Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Sådärja. Nu är kampen över. Bilen har blivit berikad med kortare lägen emellan växlarna, starkare tryckplatta och en bättre lamell.
Efter att jag misslyckades så kapitalt igår genom att sätta lamellen åt fel håll så var man ju inte jättesugen på att riva ner kardan, låda och tryckplatta idag igen, men jag gick ut kring 15:00 och blev precis klar med byte och provtur. Gick lite fortare idag. Hann bygga om växelspaken också.
Problemen var inte helt borta idag heller... låsringstången gick sönder så jag fick offra en ny tång till att slipa en ny, som fungerade mycket bättre än den gamla.
Växelspaken förlängd 25mm emellan kulan och sprinten. Det här visade sig vara alldeles för mycket så den tog jag ner och kortade till 20mm igen.
Kört några mil lugnt nu och testar lite allteftersom. Kopplingen känns mycket bättre än förut. Slirar inte ett dugg. Under en gran var asfalten bar, självklart la jag en provbörn och det gick ju bra. Väntar på att saltbilen ska dra igenom byn så jag får testa på ren asfalt . Pedalen är hård som sten! Uj vad det stretar när man ska växla lite. Blir nog kul sen i bilköerna Shortshiften var nog ändå den största skillnaden. Jäklar vilken skillnad det blev! Känns ju nästan som att växla en sportbil
Tänkte montera inredningen ikväll så jag lägger upp lite bilder på hur det blev sen.
Efter att jag misslyckades så kapitalt igår genom att sätta lamellen åt fel håll så var man ju inte jättesugen på att riva ner kardan, låda och tryckplatta idag igen, men jag gick ut kring 15:00 och blev precis klar med byte och provtur. Gick lite fortare idag. Hann bygga om växelspaken också.
Problemen var inte helt borta idag heller... låsringstången gick sönder så jag fick offra en ny tång till att slipa en ny, som fungerade mycket bättre än den gamla.
Växelspaken förlängd 25mm emellan kulan och sprinten. Det här visade sig vara alldeles för mycket så den tog jag ner och kortade till 20mm igen.
Kört några mil lugnt nu och testar lite allteftersom. Kopplingen känns mycket bättre än förut. Slirar inte ett dugg. Under en gran var asfalten bar, självklart la jag en provbörn och det gick ju bra. Väntar på att saltbilen ska dra igenom byn så jag får testa på ren asfalt . Pedalen är hård som sten! Uj vad det stretar när man ska växla lite. Blir nog kul sen i bilköerna Shortshiften var nog ändå den största skillnaden. Jäklar vilken skillnad det blev! Känns ju nästan som att växla en sportbil
Tänkte montera inredningen ikväll så jag lägger upp lite bilder på hur det blev sen.
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Sömn? Vad är det?
Slet ur inredningen ur 940in och 960in.
Här sitter man som en kung!
Framstolarna i. Här ser man även armstödet från 960in. Fick bygga om gångjärnen för att det skulle passa på 940is "låda", men det var det värt!
Det är otroligt najs att ha 960 armstödet.. Helt plötsligt kan man vila armen på något, och dessutom få två mugghållare, något som saknas på vanliga 940is.
Tygmattor från 960 (la 960 gummimattorna ovanpå)
Överbliven inredning. Hojta till om ni behöver något!
Bilen börjar ta form.
Har bara småpill kvar nu. Montera bakstöten och bakljusen från 960, få fart på 3D skrivaren så att jag kan göra en stereoram, försöka hitta ett rattnav och montera ratten och slutligen polera och klarlackera allt jag har målat om.
Börjar bli dags att leta reda på lite roligare vinterfälgar. Jag funderar på 17/18'' R-Fälgar eller Nebula. Det tror jag blir bäst.
Slet ur inredningen ur 940in och 960in.
Här sitter man som en kung!
Framstolarna i. Här ser man även armstödet från 960in. Fick bygga om gångjärnen för att det skulle passa på 940is "låda", men det var det värt!
Det är otroligt najs att ha 960 armstödet.. Helt plötsligt kan man vila armen på något, och dessutom få två mugghållare, något som saknas på vanliga 940is.
Tygmattor från 960 (la 960 gummimattorna ovanpå)
Överbliven inredning. Hojta till om ni behöver något!
Bilen börjar ta form.
Har bara småpill kvar nu. Montera bakstöten och bakljusen från 960, få fart på 3D skrivaren så att jag kan göra en stereoram, försöka hitta ett rattnav och montera ratten och slutligen polera och klarlackera allt jag har målat om.
Börjar bli dags att leta reda på lite roligare vinterfälgar. Jag funderar på 17/18'' R-Fälgar eller Nebula. Det tror jag blir bäst.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
- Ort: Täfteå, Fäbodsanden
Re: Vad händer i Ainoks garage?
Kolla om det sitter ett sånt på din 960, enligt andra forum så sägs de ha det staget.ainok skrev:@sqrewdriver
Att byta till ambulansstaget verkar vettigt, tack för tipset
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
960in är en 97:a, så det passar inte. Endast 91-94 passar (innan faceliften)Drakir skrev:Kolla om det sitter ett sånt på din 960, enligt andra forum så sägs de ha det staget.ainok skrev:@sqrewdriver
Att byta till ambulansstaget verkar vettigt, tack för tipset
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Har någon en M90 växellåda till hands och kan mäta den här delen åt mig? (som på bilden)
Det är delen som urtrampningslagret "glider" på
Tack på förhand.
