Anders blå PV turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Va drygt, google drive har tydligen tagit bort möjligheten att länka direkt till bilderna, testade att lägga upp bilder på imgur. Blir lite blandat imgur och instagram.
En hyfsad bild på bilen med färgen mer korrekt:
Bild

Fixade ihop ett hembyggt blästerskåp och krängde av däcken så jag kan blästra innan jag lämnar dem på pulverlack.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Lödde ihop lambdacontrollern idag, har inte gjort någon kabel så jag kan ej testa den än, men den hoppar igång och den var riktigt simpel att löda ihop.
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av blackadder »

Det där verkar intressant! Vad gör en lambdacontroller? Är det en mätare eller är det utgångar på den så att den kan justera?
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Den visar lambda och temperatur på displayen och det finns en 5v utgång att koppla till motorstyrningen. Den har även en simulerad smalbandslambdautgång om man vill använda den istället för vanlig lambda på befintlig motorstyrning.
http://www.14point7.com/products/slc-free
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Har lagat avgassystem på båda bruksbilarna denna helgen så det kändes bra att avsluta med att göra något som gör att hobbybilen kommer framåt. Kortade främre kardan 26cm, hoppas den blir att fungera! Är inte så orolig för svetsen, mer balansen och gummikonstruktionen.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Blev ett par inköp, en 531 topp och en v-kam, borde ge motorn lite trevligare karaktär och möjligheter.
Bild
Bild

Står i valet och kvalet om jag skall köpa h-profilstakar, jag har ju ändå planerat att köpa/bygga:
044-pump kopia
3"avgas
3"tryckrör och intercooler
megasquirt2v3
enkelmassesvänghjul med 765 tryckplatta
extraktorgrenrör
Så beroende på turbo och spridare så kanske stakarna kan bli en begränsande faktor.
Funderar på t3/t4 turbo och ~800cc spridare och köra e85.

Vad skall jag använda för smörjning vid montering av motorn? Har sett folk som använder vanlig olja, men många kör något annat på lagerbanor etc. vad är det?
Måste köpa batteri till bilen och då den bara skall köras sommartid så funderade jag på om startströmmen i ett mc-batteri räcker för att spara några kg. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000036432/
Blev tipsad om litium, men då behöver jag en annan laddare, kom gärna med tips!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Steve »

Fundera på annan turbo och större spridare, det är dom som kommer att begränsa
Kolla in lite bromsningar under dyno-delen av forumet för inspiration
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Steve skrev:Fundera på annan turbo och större spridare, det är dom som kommer att begränsa
Kolla in lite bromsningar under dyno-delen av forumet för inspiration
hmm, kanske är vettigare att lägga sig ~1000cc och en turbobanditen tb60-03 och bygga pulssplittat? Jag vill ha en rolig lekbil med så tidigt ladd jag kan, inte enbart åka rakt fram.

Har iaf fått hem lite mer prylar så nu är jag snart redo att riva motorn.
Alla lager och packningar, kolvringar, 12.9 bult till toppen(mest för att vanliga var slut när jag beställde)
tryckplatta, lamell, några 3"vband, vattenpump
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Slet av toppen för att se hur det såg ut, man kunde känna vändkanterna med nageln, men det räcker nog med en honing hoppas jag.
Bild
Bestämde mig för att köra h-profil när jag ändå sliter isär motorn.
Bild
Fick hem megasquirtprylarna, det blev ett megasquirt 2 v3 med boostcontroller, 2xbip373 för wasted spark och reläkontroller för elfläkt, har inte byggt ihop det än.
Bild
Har bara hunnit med att löda ihop jimstim.
Bild
Snubblade över en billig hx35, som jag tänkte byta lager på och se om den är användbar, om inte annat kan den agera mall för vad jag vill kunna få plats med vid grenrörs/downpipebygge.
Bild
Lämnade in fälgarna på pulverlack imorse och hämtade dem efter jobbet, snabba ryck!
Bild

Nu behöver jag hitta passande breda 15" däck och lämpliga spridare.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevlig bil och trevligt bygge :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Klabbe Persson skrev:Trevlig bil och trevligt bygge :)
Tack!

Åkte på en ordentlig förkylning när jag fick ledig tid så det fick bli inomhusarbete istället för garagetid.
Lödde ihop mitt megasquirt med laddtryckstyrning, extra tändsteg och reläutgång för elfläkt.
Tyvärr så slarvade jag och vände en transistor fel och lyckades ha sönder den när jag skulle löda loss den så jag väntar på en ny ztx450(q2) innan jag kör igång och testar.
Bild

Det lutar åt att beställa federal 595 rsr då de skall vara bra och prisvärda, tyvärr finns de bara i max 205 bredd på 15" fälg men det får kanske räcka.
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Fick hem däck och fick tid hos en kille med däckmaskiner igår, han lyckades inte få på däcken då däcksidorna är styvare än standarddäck men han lovade att åka till sin kusin som hade nyare maskiner och göra ett försök, tyvärr hade de slitit loss väldigt mycket av min nya fina pulverlack såg jag efter att jag fått tillbaka dem. :angryfire: Efter en del bättringsmålning så ser de ok ut.
Bild
Bild

Fick hem en ny transistor som jag lödde i megasquirtet och drog igång det utan att den släppte ut den magiska röken! :hey:
Laddade in msextra firmware och installerade tunerstudio och kopplade in jimstim och det fungerar! har dock inte fått den att synka rpm signal än, skall kika lite mer på det.
Bild
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Efter att ha svurit under sambons v70xc med bakdämparna under gårdagen fick jag lite rolig garagetid idag.
Hade missat att det inte var samma bultcirkel på den gamla och den nya ratten så jag fick borra och gänga lite nya hål i rattnavet.
Bild
Sen blev det bygge av växelspak/länkage, jag ville inte montera stumt i kardantunneln då drivlinan ej sitter stumt.
Bild
Sedan kom brevbäraren med ett paket med bälten.
Bild
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäklar vilken najs PV!
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Anders blå PV turbo

Inlägg av Anders N »

Truls_Nordahl skrev:Jäklar vilken najs PV!
Tack!
Skriv svar