Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 3:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 29, 2018 9:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Röret säljes som svetsbart då man kapar röret till spindeln och svetsar ditt hylsan. Så att Vinkla om det borde väl inte vara ett problem förutsatt att svetsen är bra utfört.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 8:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 920
Ort: Skellefteå trakten..
Nu är du ju redan igång... men annars ska jag nog ha kvar en framvagnsbalk från en Manta A. Inte den vackraste, men med lite smarta modifieringar för bättre väghållning duger den gott :) (Tänker då på en coilover anpassning) Bör ligga Manta B bärarmar, kanske nån Manta A också kvar med. Kuggstång finns också. Sämre med spindlar.. Har nog kvar nån krängare som bör passa rätt OK också. Ska finnas minst en Manta A spindel och en Manta B spindel, B spindeln är dock lite modifierad.. Sen har jag Manta B spindel nummer 2 som fått styrarmen bortkapad någonstans med. Finns nog någon Opel bakaxel kvar också om du vill ha 4x100 bak också.

Annars går ju faktiskt Ackerman lösa med andra styrarmar med. De finns många knep man kan ta till för att få något man har att fungera som man vill, dock kan de bli en del pill på vägen :)

(Själv har jag en Kadett C. Med custom bärarmar, coilovers satta i torn för att få bra vinkel på dom, nedre kulled uppgraderad till en förlängd Camaro dito, billet styrarmar, kuggstång från Escort MK2 som sänkts jämfört med original etc. Teoretiskt ska jag ha bra ackerman, goda förutsättningar för 0 bumpsteer, bra MR för coiloversen så jag slipper överdrivet hårda fjädrar, förbättrad camber justering och mer caster + att den är justerbar jämfört med original. Som sagt, en del pill.. I slutändan kanske en Corvette framvagn eller liknande hade varit enklare att sätta in :))

PM'a ifall Manta delarna är av intresse, kommer du å hämtar dom så får du dom :) Finns utanför Burträsk, 3.5 mil söder om Skellefte :)


En tanke till.. Bl a Opel Omega har ett fjäderben där själva benet bultas in i spindeln. Spindeln har två öron så slipar man upp det ena hålet kan man justera cambern där mellan (Viss justering finns redan original). Det bör finnas fler modeller som har den typen av ben, men det kanske kan vara något som går arbeta med? 5x110 är inte så långt från 5x108 heller. Flytande konor på skruvarna så funkar 5x108 och 5x112 fälgar :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 10:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Ska ha det i åtanke om det här inte fungerar. Orkar inte just nu med en tredje version av framvagn :thumbdown:

Jaså en Burträskare, du vet vad som sägs om dom. Fast är halv själv så kan inte säga nåt, morsan kommer därfifrån :whistle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 12:47 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Är det L-M-R's hylsor?

Monteringsanvisning säger att man ska trä den utanpå original fjäderbensrör, och svetsa nya hylsan i gamla röret, inte i själva spindeln. Jag ser inte hur du gjort riktigt men, men det kanske går att vinkla mellan hylsa och det gamla röret. Gör man så kan man ju också kanske förstärka skarven en del.

Annars har ju också V90/S90 (den första generation, alltså uppgraderade 960) samma typ av spindel som E36 mm, där fjäderbenet är skruvat i spindeln. Där är det busenkelt att ändra KPI...

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 1:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Jo det är dom och det är gjort så. Tror det var 40mm sparat på gamla röret. Tanken var att kapa ut en tårtbit och foga och sen svetsa med ok48.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 1:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Tänkte att enda kraften på den hylsan är ju tryck uppåt. Åtminstone den största.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 2:01 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
OK, bör funka.

Man får ju en kraft som vill knäcka i röret/hylsan, både inåt/utåt från kurvtagning och framåt/bakåt från bromskrafterna. Beroende på hur rakt kraften går genom fjäderbenet kan man också få en knäckande kraft av egenvikten på bilen.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 2:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Ok. Ska snickra lite så får vi se hur det blir.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 30, 2018 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Nog är det svetsbart. Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010