Anders blå PV turbo
Re: Anders blå PV turbo
Tänkte nyttja originalbussningen på växellänkaget, men när jag skulle ta loss det gick ena fästet på växellådan av så jag fick tänka om.
Byggde den stum mot växellådan istället, började även bygga om för lite mer utrymme för pedalerna.
Byggde den stum mot växellådan istället, började även bygga om för lite mer utrymme för pedalerna.
Re: Anders blå PV turbo
Punktade ihop lite mer plåt idag, skall bara hitta på någon smidig damasklösning till växelspaken.
Sen tänkte skruva isär turbon och kolla skicket på lager och impeller, efter att märkt upp delarna tydligt började jag dra med handverktyg för att inte ha sönder något....antiklimax! Frågan är om den skall räddas eller om det blir en annan turbo. Någon som har erfarenhet av: http://www.ebay.com/itm/Ford-6BT-5-9L-1 ... 4w&vxp=mtr
Är de fyra hålen på sidorna kanaler för vattenkylning? Vilka är in respektive utgångar? (det är en hx35)
Sen tänkte skruva isär turbon och kolla skicket på lager och impeller, efter att märkt upp delarna tydligt började jag dra med handverktyg för att inte ha sönder något....antiklimax! Frågan är om den skall räddas eller om det blir en annan turbo. Någon som har erfarenhet av: http://www.ebay.com/itm/Ford-6BT-5-9L-1 ... 4w&vxp=mtr
Är de fyra hålen på sidorna kanaler för vattenkylning? Vilka är in respektive utgångar? (det är en hx35)
Re: Anders blå PV turbo
Om du vill ha en billig och enkel damask så kan du använda en drivknuts damask från biltema
Bara svetsa dit ett rör i kardan tunneln.
/ Peter
Bara svetsa dit ett rör i kardan tunneln.
/ Peter
Re: Anders blå PV turbo
Tack för tipset, skall fundera på det!p.hedman skrev:Om du vill ha en billig och enkel damask så kan du använda en drivknuts damask från biltema
Bara svetsa dit ett rör i kardan tunneln.
/ Peter
Re: Anders blå PV turbo
Fick hem tändspole för wasted spark.
Jag fick svar av säljaren av renoveringkit till turbon att axeln och hjulen var balanserad tillsammans vid 150krpm, jag funderar på att chansa och beställa ett sådant kit, eller är det en dum idé?
Jag fick svar av säljaren av renoveringkit till turbon att axeln och hjulen var balanserad tillsammans vid 150krpm, jag funderar på att chansa och beställa ett sådant kit, eller är det en dum idé?
Re: Anders blå PV turbo
Hittade ett billigt b230f block i närheten som jag fick för mig att köpa, har ju i stort sett allt annat över så jag tänkte bygga ihop en testmotor av överblivna delar. Tyvärr hade tidigare ägare ej tömt ur oljan så flaket på pickupen blev ganska skitigt.
Fick också för mig att testa msdroid på en armbaserad liten dator som jag kan montera i bilen, installerade android och fick igång usb host support men msdroid stänger ner sig när jag skall ansluta till boxen.
Fick också för mig att testa msdroid på en armbaserad liten dator som jag kan montera i bilen, installerade android och fick igång usb host support men msdroid stänger ner sig när jag skall ansluta till boxen.
Re: Anders blå PV turbo
Har slitit isär motorn,
rengjort blocket, gängat oljeretur och honat cylindrarna och slängt på lite färg. Jag hädar lite och kör silverfärgat rödblock.
Det är nu det roliga börjar när jag faktiskt kan börja sätta ihop saker!
rengjort blocket, gängat oljeretur och honat cylindrarna och slängt på lite färg. Jag hädar lite och kör silverfärgat rödblock.
Det är nu det roliga börjar när jag faktiskt kan börja sätta ihop saker!
Re: Anders blå PV turbo
Är det önskan om ett alu block
/ Peter
/ Peter
Re: Anders blå PV turbo
Jag gjorde ju ett aktivt val, men det är kanske något undermedvetet!p.hedman skrev:Är det önskan om ett alu block
/ Peter
Re: Anders blå PV turbo
Det står inte helt still, håller på att sätta ihop motorn.
Re: Anders blå PV turbo
Fick köpa nya svänghjulsbultar då jag bara hade de långa till dubbelmassehjulet, men sedan åkte kopplingen på.
Efter ett par missöden med växellänkage och länkage till huvudkopplingscylindern åkte motorn i.
Här ser man att det finns lite mer utrymme för pedalerna och att jag använde tipset med drivknutsdamask till växelspak.
Efter ett par missöden med växellänkage och länkage till huvudkopplingscylindern åkte motorn i.
Här ser man att det finns lite mer utrymme för pedalerna och att jag använde tipset med drivknutsdamask till växelspak.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Anders blå PV turbo
ser trevligt ut!
Re: Anders blå PV turbo
Nu sitter kardan på plats och bakaxel och växellåda är fyllda med olja. monterade även ett par extra öglor i golvet för bältena men det fastnade ej på bild.
Har köpt rör för att bygga 3" avgas, men det blir riktigt trångt vid bakaxeln, tror ej det går att klämma in ovanför axeln om jag skall ha någon fjädringsväg och ev sänka lite.
Har köpt rör för att bygga 3" avgas, men det blir riktigt trångt vid bakaxeln, tror ej det går att klämma in ovanför axeln om jag skall ha någon fjädringsväg och ev sänka lite.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
- Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt
Re: Anders blå PV turbo
[quote="Anders N"]Fick hem däck och fick tid hos en kille med däckmaskiner igår, han lyckades inte få på däcken då däcksidorna är styvare än standarddäck men han lovade att åka till sin kusin som hade nyare maskiner och göra ett försök, tyvärr hade de slitit loss väldigt mycket av min nya fina pulverlack såg jag efter att jag fått tillbaka dem. Efter en del bättringsmålning så ser de ok ut.
va är det för storlek o fabrikat på dessa däck
älskar bara dessa ombyggda pv´s
va är det för storlek o fabrikat på dessa däck
älskar bara dessa ombyggda pv´s
Re: Anders blå PV turbo
Det är Federal 595 RS-R, blev rekommenderad av en kollega och det var bra pris.pickis skrev:
va är det för storlek o fabrikat på dessa däck
älskar bara dessa ombyggda pv´s
Jag har 195 fram och 205 bak, hade gärna haft bredare med det är de storlekarna som fanns i 15".
De är dock betydligt bredare än vanliga gatdäck i samma dimension.