Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

mattias skrev:Riktigt schysst uppgradering du fixat på bilen, när den var i dynon hos mig trodde jag inte det var så mycket karossjobb på den!
Blir som lite småtaggad själv på fullsize men det finns inte tid för allt. :)
Jag upptäckte nu när jag läste igenom tråden att jag har lagt ner några timmar på den, man tänker ju inte på det när man gör sak för sak :P

Dedär med att mappa i bänk var ju lite farligt, nu har det spårat ur igen! :doh: :hihi: :hey: :lakrits:

Nästa sommar får vi passa in när du är norrut så det inte blir så långt att köra! :thumbright:
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Bild

Här sover Chryslern i vinterdvala tillsammans med en kompis vid namn Electra!

Bild

Jävla konstigt dethär! Har för mig den gick att köra in när jag ställde bort den :scratch:
Nån har visst varit och demonterat diverse saker! Såsom fördelare, tändspole, insug och förgasare

Bild
Bild
Bild
Här återfanns dom! Bort ush! Förgasare och fördelare är gammalt! Välkommen till 2016, här använder vi spridare och fler tändspolar! :twisted:

För den som behöver tändspole kan jag varmt rekkomendera msd:s fyrkantiga modell, vettigt pris och presterade betydligt bättre än vanliga traditionella :thumbright:

Nu blir det modernt!
Bild
Måttat av orginal fördelare samt kamlägesgivare från 6 cyl Jeep

Bild
Dags att spänna upp en alubit i svarven!

Bild
Simsalabim! Som rena rama trolleriet så blev alubiten och kamlägesgivaren ETT! :banana:

Svarvade adaptern till väldigt tight mått gentemot kamlägesgivaren, slog försiktigt i kamlägesgivaren. Spände sedan upp en gammal trasig dubb i verktygshållarn och pressade den emot aluminiumet så den pressade ihop de två delarna.
Något varv med smärgelduk så blev det som köpes :thumbright:

Kamlägesgivaren jag använder var exakt likadan som orginalfördelaren i botten, själva drivningen, Fick kapa ev en lite spets som fanns på den och svarva adaptenr imellan, sen var det full funktion, liten modifiering av orginalklämman så sitter den som från fabrik!

Bild
Monterad och klar! :hey: Blev lite väl snäv passning på den, var tvungen att slå försiktigt med gummiklubba för att få i den, men då vet jag att den inte snurrar omedvetet iallafall!

Gällande insug så skulle jag från början tillverka ett eget, då det enda färdiga jag hittade kostade över 1200 dollar! Påbörjade då bygget av ett eget insug, men då dök det upp ett för ca 400 dollar, då var det bara lägga ner vinkelslipen och beställa! :roll:
Bild
Bild
Bild
Provade lyfta dit insug och spjäll lite löst för att se hur det blir, de matchande ventilkåporna jag hade sen tidiagare var inte helt i min smak, vill ju ha rätt cleant, därför blev det alukåpor som ink frakt tull och moms kostade ca 1200kr! Lite halvtaskig passform, men helt klart snygga enligt mig! :P
Som synes är även kabeldragningen påbörjad :thumbright:

Trigger placerar jag på remhjulet/svängningsdämparn
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En ytters proffesionell skiss som sedan blev cadfil som plasmaoperatören på jobbet fick resulterade i en fin plåt som punktades fast på svängningsdämparn :)
Jag tittade visst inte så noga när jag svetsade fast triggerhjulet, satt bara i en bult mot vevaxeln, visade sig sen att ett av hålen var förskjutet ca 5mm, inget som syntes vid en snabb titt :doh: Det var bara att göra om och göra rätt!

Bild
Triggergivaren säger ju folk att man ska göra stabil, om man då har att välja på 2mm plåt och 5mm plåt så kan det bli lite överdimensionerat! Men jag lovar er att detta fäste är stumt! :whistle:

Hålet för bränslepumpen ska bli något helt annat snart! Men det får vänta till nästa uppdatering! :hihi:
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Bränslepumpen kommer ju ej att användas, istället gjorde jag om bränslepumpshålet till ett fäste för generatorn!
Orginal är det 55a generator som har en fysisk storlek av ett mindre kärnkraftverk! Pga det monterad så högt det går på motorn, mycket fult i min mening! :x

Då inköptes en kinagenerator (tror det var av LS-motor modell) som var på 110a istället, med en fysisk storlek snäppet mindre än en standard volvogenerator :thumbright:

Med lite ombyggnation av fästen m.m blev resultatet såhär!

