Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 1966 440 Med VEMS Update 1/12

Inlägg av benkoilovikka »

Vi börjar väl inlägget hur sommaren 16 slutade, ett bänkpapper från när jag körde 60mil ner till Mattias i Sävar för att få bilen mappad av någon som kan :P

Bilen gick relativt bra enligt mitt tycke sen tidigare, men dendär köpeskänslan kom inte fram förrän Mattias hade trollat med fingrarna! Stort Tack :thumbright:

Bild

Med en kraftigt slirande växellåda så var det väldigt ostabila värden under 2500rpm Hur mycket drivlineförlust det är kan nog vara svårbedömt, men en helt standard 440 av denna årsmodell ska ha 325-350hp enligt spec.

Bild

Tydligen så räckte effekten för att utföra detta iallafall! Kan eventuellt ha att göra med lite väl tung bil också. :whistle:

Bild

I sommras kom även skrotgubben från grannbyn förbi med sitt släp, han lät det stå en vecka så jag hann lasta allt jag ansåg vara skrot! :hihi: Totalt står det 8 karosser där i olika form, något gäng skotrar och sedan några skopor allmänt järnskrot!

Bild

Så tillbaka till bilen och dags att riva i höstas! Detta blir sista bilden för hur motorrumet såg ut en gång i tiden. Nu skall här tryckas ner fler prylar! :banana:

Bild

Motor plockas ur och front m.m demonteras.

Bild

Bild

En bättre bild på hur min kylarkåpa med elfläkt blev, tidigare satt det en "spal"fläkt där utan kåpa, bara direktmonterad mot kylaren, då ville bilen till att gå varm när man cruisade. Efter ombyggnation med en identisk SPALfläkt som vägde ca 3ggr mer och en riktig fläktkåpa så blev det betydligt bättre på kylfronten. Fläkten går som längst ca 1 minut innan den är nere under termostatens stängning :)

Bild
Bild

En bild på motorn framifrån, en bild på hur fäste för generator och triggergivare blev också

Bild
Motorn urplockad och redo för byggnation av nya grenrör, ja de gamla mynnar ju ut i nederkant bak på motorn, de nya ska mynna ut uppåt och framåt för att efterbehandla avgaserna i en avgasluftsönderslagningsturbin för bättre miljöklassning :roll:

Bild
Svarvade till en klump för att kunna pressa 48mm rör fyrkantigt i ena ändan, det sista fick CNC-vinkelslipen åtgärda.
Flänsarna fick jag av en kille på facebook, om du håller till här så stort Tack!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Gick utmärkt att bara kallpressa fast måttet var såpass stort :thumbright:
Då var det dags för vuxenlego och bygga grenrören.
V-bandsfläns mot kollektorrören
Eftersom att jag vill få ner en downpipe på passagerarsidan måste jag göra ett av rören i lite specialform, fullstor bil men ändå dåligt med plats :doh:

Blev en extra uppsättning konor ifall man vill bygga nya grenrör en gång till :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Mitt i allt så råkade jag köpa mig ett till sidoprojekt, nämligen en badnvagn som var till salu lite för billigt :hihi: Så då gick det åt endel av mellandagarna för att bygga ihop denna skapelse och bygga en hytt på den. Den var rätt isärplockad och okpmplett så lite special blir det allt!

Bild
Ungefär såhär såg den ut vid köptillfället.
Skapelsen i fråga är en Studebaker Weasel ombyggd med mercedes 200d motor och växellåda från en MB 190
Karossen är kraftigt nerkapad och motorn bakflyttad från orginalposition.

Bild
Några sena kvällar med en ivrig kompis så var maskinen såpass ihopsatt att det var dags för provkörning! :D

Bild
Efter första riktiga provkörningen uppstod dock en stor fundering! Hur i Helvete har jag klarat mig utan en bandvagn hela mitt liv?!! :doh: :thumbright: :shock:
Riktigt rolig grej att köra med, inga problem att bara köra rakt över mindre träd :hihi:

Bild
Hytt påbörjades för att sedan kapas ner och byggas om då jag insåg att den blev för klumpig i skogen.

