Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo

Inlägg av ainok »

Hej!
Det här är en tråd om lite olika projekt jag har för mig. Mestadels gamla Volvos.

Första projektet;
Jag har köpt mig en Volvo 940, min första riktiga turbobil.
Jag har aldrig mekat med motorer, det har mest mekats med fjädring och ljudsystem hemma i garaget så det ska bli kul att testa något nytt.
Tanken med det här projektet är att bygga en rolig bil och lära mig lite mer om motorer.

Har tröttnat lite på att studsa omkring i min Volvo 960 och har bestämt mig för att bygga en Volvo 940 med turbo, en "sleeper". Vad en "sleeper" är kan man tolka på många olika sätt, men jag anser att det är en bil som är snabbare än man kan tro! Det får bli målet med det hela.

Utgångsobjektet är en Volvo 944 -97 med B230FK. Bra skick. En intryckt tröskel. En skärm är bättringsmålad på ett ställe. Bra helhetsintryck.

Lite information om bilen.
Nybesiktad, ganska välutrustad med t.ex elhissar, träinredning i plast :wink:, elhissar, elspeglar, el-strålkastare med mera.
Halvskinn. M90. Orörd motor.

Vi inleder med en bild på bilen från inköpsdagen:
(här ser man den intrycka tröskeln (under passagerardörren))
Bild

Här ser man den rostiga skärmen. Det borde inte vara omöjligt att hitta en ny skärm i bra skick. V.F
Bild

Inredningen. Rätt sunkig. Ägaren innan mig har grisat rätt mycket. McDonaldspåsar under sätena, röklukt i kupén och fimpar under stolen.
En rejäl urstädning och en tallrik ättika över natten så blir man nog av med odören.
Bild

Farthållare! Stog inget om det i annonsen så det var en trevlig överraskning.
Bild

Här inne har tidens tand gjort sitt. Dammigt, lite barr på grenröret, läcker lite olja från ventilkåpan. Det kan vi nog ändra på.
Bild

Utöver att bilen i stort sett är rostfri, orörd och går mycket bra, så var det här en bidragande faktor till att jag valde just den här 940in.
3'' från turbon hela vägen ut. Racekatalysator. Monterat på Volvo för ett antal år sedan. Kostade mycket mer än jag köpte bilen för. :) Skönt att man slipper tänka på det i framtiden. Det här avgasystemet kommer inte sätta stopp för något jag kommer göra med den här bilen iallafall.
Bild

Jag tänkte uppgradera motorn steg för steg, och försöka följa den här guiden. http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 400hk.html

Kommer säkert köra fast lite då och då, men då kanske forumets medlemmar kan hjälpa mig :)
Senast redigerad av ainok den fre nov 04, 2016 10:09 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940

Inlägg av ainok »

Då börjar vi med Steg 1. http://jawz940turbo.weebly.com/volvo-tr ... 200hk.html
*Trimchip
*Justerbar laddtrycksnivå
*Avgassystem
*Kamaxel
*Förbättrat insug till turbo

Att chippa innan jag ställer upp laddtrycket känns vettigt, så jag börjar med det.

Farthinder 1. Där satt det inte en guldig plåtlåda så att chippa går ju inte. Suck.
Bild

Jag åkte till skroten i Hedemora och började leta efter en guldbox. ALLA boxarna var ryckta, men på den här satt den kvar, och som tur var så var det rätt box.
Bild

Skillnaden på den här boxen och den som sitter i min bil är att chippet inte är fastlött i den här, så man kan byta ut det.
Bild

Efter att jag hade fått tag i rätt box till tändningen så började jag gräva fram bränsleboxen så jag kunde se vilken modell det var. Finns ett gäng olika modeller och chippen är olika till varje modell.
Bild

När jag hade koll på vilka chipp jag skulle ha så beställde jag de första delarna.
Ställbar wastegate från KL Racing.
Bild
Chip från KL Racing.
Bild

Dem här delarna bör komma fram nästa vecka. Tar nog inte så lång tid att montera.
Därmed är chip, ställbart ladd, och avgasystem avklarat på steg 1.

Kamaxel och förbättrat insug kvarstår och där är jag lite osäker. Jag är inte säker på vilken kamaxel jag vill använda mig av, men det lutar emot en H kam. Jag vet inte riktigt vilken kam jag jag ska ha, men jag är ute efter effekt på höga varv. Att bilen ska dra genom hela registret bryr jag mig inte så mycket om, men jag vill ju inte att den ska gå dåligt på låga varv. Jag har hört skräckhistorier om att bilar med H-kam knappt klarar tomgång...?

VX3 kam verkar ju vara det som alla kör med, med jag tycker det verkar vara en ganska tam kamaxel, eller? Ni har säkert koll!