Bild
Bild
Bild
Bild


Eftersom bränslepumpens placering nu blivit upptagen var jag ju tvungen att hitta på nåt annat för bränslepumparna.
Bränslepumparna är dubbla 044-kopior direkt från ebay! Totala prsiet av 600kr för 2st gentemot Biltema som hade slutat på ca 1300kr
Förpump köpte jag först en Biltema Volvo 740 pump, det visade sig att det inte fungerade med den..... Trodde jag :doh:
Köpte då en begagnad Holley Blå, vilket har orsakat mig det största möjliga hat mot amerikanske elgrejer som går att ha! :angryfire:
Det fungerade fortfarande inte! Bilen gick bra i ca 1mil, sen gick den inte nåmer, slut bränsle i catchtanken! Förbannat! Är min placering med förpump ovanför/utanför tanken så jävla dålig?!

Upptäckte då att jag lyckats få en lite för snäv sväng på slangen under bilen, det fungerade till första stora guppet då bakaxeln rörde i slangen så att den blev böjd för evigt sen! :angryfire: :angryfire:
Kortade slangen litegrann, demonterade min Holley blå för att upptäcka att där lindningarna var klämda mot släpringarna var det klämt för hårt så ledaren gått av! Skalade bort vaxet och lödde fast istället. Frid och fröjd! Trodde jag........

Påväg hem från första cruisingen i somras havererade förpumpen igen! I storfyllan och bygga om bränslesystemet på sidan av vägen med 3 andra fyllon med lika bra idéer lyckades vi tillslut koppla om så att jag bara använde 1st 044-kopia för att köra hem bilen de 10 milen som var kvar! Chauffören var inte direkt nöjd :hihi:

Plockade isär pumpen igen, hittade fler ledare som var av, förbannade amerikaner som inte klarar av att göra saker med mindre tollerans än 1" :angryfire:

Nu lyckades jag köra endel med bilen, mappa lite själv, för att sen åka till Mattias i Sävar en sväng! :)

58mil enkelväg i en jänkebil är väl ingenting! :mrgreen:

Gick bra tills vi var 13mil hemifrån påväg hem! Då gav förpumpen upp igen!
Plockade denna gång isär pumpen och tog med enkelhet och bröt loss varenda ledare och lödde dom på riktigt! Sen dess har faktiskt Holleypumpen gjort sitt jobb med endel sena kvällar! :thumbright:

Nu spårade det visst ur en bit! Lite blandade bilder på detta så kan vi fortsätta med elsystem nästa gång!

Bild
Bild
Första tanken om bränsleavdelningen, blev plötsligt ändrade planer i slutändan ändå!

Bild
Beställning från speeding av nylonomspunnen ptfe-slang till allt under huven, förberett för eventuell etanolkörning och fruktansvärt snygg slang!
Blev även deras bränslefilter och bränsletrycksregulator då jag tyckte de var prisvärda och snygga!

Bild
Bild
Här fick jag snabbskruva lite bakaxel för att ta mig hem på ledigvecka, svetsdiffning deluxe! :hey:
Bild
Bild

Nästa gång blir lite mer "spännande" med eldragning :roll:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av Steve »

Vad låter mest, motorn eller bränslepumparna? :)

Har lite provisoriskt en Biltema 044 under min bil(tills jag byggt in pumpar i tanken) och trots dubbla 3,5" avgasrör som är ca 1 meter långa så är det pump"#¤%!#% man sitter och stör sig på medans man kör :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Framför bilen är det tomgångsmotorn som låter mest, skitirriterande ljud :angryfire:

Har haft någon gammal kudde och tygstycke över pumperiet, men satt man i baksätet utan musik låter dem rätt mycket ändå! :doh:

Förhoppningsvis ska motorn låta lite mer till nästa sommar :twisted:
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Vems Fullt Sekventiell