Bild
Påbörjad ombyggnation

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Några timmars arbete så blev det både hytt, växelstag och säten donerade från en 60-tals Ford transit
Ledramp måste man också ha så den är redo för nattliga bravader!

Nåväl Tillbaka till Chryslern!

Bild
Bild
Bild
Ett S400 aggregat fick jag av en kollega, lagrena var slut men beställde nya lager från GIK och bytte dem själv, bara hoppas turbon håller ihop nu! :lol:

Det är väl egentligen lite för litet till denna motor, men eftersom motorn är helt standard i övrigt, även orginalkam. Så tänkte jag prova med det först.

Bild
Mockup av turbo påbörjad.

Bild

Bild
Bild
Turbofäste bankades till och blev förhoppningsvis nog stabilt!

Bild

Blir lite trångt att komma åt generatorn där under, men man kan ju inte få allt här i världen.

Bild
Med en 33cl burk liggandes på turbon tog den precis i när man stänger huven. Gott om plats med andra ord :thumbright:

Bild
Testar lite nya funktioner på nytelefon, Huawei Honor 8 Riktigt nöjd faktiskt :)

Bild

Wastegate av ebaymodell köptes, snabb frakt och riktigt seriöst packad. Självklart "made in USA" :hihi:

Bild
Intercoolern passade förvånadsvärt bra på framsidan. Skall dock svetsas om en heldel.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det tar sig med TIG-svetsen, dessutom höll det tätt :thumbright:

Bild
Bild
Svarvade till en egen svetsmutter till IAT givaren, bara på skoj så tog jag ett A4 papper och gjorde en "fotostudio" Blev nöjd själv iallafall, synd att inte alla bilder håller samma kvalitet :doh:

Bild
Bild
Bild
Bild
Svetsade fast muttern och provmonterade intercoolern :D Som ni ser har jag även svetsat igen det fula vinkelslipade hålet vart röret går igenom.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

4" downpipe som sedan ska konas ner till 3,5"
Wastegateröret får en flexböj då det blir ganska långt :)

Bild
Röret över från förarsidan ska se ut något sådär.
Fluff
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: ons aug 24, 2011 3:46 pm

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av Fluff »

Ballt de här! :thumbright:
Daniel Ingemarsson

Eslöv/Åhus

0703288947

E34 525 m50 turbo -96
Chevy Truck Atlas 4200 Turbo -55
stilldouble
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 30, 2017 2:17 pm

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av stilldouble »

Hej Benjamin,

Kul bygge!

Också kul att se bilder från Lovikka, känner igen bilderna från Byavägen, just nedanför Pelles stuga. *Skratt*

Med vänlig hälsning,

/Magnus
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av Runeson »

Fränt bygge!
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av Jonathan_ »

Fräsigt bygge! Extra koolt att det är just en Mopar med VEMS och turbo såklart. :lol:

Vad gav den i bänken? Bilden verkar inte funka.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av benkoilovikka »

Jonathan_ skrev:Fräsigt bygge! Extra koolt att det är just en Mopar med VEMS och turbo såklart. :lol:

Vad gav den i bänken? Bilden verkar inte funka.

/J
Tackar!

Ca185whp och ca380wnm med växellåda som sett sina bästa dagar :) största skillnaden i bänken blev dock att bilen fick "orginalkänsla" svarade bra på gas och sånt :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av Steve »

Gjort nåt mer på den? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av Jens Gustavsson »

frän bil! sen frän bandvagn också. jag har alltid gillat 4wd och off road men lyckats tränga bort det än så länge (om inte en Nissan prärie räknas haha?)
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Chrysler Newyorker 440Cui Vems Turbo Update 22/3 -17

Inlägg av benkoilovikka »

Jag har gjort betydligt mycket mer på bilen men varit väldigt dålig på att uppdatera.
Bandvagnen är helt otroligt rolig att leka runt i skogen med! Planerar en lite längre trip fågelvägen till stugan hemifrån.

Vill ni se mer av vad jag, min bror och en kompis hittar på i vårat garage kan ni klicka in på Instagram i min signatur
Skriv svar