Volvo 960 T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Volvo 960 T5

Inlägg av aXenoNa »

Tänkte de va dags för o göra en projekt tråd nu när de börjar bli dags för o slänga i motorn..

har ju hållt på med den o pillat ett tag nu men de börjar gå lite framåt nu iallafall.

har blästrat o lackat upp allt i framvagnen, bakvagnen även bytt till den nya framvagnen o bytt till stelaxel

så de som ska göras nu är o sätta i motorn orginal o regga med t5 sen ska motorn ut igen o så ska motorn byggas klar i vinter..

hur den kommer se ut utseende mässigt

helt ombyggd till 960 -95
960/850R framspoiler
960/xc70 grill
Addonkjolar
R-vinge
Usa-blinkers
Ljustoning runt om

Lackad i volvos 458

Chassi

960 -95 framvagn med coilovers
940 Stelbakaxel med bilstein sprint o sänkfjädrar, ev 4link

19" R-fälgar
Compomotive mo6 18*8

Inredning

Svart 960 inredning med mocca i tak o dörrsidor.
850R Ratt
Sparco Sprint Fram

Bur från Finess

Drivlina

B5234T3 -01a som gått 14000mil, nya lager o alla packningar

H-profil
707 Platta o balanserat svänghjul med 4puckad sinter
Bmw ZF låda
allt annat är väll orginal nu till reg bes

sen blir det lite mer men de uppdaterar ja med tiden ja köper sakerna


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

skickar upp lite bilder från arbetet under med då,

Bild

Bild

Bild

bromsok efter o före elektrolyt bad

Bild

Bild

Bubblar redigt

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

en bild på balken med.. ska givetvis få lite färg på sig också..

Bild

en bmwspak sticker upp nu istället :p ska svarva en lång spak senare..

Bild

Bild

visste att ja nån gång skulle få användning av volvos värdelösa orginal domkraft :D nu så kommer fälgarna o få plats !

Bild

fått lite paket o så nu då...

Bild

det som fattas till soppa bygget i skuffen är nu fuelcell i alu o sen en till pump o lite an8 slang o lite kopplingar o sen ett y block.. sen ska de göras nåt åt skuffen me men vad vet ja inte riktigt en.. om man ska klä med plåt eller nåt sånt får se.. ska i vilket fall kapa bort baljan..

Bild

sen så håller de på o trilla in en bur i bilen me.. när detta är klart ska 4link bygget börja o sen ska den lackas invändigt o iskuffen.

Bild

kopierade bilderna från en annat forum så kanske inte stämmer in så värst bra menmen.. så här ser de ut nu iallafall..
Senast redigerad av aXenoNa den tor nov 18, 2010 10:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fighter
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: tis mar 25, 2008 7:14 pm
Ort: Mandal, Norway

Inlägg av Fighter »

HVORFOR bytter alle svensker ut multilinken med stiv aksel?? :doh:
I Norge bygger man jo om multilik på 740/940. Eller skal dene bilen kun brukes på strippen?
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Fighter skrev:HVORFOR bytter alle svensker ut multilinken med stiv aksel?? :doh:
I Norge bygger man jo om multilik på 740/940. Eller skal dene bilen kun brukes på strippen?
Jag undrar detsamma..

Multilinken går så mycket fnare när det svänger. :)
Användarvisningsbild
audi200_3b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån dec 11, 2006 9:00 pm
Ort: hofors

Inlägg av audi200_3b »

Mycket vackert !
Bild
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Inlägg av aXenoNa »

Hedlund skrev:
Fighter skrev:HVORFOR bytter alle svensker ut multilinken med stiv aksel?? :doh:
I Norge bygger man jo om multilik på 740/940. Eller skal dene bilen kun brukes på strippen?
Jag undrar detsamma..

Multilinken går så mycket fnare när det svänger. :)
åkte med multilinken på min andra 960 t5 95a alltså den nya linken men den rensade ja splinsen på drivaxlarna in i diffen o tyckte dom verkade klena så det blev att ja bytte till stel axel på denna också.. mkt smidigare med stel om det rasar också tycker ja! :)
audi200_3b skrev:Mycket vackert !
tackar!
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

den dära ser ju riktigt fin ut
och de var en smart lösning med domkraften och de dära är nog möjligen de enda dom duger till :wink:

ja kör stel axel oavsett om man ska köra rakt fram eller svänga
multilänkaxeln är som du säkert redan förstått bara skit :thumbdown:
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Inlägg av aXenoNa »

B_Christoffersson skrev:den dära ser ju riktigt fin ut
och de var en smart lösning med domkraften och de dära är nog möjligen de enda dom duger till :wink:

ja kör stel axel oavsett om man ska köra rakt fram eller svänga
multilänkaxeln är som du säkert redan förstått bara skit :thumbdown:
man tar va man har så att säga ;)

jo fick den uppfattningen också när ja började kolla närmare på multilinken.. o tycker de funkar alldeles utmärkt o åka med stel axel så för mig kvittar de ju!

grejat lite till med den gammle bilen nu..

Bild

Bild

Bild

Bild
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Inlägg av aXenoNa »

inte hänt så jätte mkt men här kommer lite bilder på motorn

Bild

Bild
BrickSpeed
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör mar 26, 2011 10:55 pm

Re: Volvo 960 T5

Inlägg av BrickSpeed »

så veldi bra ut :D
Mvh Kim Olstad
EASTFIELD CUSTOMS
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 18, 2018 8:35 am

Re: Volvo 960 T5

Inlägg av EASTFIELD CUSTOMS »

Grymt bygge.

Nyfiken på vilken motorstyrning du använder?
Vi bygger en Volvo Duett med T5 (elektroniskt spjäll V70n -01 donator) och använder 960 torpedvägg med tillhörande kablage.

Idéer?
EASTFIELD CUSTOMS
Skriv svar