Inlägg av benkoilovikka »

Nu blir det lite kabeldragning samt bygge av en elcentral för Vemsbox och säkringscentral. "spännande" :lol:

Bild
Drog ut kablarna ungefärligt som de ska gå sedan, mest för att få kabellängderna så jag jag ta med kablarna på jobbveckan och göra alla ändor och montera kontakter :)

Bild
Bild
Det blir en heldel kabel! Jag köpte mig hela rullar! Kan vara den bästa investeringen jag gjort! Fick flera färger och kommer nog vara många år innan jag behöver köpa kabel igen! :P Dessutom var det inte så dyrt :thumbright:

Bild
Bild
Samtliga kontakter är pressade och lödda, har i efterhand hört folk säga att det är större risk att kablarna går av vid kontakten om man löder dem, men jag har bara lagt en droppe lödtenn på "fasta" sidan om kontakten. Tiden får väl utvisa om det blev bra eller dåligt :whistle:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Blandade bilder på kabelhölje samt kontakter. Samtliga krympslangar är av limmodell!
Kabelhöljet är av märket Techflex http://www.techflex.org/nylon-multifila ... rness.html
Jag hade ganska höga krav på kabelhöljet, visst biltemas är väl okej, men inte mycket mer än så :doh:
Man ser igenom flätningen och den känns väldigt plastig och billig, vilket den också är i jämförelse med Techflex
Sökte då någon återförsäljare i sverige, nix ingen vettig fanns då iallafall! :thumbdown:

Hittade då deras Tyska webshop, det slutade i en rätt tejäl beställning, som tyvärr var ganska liten när den väl kom fram! Nåja den kostade som en stor iallafall :hihi:

Tändspolarna köptes begangade LS-spolar, kompletta med fästen och allt! De var inte av den bästa standardmodellen, men priset 1500kr gjorde att jag tyckte det var mer värt med LS-spolar istället för en MSD box och fördelare.
Ja från början skulle det ju bara bli "snik" insprutning.... Ja ni kanske har märkt att det spårat ur totalt redan :doh:

Spolarna fick varsin färg, "tändtråden" för varje cylinder stämmer överens med färgen som varje spridare fått! En färg per cylinder helt enkelt!
Sedan kläddes allt med kabelhölje, krympslang och stripades ihop!
Dessutom vill spridarna ha konstant 15+ matning samt 2x jord. härvan gjordes färdig på sidan för spolarna, lämnades med överflödigt med kabel för att sedan kunna klippa och skarva in det på rätt ställe i övriga härvan!
Allt märks upp för enkelhetens skull! Även för att få inre sinnesro och kunna sova bra om nätterna :doh:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Komplett härva för tändspolarna! dras sedan ihop med resterande motorhärva för att få det cleant! :P

Blev strumpor till tändkablarna då dem sitter så nära headersen!
Bild

Kablarna var ju tvugna att dras någonstans, att placera Vemset utanför förardörren hade visserligen varit praktiskt vid felsökning, men inte speciellt snyggt!
Handskfacket var inte heller någon bra idé, tänk er själv när ett gäng fyllon öppnar handskfacket och får någon fixidé och börjar rycka relän och säkringar!

Därför fick jag ta fram polyester och glasfiberväv, göra en form av kartong som jag tejpade med silvertejp invändigt.

Bild
Bild

Sedan köptes en säkringsbox för husbehov från Jula. Efter mindre modifiering och övertalning med såg och plastning blev resultatet helt ok :thumbright: För att vara ärlig blev jag väl egentligen skitnöjd, jävligt bra enligt mig själv :hihi:
Bild
Bild

En säkringsbox av modultyp köptes från england, kan starkt rekommendera den! Mta System har jag för mig de heter. Återfinns på
http://www.12voltplanet.co.uk/mta-modul ... ystem.html

Finns relähållare och säkringshållare av olika storlekar, riktigt bra webshop i övrigt, köpte en massa grejer därifrån till mitt bygge, snabb leverans också! :P

Bild

Hittade ingen bild där det var helt färdigt, men i slutändan blev hela grejen spacklad och slipad slät och fin, sedan lackad svart och med det tonade glaset/locket såg det faktiskt toppen ut :thumbright:


Det fattas nu en hel del egentligen. Men pga att någon har varit dålig på att fota och kraftigt ivrig på att komma ut och köra så finns det inte så mycket bilder på det.

