereturen om huset skall sitta lodrätt, fungerar detta eller blir en 45gradersvinkel bättre? Det kanske får plats.
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Anders blå PV turbo
Det där ska du vara stolt över, ser bra ut tycker jag.
Re: Anders blå PV turbo
Tack!blackadder skrev:Det där ska du vara stolt över, ser bra ut tycker jag.
Funderade på en sak till, jag har bara utgått från att jag behöver ett expansionskärl, behövs det även om jag har öppningsbar kylare?
Re: Anders blå PV turbo
Funkar utan, men den kommer att trycka ur sig vatten tills den når den nivån den vill ha så är bra att ha ett kärl
Re: Anders blå PV turbo
då får det bli kärl när jag ändå har ett.Steve skrev:Funkar utan, men den kommer att trycka ur sig vatten tills den når den nivån den vill ha så är bra att ha ett kärl
Mockade upp avgassystem idag, 3" hela vägen och under bakaxeln då det var enda sättet det fick plats.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Anders blå PV turbo
Tycker din PV blir så sjukt rå!
Re: Anders blå PV turbo
MVA-Productions skrev:Tycker din PV blir så sjukt rå!
Fick på tryckrören, skulle behöva valsa upp ett rör då jag var tvungen att kapa det.
Mycket kablar blir det! Jag monterade spolarflaskan inne i bilen då spolarmunstyckena sitter där och jag ville inte fula ner motorutrymmet med den fula flaskan.
Börjar få ordning på det, megasquirtet inkopplat och sensorerna verkar fungera. Skall bara snygga till kabeldragningen lite.
Det flimsiga lilla borrstället gick sönder så jag köpte en riktigt gammal men robust pelarborr.
Det blev en svarv också, något jag velat ha länge. Gamla maskiner är fräna men lite mer jobb att få till remdriften bra.
Re: Anders blå PV turbo
Frän svarv! Den ser väldigt lik ut min, men jag har ingen typskyllt på min. Vad heter din?
Einar Aspegren
Re: Anders blå PV turbo
Aspegren skrev:Frän svarv! Den ser väldigt lik ut min, men jag har ingen typskyllt på min. Vad heter din?
Re: Anders blå PV turbo
Har monterat expansionskärl, tändspole och laddtryckssolenoid och monterat slang, nu väntar jag bara på en 90gradersböj med reducering för kylsystemet som jag beställde samtidigt som tryckrör och slang, i övrigt är det klart för uppstart. Olja och bensin är påfyllt och bränslepumpen är testad.
Jag kör vatten till turbon parallellt med oljekylaren (istället för bara att det rinner från expansionskärlet) med 8mm slang, jag hoppas att det går bra.
Jag använder ett oljefilter från nissan då volvofiltret hade lite för stor omkrets för att få plats när jag vinklat ned oljefilterflyttaren.
Hur stor skillnad kan det vara på flöde om nissanfiltret är till en 2l motor?
Om någon har ett ventilerat oljelock från en b20 är jag intresserad av att köpa.
Min tanke var att börja med att vrida om motorn utan bränslepump, spridare och tändning aktivt för att få upp oljetryck och logga i tunerstudio för att se om jag får vr-signal, låter det logiskt eller skall jag köra direkt? Är rätt nervös inför uppstart.
Jag kör vatten till turbon parallellt med oljekylaren (istället för bara att det rinner från expansionskärlet) med 8mm slang, jag hoppas att det går bra.
Jag använder ett oljefilter från nissan då volvofiltret hade lite för stor omkrets för att få plats när jag vinklat ned oljefilterflyttaren.
Hur stor skillnad kan det vara på flöde om nissanfiltret är till en 2l motor?
Om någon har ett ventilerat oljelock från en b20 är jag intresserad av att köpa.
Min tanke var att börja med att vrida om motorn utan bränslepump, spridare och tändning aktivt för att få upp oljetryck och logga i tunerstudio för att se om jag får vr-signal, låter det logiskt eller skall jag köra direkt? Är rätt nervös inför uppstart.
Re: Anders blå PV turbo
Alltid smart att se så man får oljetryck tycker jag.
Sen om kam osv är nytt är det ju bra att köra in Alt på en gång.
bara bryta ihop o komma igen
Sen om kam osv är nytt är det ju bra att köra in Alt på en gång.
bara bryta ihop o komma igen