Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17
Postat: sön okt 09, 2016 7:08 pm
Vi börjar med en bild på när bilen var nyköpt! Sen dess har det dock hänt en hel del! Kommer att uppdatera tills vi är framme vid dagens datum! Men nu börjar vi i slutet av Juni 2014
Jag hade under vintern hjälpt min kompis en hel del med hans 1963 Buick Electra, då vi höll till i samma garage blev jag sådär lagom påverkad av dethär med Amerikanskt Fullsize!
Efter Midnight sun Meet i Gällivare var jag fast! Jag Bara Skulle ha en egen Jänkare! Kraven var 4 dörrar hardtop och inte en cheva eller bonneville. Ville helt enkelt ha något som inte är jättevanligt.
Jag hittade en nylackad 1966 Chrysler 300, den hade 383 var orörd invändigt, nästan skabbig. Utvändigt var den dock nylackad, perfekt tänkte jag! Just lackering är ju mest jobbigt, dyrt och tidskrävande. Dock var det gott om annat fix på den bilen, bara roliga grejer kvar tyckte jag! Det enda negativa var väl att det var lilla motorn på 383cui.
När jag väl bestämt mig för att köpa bilen visade det sig att den ej var till salu nåmer.
Med det tråkiga beskedet ringde jag polaren med Electran och berättade om de dåliga nyheterna.
Morgonen därpå fick jag i samma stund jag vaknade ett sms med en blocketlänk.
En Chrysler newyorker 1966, bilen hade lite använt skick. Verkade dock ha ganska fräsh inredning, och bäst av allt var att det var 440cui motor!
Ringde på annonsen ca 2 timmar efter annonsen var utlagd. Sa att jag kommer och tittar på bilen efter jobbet.
Efter några fler samtal med kompisen som har Electran ringde jag åter upp försäljaren av Chryslern och sa att jag i princip köper bilen osedd, att jag ska försöka sluta tidigare på jobbet för att komma iväg i vettig tid!
Sagt och gjort, vid 15-tiden kompade jag ut och hämtade Micke, vi åkte de 13 Milen enkel väg och tittade på bilen. Det blev affär nästan direkt!
Det fanns ju helt klart saker att göra på bilen. Men vi börjar där!
En helt standardbil, lagom solblekt, lite sänkt. Den hade även bucketseats som option
Under huven satt en 440, som faktiskt redan hade TTI fullängdsheaders och Flowmaster helsystem!
De "nya" fälgarna var dock inget som passade min stil, även om de passade bra till den lite råa solblekta stilen på bilen!
I överlag en bil i bra skick med tanke på ålder, inredningen är nog bytt innan den kom till sverige.
Ganska fort byttes fälgarna ut, och fjädringen blev även den nedskruvad en bra bit. Låga långa bilar blir snyggt helt enkelt!
Ford "bullit" 17" fälgar, med ganska rejäla ostar runtom
560cm amerikanskt grovsmide!
Såfort jag kom hem beställdes ett nytt insug och även en Edelbrock 750 gasare.
Sedan kördes bilen hela sommaren, det gick väl ner någon öl i baksätet också, vanligt brukande helt enkelt!
Fortsättning följer!