Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Har inte vart inom racing alls. 320 hk i en lätt PV måste ha vart rätt skoj :hihi:

Stötdämpare beställda. Letar fjädrar nu.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Bild

Började med rattstången i väntan på grejer till framvagnen.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Tänkte använda styrväxeln från V40:n men går det? Den sitter ju på "fel"sida jämfört med 140:n. Vill gärna att den svänger åt rätt håll :mrgreen:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av therealpinto »

Om den sitter bakom framaxeln, och spindlarna har styrarmar som pekar bakåt, så går det inte använda V40 styrväxel framför framaxeln, med styrarmar framåt. Då svänger det åt fel håll...

Det finns ganska mycket skrivet på forumet om kuggstång och 140 framvagn, jag rekommenderar att du läser lite gamla trådar. Vi har beskrivit lite alternativa lösningar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Satt hela kvällen igår och läste. Blev övertygad om att använda original 140 snäcka. Känns som otrolig huvudvärk att få till allt med andra grejer.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av pv seldahl »

Hej Mats det ser bra ut med ombyggnationerna.
Du gör rätt i att använda 140 snäcka för att slippa massa ombyggnationer,
går ju alltid sätta en sådan http://www.l-m-r.se/p/universal/drivlin ... 1-kit.html
om man vill ha snabbare utväxling på styrningen.

hade bra Mvh Daniel
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Blir nog enklare. Kommer ha nog med huvudbry.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av The »

Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång
Får bli nästa bygge :lol:

Problemet är ju att gamla Oplar verkar vara mer gjord i guld än vad 140:isar är.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av Love »

Var det inte nå' n som hade använt Audi 80 kuggstång? NXJ kanske?

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av The »

MatsN skrev:
Därför är det en bra lösning att ta en Ascona/Manta B framvagn, då får man ok geometri och kuggstång
Får bli nästa bygge :lol:

Problemet är ju att gamla Oplar verkar vara mer gjord i guld än vad 140:isar är.

Brunt bladguld kanske :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Nån form av guld iaf [WINKING FACE]

Nxj hade nog en från Audi men det blir väl ändå bekymmer med ackerman å allt vad alla gubbar heter.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2433
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Love skrev:Var det inte nå' n som hade använt Audi 80 kuggstång? NXJ kanske?

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Stämmer! Jag bygger med Audi 80 växel. Det är precis som PvSeldahl säger (som fler oxå bygger med Audi 80) att det är mycket jobb att det att lira. 140 snäcka rekommenderas om man har brådis :!:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

I mitt fall handlar det om risken att byggaren blir less om det racklar alltför mycket. Får den helst på hjul fort och utvecklar eftersom.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Bild
Hämtat en annan rova. B230FK Får jag inte ihop elen med den så blir det en mopedmotor. Hittade då scheman på en gång.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar