Anders blå PV turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Åkte förbi klracing på semestern och köpte förstärkta motorkuddar och en 82graders termostat.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Jag byggde om kylsystemet så turbon får vatten parallellt med slangen som går från kylarutlopp/pumpinlopp till expansionskärl (precis som original). Således ligger vattenkylningen till turbon inte längre i det vatten cirkuleras av pumpen och det jämnade ut vattentempen bra, en kallare termostat gjorde också att det blev lite högre i tak till den gick varm.
Det varmaste jag kom upp i idag var 94grader så jag tror att det löste värmeproblemen. Mitt experiment att inkludera turbon i vattencirkulationen var ej lyckat, men om man inte testar så vet man inte.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Monterade de hårdare motorkuddarna och vibrationerna minskade rejält! nu kan jag köra över 100km/h utan att det känns som att något går sönder. Och nu kan jag stå still och varva och köra hårt utan att den blir varm! :D

Hastighetsmätargivare monterad, nu är det bara lite småfix med mjukvaran kvar.
Bild

Hade ett litet missöde med att pluggen i hålet där fördelaren satt hoppade ur och spydde olja över hela motorn, borta var den också så det blev att bygga en ny.
Bild

Fick hem ett nytt oljepåfyllarlock så jag kopplade in toppen i vevhusventilationen.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Idag var det dax för besiktning, här är resultatet:
Bild
Det enda tråkiga på regbesiktningen var att besiktningsmannen skrev ner effekten från bilens tidigare 147kw till originaleffekten på nya motorn på 121kw.

På kontrollbesiktningen saknade jag helljus och besiktningsmannen ville att handbromsen skulle ta tidigare, den tar bra men han ville ha några fler knäpp i reserv, inga svåra punkter med andra ord.
Efter att ha åkt till Ludvika och tillbaka med råkoll på alla värden med hjälp av datorn och allt såg bra ut så tyckte jag inte att det gjorde så mycket att batteriet i datorn tog slut så jag badade innan jag åkte hem, men på vägen hem ser jag att oljetempen ligger högt, inser när jag får igång datorn att vattentemperaturen ligger jättehögt. Efter att ha kylt ner motorn och felsökt inser jag att min drygt en vecka gamla 82graders termostat har slutat öppna (precis när jag inte håller koll på mätarna). :angryfire: :evil: :snyft: Jag hoppas att inget gick sönder, behöver jag slita av toppen och kolla om den är rak eller räcker det att hålla utkik efter olja/vatten där det ej skall vara?

Jag köpte spridare som tydligen var skitiga, skall se om jag kan byta filter och göra ren dem så de fungerar bra.
Lucas 1008cc bör räcka till.
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av blackadder »

Grattis till godkänt bygge!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

blackadder skrev:Grattis till godkänt bygge!
Tack!
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

:(
Bild
Rev isär för att se om jag kunde se några skador, toppackningen läckte på 4:an. Jag borde väl egentligen plana både blocket och toppen, men jag hade en packning hemma och just nu vill jag bara fixa efterkontrollen så att jag aldrig mer behöver besikta bilen så jag slängde ihop den och det verkar funka nu iaf.
Senast redigerad av Anders N den mån aug 14, 2017 6:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av p.hedman »

Jag brukar borra ett eller två hål i termostaten så den får blöda lite , hjälper till att lufta systemet .
Din packning kanske har varit på gång ett tag och därför värme problemet.
/ Peter
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

p.hedman skrev:Jag brukar borra ett eller två hål i termostaten så den får blöda lite , hjälper till att lufta systemet .
Din packning kanske har varit på gång ett tag och därför värme problemet.
/ Peter
Jag får testa det, jag borde kanske efterdragit toppen.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av p.hedman »

Har du sträck bultar (org) så ska man inte behöva efter dra men kör du pinn bultar så bör du det om jag förstått det rätt.
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av p.hedman »

Jag såg att du hade 12,9 bult då måste du nog efter dra kollade tillbaks i tråden och såg det då :)
Skulle vara kul att se bilen i verkligheten :)
/ Peter
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

För att utesluta att det var luft i systemet som gjorde att termostaten inte öppnade så testade jag att värma vatten och jämföra med en annan 82graders termostat till en annan bil. Termostaten till min pv öppnade ej medan den andra gjorde det så termostaten är felaktig.
Bild
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av p.hedman »

Det va ju bra att du hitta problemet , du får anv den gamla termostaten i stället.
/ Peter
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Äntligen! gatlegal, besiktningsbefriad och skattefri för evigt!
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

Grattis! :thumbright:
Skriv svar