Hur jag gör med insuget vet jag inte, men där tänkte jag nog bara borra hål i org. luftburk och köpa ett bättre insatsfilter.
Senast redigerad av ainok den tis okt 04, 2016 1:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av Sten »

Intressant,jag skulle vara intresserad hur man på snikigaste men fungerande vis når 300hk!

Eftersom man rätt snart vill ha mer än 200hk....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av robinb3rgsten »

H kam är nog överkurs o svåra o hitta med fördelarspår i bakkant. En v kam borde du kunna hitta billigt finns i valfri 740 med b230e borde de ju stå nån på skroten
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Har tyvärr märkt att bilen drar väldigt mycket soppa... Den gjorde slut på 50 liter under 26 mil idag. Det var blandad körning/aggressiv stadskörning. Visst bilen drar ju mer när man leker men något är fel. Blöddrar lite på låga varv gör den dessutom.

Jag bestämde mig för att genomföra ett test.
Testförhållanden: 90 väg till grannstaden 2,5 mil bort, farthållaren på 90(på mätaren) hela tiden, vände i en rondell och körde samma sträcka tillbaka. Högsta växeln såklart. Helljuset på, radion av, fläkten på tvåan. Tyvärr använde bilen hela 9 liter soppa på den sträckan.

Att den blöddrar får mig att tro på luftläcka någonstans. Ska leta reda på läckan med lite startgas imorgon.
Vad mer kan orsaka så hög förbrukning?
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Bild

Åkte till biltema och köpte ett "servicekit".

Tänkte att det var bra att ha det avklarat innan man börjar trimma. Biltema olja är förövrigt bra. Man ska gå upp ganska rejält innan det blir skillnad.

Efter att jag hade bytt allt det här så började jag leta efter luftläckan. Sprayade startgas lite här och där och hittade snart läckan. Vänstra anslutningen till intercoolern läckte. Täppte igen den och tå slocknade lambdalampan, körde samma sträcka som igår och nu drog bilen 0,83 istället. Det får jag nog vara nöjd med.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av Sten »

Skönt att hitta felet och oj vilken skillnad!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Hejsan dagboken.

Idag har jag fått lite mer gjort på Volvon.

Ända sedan jag köpte bilen så har jag haft problem med att den drar väldigt mycket till höger när man bromsar. Svaga pulser i pedalen, känns som att det "skorrar".
Tänkte att jag skulle pröva att byta beläggen så jag for till Biltema och Mekonomen för att köpa delar. Väl på plats fick jag veta att min bil kunde ha två olika bromssystem, Girling eller Bendix.
Jag kunde inte se backarna med hjulen på och hade inga verktyg med mig, men jag hade fått för mig att det stog Bendix på huvudcylindern, så det fick bli ett kit sådana belägg och tillhörande material.
Bild

Det var såklart inte Bendix. Jag hade Girling "Jumbo". Och det verkar ALLA 940/960 fr.o.m 1995 ha.
Efter ytterligare en tur till affärerna hade jag rätt prylar och satte igång.
Bild

Det var nog i grevens tid att jag bytte belägg. Skivorna var okej, men på det sämsta belägget hade fästet för fjädern börjat agera anläggningsyta. Inte så najs.
Bild

Bytet gick på det stora hela fint, hade problem med en glidpinne som hade rostat fast, men det löste sig. Bokstavligt talat med 556. Gick bra för att vara första gången jag mekar med bromsar, och turligt nog blev jag av med problemet! Succé! Har däremot fått ett "skrapade" ljud när man bromsar, men jag antar att det är beläggen som sliter in sig. Verkar avta iallafall.

Har även fått paket från KL. Det är chippen och wastegaten. Monterar nog dessa imorgon.
Bild

Nu ska jag försöka peta in chippen i burkarna. Trevlig kväll.
Bild
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av Drakir »

Kul tråd, ska göra ungefär samma saker med min 940 jag med så detta följer jag :)
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Chippen var ett misslyckande.

Chippet i bränsleboxen gör så att bilen inte startar...
Tog loss batteriet och satte i det nya chippet, satte tillbaka - polen och försökte starta. Gick inte.
Har rätt nummer på boxen. Satte i det gamla bränslechippet (med det nya tändningschippet) och då gick bilen igång direkt.

Ska man ha batteriet i medans man byter till det nya eller?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av mauser240 »

Boxen skall nog med fördel vara spänningslös. Du har inte satt chipet fel väg? Hacket i chipet skall matcha hacket i sockeln. Har du haft i chipet fel väg är det troligen förstört.
//MartinL
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Strömlöst var det utan tvekan då jag tog loss hela boxen och satte i chippet när jag hade boxen på mitt skrivbord :/ Jag laddar upp lite bilder så får ni se hur det sitter.