Jag mappade den själv med startmapp och telefonhjälp av Mattias.
Åkte sedan ner de ca 60 milen enkelväg för att få den bänkad i hans bänk! Det var dumt! Ca 190WHP och 380WNM med krafitgt slirande växellåda tycker jag fortfarande låter snålt för en 7,2 liter stor V8 :angryfire:

Därför är planerna för i vinter en ny växellåda, blir en 722.6 Mercedeslåda som även sitter bakom chrysler 5,7 HEMI
Det finns standalone styrsystem för de lådorna. Ganska dyrt men verkar fungera för alla dieseltrimmare! Gottlieb kör ju samma låda i sin fenmerca. :thumbright:

Visar det sig att det inte fungerar/håller med den lådan får jag väl göra som alla andra och köra 4L80E låda framöver.

Varför jag är orolig för hållbarheten på lådan är pga en ny kam samt det framtida laddtrycket som kommer i vinter. :dance2: :busted_cop: :lakrits: :revs:

Vi kan väl säga att vi i stortsett är framme vid dagens datum nu, under sommaren gjordes inga större modifikationer förutom att bilen användes flitigt! :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av Steve »

Har gummitutorna på spridarkontakterna hunnit spricka sönder än? :roll:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av mattias »

Det såg ut som dom tjocka "bättre sortens" gummituta, dom klarar sig bra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av benkoilovikka »

mattias skrev:Det såg ut som dom tjocka "bättre sortens" gummituta, dom klarar sig bra.
Steve skrev:Har gummitutorna på spridarkontakterna hunnit spricka sönder än? :roll:
Dom kändes då rätt rejäla och som riktigt gummi. Inte synat dem men har då inte märkt att någon spruckit ännu :)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av Performance_seeker »

Snyggt arbete med kablar etc. Jag valde en annan väg...amerikansk hockeytejp runt kablarna började se ut som orginal och var behaglig att jobba med. Tejpen var dessutom omöjlig att tutta eld på.
Riktigt fint jobb du gör! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av benkoilovikka »

Performance_seeker skrev:Snyggt arbete med kablar etc. Jag valde en annan väg...amerikansk hockeytejp runt kablarna började se ut som orginal och var behaglig att jobba med. Tejpen var dessutom omöjlig att tutta eld på.
Riktigt fint jobb du gör! :thumbright:
Tack så mycket! :D
Såndär tyg/hockeytejp ser ju också helt okej ut, när jag väl började med mitt elsystem spårade det ur kraftigt, nu är jag skadad med allt som gäller el i bilar :doh:

Har du någon tråd om din bil? Verkar ju vara rätt rolig motor i den :thumbright:
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av Lidenfors »

Frän bil, helt rätt stuk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av Performance_seeker »

benkoilovikka skrev:
Performance_seeker skrev:Snyggt arbete med kablar etc. Jag valde en annan väg...amerikansk hockeytejp runt kablarna började se ut som orginal och var behaglig att jobba med. Tejpen var dessutom omöjlig att tutta eld på.
Riktigt fint jobb du gör! :thumbright:
Tack så mycket! :D
Såndär tyg/hockeytejp ser ju också helt okej ut, när jag väl började med mitt elsystem spårade det ur kraftigt, nu är jag skadad med allt som gäller el i bilar :doh:

Har du någon tråd om din bil? Verkar ju vara rätt rolig motor i den :thumbright:
Jag har en tråd med över 1300 inlägg på ett amerikanskt forum, men utan att ha konto så syns inga bilder. Hör av dig om du vill kika närmare...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 22/3 -17

Inlägg av benkoilovikka »

Här kommer något att fundera på under tiden jag ska lista ut hur jag enklast kan lägga till bilder från google drive!

Att det blev en liten teaser till bild gjorde väl kanske inget :hey:


Bild
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av benkoilovikka »

Ett extra inlägg för att komma till ny sida, blir så många bilder att ladda i onödan annars!
Skriv svar