Nu blir det lite kabeldragning samt bygge av en elcentral för Vemsbox och säkringscentral. "spännande"
Drog ut kablarna ungefärligt som de ska gå sedan, mest för att få kabellängderna så jag jag ta med kablarna på jobbveckan och göra alla ändor och montera kontakter
Det blir en heldel kabel! Jag köpte mig hela rullar! Kan vara den bästa investeringen jag gjort! Fick flera färger och kommer nog vara många år innan jag behöver köpa kabel igen!
Dessutom var det inte så dyrt
Samtliga kontakter är pressade och lödda, har i efterhand hört folk säga att det är större risk att kablarna går av vid kontakten om man löder dem, men jag har bara lagt en droppe lödtenn på "fasta" sidan om kontakten. Tiden får väl utvisa om det blev bra eller dåligt
Blandade bilder på kabelhölje samt kontakter. Samtliga krympslangar är av limmodell!
Kabelhöljet är av märket Techflex
http://www.techflex.org/nylon-multifila ... rness.html
Jag hade ganska höga krav på kabelhöljet, visst biltemas är väl okej, men inte mycket mer än så
Man ser igenom flätningen och den känns väldigt plastig och billig, vilket den också är i jämförelse med Techflex
Sökte då någon återförsäljare i sverige, nix ingen vettig fanns då iallafall!
Hittade då deras Tyska webshop, det slutade i en rätt tejäl beställning, som tyvärr var ganska liten när den väl kom fram! Nåja den kostade som en stor iallafall
Tändspolarna köptes begangade LS-spolar, kompletta med fästen och allt! De var inte av den bästa standardmodellen, men priset 1500kr gjorde att jag tyckte det var mer värt med LS-spolar istället för en MSD box och fördelare.
Ja från början skulle det ju bara bli "snik" insprutning.... Ja ni kanske har märkt att det spårat ur totalt redan
Spolarna fick varsin färg, "tändtråden" för varje cylinder stämmer överens med färgen som varje spridare fått! En färg per cylinder helt enkelt!
Sedan kläddes allt med kabelhölje, krympslang och stripades ihop!
Dessutom vill spridarna ha konstant 15+ matning samt 2x jord. härvan gjordes färdig på sidan för spolarna, lämnades med överflödigt med kabel för att sedan kunna klippa och skarva in det på rätt ställe i övriga härvan!
Allt märks upp för enkelhetens skull! Även för att få inre sinnesro och kunna sova bra om nätterna
Komplett härva för tändspolarna! dras sedan ihop med resterande motorhärva för att få det cleant!
Blev strumpor till tändkablarna då dem sitter så nära headersen!
Kablarna var ju tvugna att dras någonstans, att placera Vemset utanför förardörren hade visserligen varit praktiskt vid felsökning, men inte speciellt snyggt!
Handskfacket var inte heller någon bra idé, tänk er själv när ett gäng fyllon öppnar handskfacket och får någon fixidé och börjar rycka relän och säkringar!
Därför fick jag ta fram polyester och glasfiberväv, göra en form av kartong som jag tejpade med silvertejp invändigt.
Sedan köptes en säkringsbox för husbehov från Jula. Efter mindre modifiering och övertalning med såg och plastning blev resultatet helt ok
För att vara ärlig blev jag väl egentligen skitnöjd, jävligt bra enligt mig själv
En säkringsbox av modultyp köptes från england, kan starkt rekommendera den! Mta System har jag för mig de heter. Återfinns på
http://www.12voltplanet.co.uk/mta-modul ... ystem.html
Finns relähållare och säkringshållare av olika storlekar, riktigt bra webshop i övrigt, köpte en massa grejer därifrån till mitt bygge, snabb leverans också!
Hittade ingen bild där det var helt färdigt, men i slutändan blev hela grejen spacklad och slipad slät och fin, sedan lackad svart och med det tonade glaset/locket såg det faktiskt toppen ut
Det fattas nu en hel del egentligen. Men pga att någon har varit dålig på att fota och kraftigt ivrig på att komma ut och köra så finns det inte så mycket bilder på det.
Jag mappade den själv med startmapp och telefonhjälp av Mattias.
Åkte sedan ner de ca 60 milen enkelväg för att få den bänkad i hans bänk! Det var dumt! Ca 190WHP och 380WNM med krafitgt slirande växellåda tycker jag fortfarande låter snålt för en 7,2 liter stor V8
Därför är planerna för i vinter en ny växellåda, blir en 722.6 Mercedeslåda som även sitter bakom chrysler 5,7 HEMI
Det finns standalone styrsystem för de lådorna. Ganska dyrt men verkar fungera för alla dieseltrimmare! Gottlieb kör ju samma låda i sin fenmerca.
Visar det sig att det inte fungerar/håller med den lådan får jag väl göra som alla andra och köra 4L80E låda framöver.
Varför jag är orolig för hållbarheten på lådan är pga en ny kam samt det framtida laddtrycket som kommer i vinter.
Vi kan väl säga att vi i stortsett är framme vid dagens datum nu, under sommaren gjordes inga större modifikationer förutom att bilen användes flitigt!