Såhär sitter chippet. Stor bild!
https://imgur.com/a/UeR0n

Edit:

Tog ur båda Chippen, blåste rent kontakterna, gjorde rent alla "ben" på Chippen med alkohol, tog ur batteriet, satte i chippen och satte tillbaka batteriet. Då startade bilen direkt.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Nu har jag fått snurr på bilen.
Laddar prick 1 bar nu och bilen går mycket bra!
Steg ett, avklarat. :) Kammen byter jag senare när jag ändå ska in i motorn.

Lite övrigt;
Har beställt nya högtalare och ny stereo, originalhögtalare håller inte längre.
Ljudbyggnationerna i den här bilen börjar, och slutar här. Det räcker gott till att lyssna på radio.
Bild

Har även köpt en uppsättning fälgar tills i vinter. Volvo "Arrakis"; originalfälgarna från en S80 T6 generation ett.
Har alltid gillat dessa fälgar och jag tror att de kommer bli bra på 940in. Observera att man behöver spacerplattor för att dessa ska passa då nyare volvos har ett annat ET mått.
Dessa kommer lackas mörk-mörkgrå under helgen.

Ser ut såhär på Volvo 940.
Bild

I helgen tänkte jag även tvätta bilen och börja samla delar till steg 2 och 3.
Ryktet säger att det står en 940 med B230FB på den lokala skroten. Den ska jag plocka 531 topp och VX3 kammen ifrån.
Kanske spana efter en nyare volvo med T5 motor och försöka få tag i turbo, spridare och kanske en IC som kan passa.
Ha det!
Senast redigerad av ainok den tis okt 04, 2016 1:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Nu har jag pysslat lite mer.

Har monterat de nya fälgarna och sänkt bilen 40mm runt om. Tycker det blev helt okej.
Fick lov att använda mig av spacers fram då S80 fälgarna har ett annat ET mått. Fram sitter det 25mm,
och bak sitter det 30mm tjocka spacers. Det hade räckt med 20/20 men det var dem här jag hade hemma.
Bild

Bild

Tvättat av både bilen och mottorrummet också. Blev en väldigt stor skillnad där. Lite trevligare att arbeta med den nu.

Före:
Bild

Efter:
Bild

Bytte även högtalarna fram. Bestämde mig för att gå upp lite i pris efter att ha lyssnat på de jag tänkte köpa.
Det blev någon mellanmjölksmodell från GAS. GS52. Dem var inte så farligt dyra och spelade
rätt så bra. Driver dessa med ett helt nytt DLS XM20.
Bild

Stereon som jag misstänker var minst tio år äldre än bilen byttes ut emot en basmodell med bra anslutningsmöjligheter,
framförallt bluetooth som jag har saknat.
Bild

Hittade baslådan jag hade i min första bil, en Golf IV Variant.
Den fick åka ner i Volvon. Det är en mycket kompetent liten baslåda på endast 25 liter försedd med en
JBL GTO1214. Uppreglad och plastad invändigt om jag inte minns fel. Tät iallafall :hihi: Drivs med ett nytt DLS XM10. Tar ingen plats och låter bra. Inget vidare ljud om man jämför
med Volvo 960in, men samtidigt tar den här lådan upp lika mycket plats som ett par skokartonger medans baslådan
i 960in fyllde hela bagaget.
Bild

På tal om 960in, den har blivit såld. Mer pengar till motorn på den här bilen. Och det är ju lämpligt då allt är förberett för lite bättre delar i den. Servicen (olja, filter, stift, bromsar) är ju klar. Exteriören är jag klar med. Ljudsystemet klart. Interiören klar.

Bara att samla delar nu! :thumbright:
Bild
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: Volvo 940 "Sleeper"

Inlägg av ainok »

Nu har jag beställt en ny turbo.

Det blev en T3/T4.
Bild

Nu ska jag bara försöka leta reda på nya spridare, anpassa LMM till dem, hitta en lite bättre intercooler och 3'' tryckrör.
Intercooler kommer jag bara plocka av någon bil på skroten. Finns någon Saab Aero på den lokala skroten som har en rejäl doning. Tror den är i aluminium.
Grenrör ska jag försöka köpa begagnat.
Spridare vet jag inte riktigt vad jag ska köra på ännu, gröna R som jag vill använda verkar vara mycket svåra(dyra) att få tag i. Kanske blir Saab spridare.

Bränslepumpen blir biltemas 044. Den verkar vara rätt okej..? Hittar jag en äkta till rätt pris köper jag nog hellre en sådan.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=68063
Senast redigerad av ainok den tis okt 04, 2016 11:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar