Anders blå PV turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av »

Enklaste vägen då det gäller koppling mm är och ta svänghjulet från en 740 med lh 2.4 eller äldre 940 minns ja rätt väger det 13,8 kg istället för 24 som dubbelmassesvänghjulet som sitter org på motorerna med m90.
Sen passar en sk Sachs 763 tryckplatta direkt på det svänghjulet en sådan med org lamell klarar 300hk utan problem.
Sinterlamell bör man akta sig för på bilar som används dagligen då den är typ som ett sandpapper.
Typ 1000mil på gatan i trafik med kopplingsslir mm så nöter det sönder ytan på både tryckplattan och svänghjulet.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

CÅ skrev:Enklaste vägen då det gäller koppling mm är och ta svänghjulet från en 740 med lh 2.4 eller äldre 940 minns ja rätt väger det 13,8 kg istället för 24 som dubbelmassesvänghjulet som sitter org på motorerna med m90.
Sen passar en sk Sachs 763 tryckplatta direkt på det svänghjulet en sådan med org lamell klarar 300hk utan problem.
Sinterlamell bör man akta sig för på bilar som används dagligen då den är typ som ett sandpapper.
Typ 1000mil på gatan i trafik med kopplingsslir mm så nöter det sönder ytan på både tryckplattan och svänghjulet.
Tack! då skall jag fundera på om det blir uppgradering när motorn ändå skall isär.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Kapade upp tunneln för växellådan, funderar på att kapa upp mer i sidled då det är ganska trångt vid pedalerna och m90-lådan inte verkar behöva lika mycket utrymme i sidled som b30 motorn med tillhörande låda som satt där innan.
Funderar också på hur jag skall lösa växellänkage, antingen kortar jag original och förlänger spak både över och under kul-led eller så gör jag ett eget med julas flänslager som blir justerbart.
Bild

Fick födelsedagspresenter av min sambo bestående av motorstativ, kolvringskompressor och indikatorklocka. Vi fick barn 2 veckor innan jag köpte pv:n så jag uppskattar min förstående sambo!
Bild
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:20 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av blackadder »

Roligt med presenter.
Det är trångt för pedalerna på PV. Ett alternativ är ju att bredda åt andra hållet, alltså in i skärmen.
Fast då kanske man sitter snett.....
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av anglia-61 »

Bulan på tunneln är för att det är en lite annan lösning på kopplingswiren på m400 lådorna. Delar av kardantunneln kommer ifrån en 164:a
Så det går säkert att göra den smidigare och smalare nu.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Köpte ett svänghjul av lewwan här på forumet som skall passa sachs 765 tryckplatta. Med den kombinationen borde jag inte behöva oroa mig för att kopplingen inte håller iaf, lika bra att uppgradera när allt skall isär.

Kan inte riktigt bestämma mig för vilken lamell jag skall ha, stum 4puck sinter känns lite väl extrem så valet står mellan 6puck eller organisk, fjädrande borde väl vara bäst då jag dumpar dubbelmassehjulet och vill köra på gata?
Bild

Fick hem ett fäste till 044pump.
Bild

Toppen som sitter på är en 530 och en av pinnbultarna till grenröret är av, jag har funderat på om det kan vara en anledning till att köpa en 531 topp så jag slipper krångla, frågan är om det är en uppgradering som gör någon märkbar skillnad med de begränsade effekter jag siktar på.

Jag började också fungera på tändning, om jag skall köra original, gå på wasted spark eller separata spolar. Jag hade tänkt att börja original men wasted spark med en peugeot(http://r.ebay.com/NNHxAV) coilpack verkar ju väldigt enkelt och går inte på många hundralappar, som jag har fattat det behöver jag löda i ett extra tändsteg i megasquirt 2v3 så kan den driva coilpacken direkt?
Senast redigerad av Anders N den sön okt 09, 2016 8:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2433
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Härligt med en PV till :) Kan aldrig bli för många :thumbright:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Forsa
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 24, 2013 3:32 pm

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Forsa »

Kul projekt.
Inte minst för att jag ska starta ett liknande..
Skulle du kunna lägga ut några bilder på hur framvagnen är monterad i ramen , jag ser att den är infälld så att åkhöjden kan bli rätt.
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av 740Bodo »

mycket trevlig PV :thumbright:
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av pv seldahl »

Forsa om du kollar här så ser du hur jag gjorde

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=45

Nån hjälp kanske du får jag kapade 50mm bak och 60mm fram
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av p.hedman »

Hej fränt med en till PV.
Vi bygger också en PV http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82110
Janne Peleback i Borlänge hade en PV med rak sexa och turbo som gick som fan , TROR att den gick 10or , kan det ev vara hans gamla nån som vet ?
Det kan ju inte finnas så många PVn med raksexa !
/ Peter
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Tack för kommentarerna! Jag har tagit bilder på framvagnen men min server håller på och krånglar så jag har inte kunnat synkronisera bilderna idag.
Min gamla AEG vinkelslip som jag haft i många år bestämde sig för att ge upp när jag kapade ur lite mer plåt(ett lager som skurit så axeln har helt urgröpt) men då jag ändå håller på att fixa ett blästerskåp och en större kompressor så köpte jag en luftdriven vinkelslip, problemet är att den verkligen behöver större luftmängd och jag måste bygga en ram för elmotor och kompressorblock med hjälp av vinkelslip så det går inte så fort att kapa vinkeljärnen när jag måste vänta på att den lilla kompressorn kommer upp i tryck igen.

Här är det "nya" 4-cylindriga Greiff blocket med 7,5hk motor och 375l tank vilket borde räcka lite bättre till luftverktyg, i bakgrunden ser man min nuvarande kompressor.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Har inte blivit så mycket gjort med bilen men jag har byggt ställning till kompressorn och satt upp tanken under garaget, efter bilden vart tagen fick jag hem drivremmarna och den pumpar redigt med luft, tror dock jag skulle behöva nya kolvringar till kompressorn då lite väl mycket olja tar sig igenom.
Bild

Var förbi en hydraulfirma och köpte slang till kopplingen.
Bild

Fick hem ett par nya stolar.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Fick hem byggsatsen med en lsu 4.9 från 14point7 idag, skall lödas ihop vid tillfälle. Fungerar det så känns det väldigt prisvärt.
Bild
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av ainok »

Härligt projekt!

Tyvärr fungerar inte många utav bilderna för mig, iallafall inte på den första sidan.

Sen kan du kanske ladda upp bilder som är ca 640x480 pixlar stora, annars blir det så konstigt på sidan :)

Imgur tycker jag är bäst. Bra app till telefonen. De tar aldrig ner ens bilder och de har en smidig webbaserad redigerare där man har enkla verktyg, tex rotera bilder, beskära, ändra storlek och organisera bilderna i mappar.
Skriv svar