Det är delen som urtrampningslagret "glider" på
Tack på förhand.
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Fredagkväll i garaget blir lätt lördagsmorgon
Ratten i.
Ska 3D printa ett centrum med Volvo emblem eller "R" loggan till den.
Ända sedan jag köpte bilen så jag spolarmotorn vart ur funktion. Trodde motorn var trasig men det visade sig vara en trasig (glapp) spak OCH ett kabelbrott alldeles vid torpedväggen. Fick riva halva elhärvan för att hitta det...
Passade på att löda allting i fronten när jag ändå höll på.
En 960 utan dimljus är som kärlek utan kyssar
Har fått nys om att en 944 med FB motorn har kommit till skroten i byn.
Med lite tur så hinner ingen plocka toppen från den. Grenrörsbultarna är redan dränkta i 556 så imorgon kanske första "trimningen" blir av. 531 och VX3. Tänkte passa på att byta kamrem också.
Ratten i.
Ska 3D printa ett centrum med Volvo emblem eller "R" loggan till den.
Ända sedan jag köpte bilen så jag spolarmotorn vart ur funktion. Trodde motorn var trasig men det visade sig vara en trasig (glapp) spak OCH ett kabelbrott alldeles vid torpedväggen. Fick riva halva elhärvan för att hitta det...
Passade på att löda allting i fronten när jag ändå höll på.
En 960 utan dimljus är som kärlek utan kyssar
Har fått nys om att en 944 med FB motorn har kommit till skroten i byn.
Med lite tur så hinner ingen plocka toppen från den. Grenrörsbultarna är redan dränkta i 556 så imorgon kanske första "trimningen" blir av. 531 och VX3. Tänkte passa på att byta kamrem också.
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
960 dörrarna på.
Skarva in 960 kabelstammen på 940.
INGENTING förutom kontakterna till elhissarna passar.
Får trösta mig med att det är tre dörrar till sen
Skarva in 960 kabelstammen på 940.
INGENTING förutom kontakterna till elhissarna passar.
Får trösta mig med att det är tre dörrar till sen
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Tänk att man får aldrig ha något ifred... Båda framblinkers var borta imorse när jag kom ut...
Låset till bakluckan förstört.. men de kom inte in i den iallafall. Tur var väl det för där låg det verktyg för tusentals kronor, skruvdragare, ett xbox, en dator, en tv, ny domkraft och annat skoj.
Hittade två NOS USA-blinkers för 400 spänn. Tur i oturen...
Är det någon som har kontakterna till Volvo 960 blinkers? Behöver två stycken. Tjyvarna klippte av dessa...
Kanske passar 940 lampsockel rakt på 960 blinkershus?
Låset till bakluckan förstört.. men de kom inte in i den iallafall. Tur var väl det för där låg det verktyg för tusentals kronor, skruvdragare, ett xbox, en dator, en tv, ny domkraft och annat skoj.
Hittade två NOS USA-blinkers för 400 spänn. Tur i oturen...
Är det någon som har kontakterna till Volvo 960 blinkers? Behöver två stycken. Tjyvarna klippte av dessa...
Kanske passar 940 lampsockel rakt på 960 blinkershus?
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Det skjuts för lite skurkar[ANGRY FACE]
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Jag undrar vad de ska göra med två matta blinkers...MatsN skrev:Det skjuts för lite skurkar [ANGRY FACE]
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Det var ju inte ens USA blinkers. Sprucket fäste var det på den ena dessutom.
Om jag betalade 400 spänn för två NOS USA-modell, så borde inte de gamla trasiga vara värda ett smack
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
En del verkar bara vilja sabba för andra.
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Tragiskt Men att skriva sådär håller säkert bort tjuvarna...ainok skrev:...verktyg för tusentals kronor, skruvdragare, ett xbox, en dator, en tv, ny domkraft och annat skoj...
//MartinL
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Håller på att flytta, så det var ytterst temporärt. Var ren slump att de "slog till" just då.mauser240 skrev:Tragiskt Men att skriva sådär håller säkert bort tjuvarna...ainok skrev:...verktyg för tusentals kronor, skruvdragare, ett xbox, en dator, en tv, ny domkraft och annat skoj...
Nu, precis som vanligt ligger det inte mer än en blöt trasa där i
Parkera bilen utomhus över en natt i centrala Uppsala är väl att be om besvär.
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Om ni någon gång funderar på att försöka klämma in stereo och dörrar från 960
I 940; gör det inte.
Har snart byggt om hela elhärvan från b-stolparna framåt.
"940 och 960 är ju typ samma bil", yeah, right.
Men nu är jag snart klar, monterar slutsteget till högtalarna. Slutsteget kommer att sitta i handskfacket.
Behöver fortfarande den här kontakten till blinkers. Om någon har så får ni gärna hojta till.
Skulle ju kunna löda dit kablarna direkt på men det vill jag inte.
I 940; gör det inte.
Har snart byggt om hela elhärvan från b-stolparna framåt.
"940 och 960 är ju typ samma bil", yeah, right.
Men nu är jag snart klar, monterar slutsteget till högtalarna. Slutsteget kommer att sitta i handskfacket.
Behöver fortfarande den här kontakten till blinkers. Om någon har så får ni gärna hojta till.
Skulle ju kunna löda dit kablarna direkt på men det vill jag inte.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Vad händer i Ainoks garage? 940 Turbo
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.