Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

maxn51 skrev:Jag är oxå intreserad av modifikationer på 140 framvagn!:) det jag Gjort på min är sänkt bilen så undre bärarmen blir parallell med vägen och övre pekar något uppåt sen har jag kortat styrarmarna på spindlarna för mer styrvinkel och färre varv på ratten. sen satte jag dit en 164 snäcka med servo i och nu tänkte jag försöka modda styrarmarna på snäckorna så man får lite mindre acerman. sen får man väll se om man behöver nån form av utväxling på rattstången.
Bytte alla bussningar, kulleder och självklart satte jag dit gas dämpare och värre fjädrar;) bussningar finns värre att köpa på vp men är annars rätt lätt å svarva själv:)

Vet att man kan flytta ner infästningen till övre länkarmen för att få annan/mer camberkompensation vid krängning men inget jag testat än.

Först tänkte jag montera kuggstång men gav upp det rätt fort. Om man skulle kunna flytta bak motorn sä den inte är ivägen skulle nog en Audi kuggstång där stagen går ut ifrån mitten funka bra! Dock måste den isf komma ifrån en högerstyrd bil annars kan det bli en svårlärd bil!;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du har inte försänkt in den i rambenen?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Ännu en PV

Inlägg av maxn51 »

Micke K skrev:maxn51 hur kortade du styrarmarna på 140 spindlarna?
Kapade och svetsade ihop helt enkelt vet att folk har mycket delade åsikter kring detta men kan säga att det inte är vanligt gjutjärn i dem. Testat att förvärma och svetsa med pinne för gjutjärn först men det gick inge bra så förvärmde och sen svetsade jag med migen och sedan lät jag de svalna sakta svetsade 3st och gjorde hållfasthetstest på en och kan säga att jag känner mig helt trygg med hållfastheten!;) satte spindeln i skruvstycke och satte ett 3m rör på armen och drog allt jag pallade tillslut så böjde den sig lite utan att spricka:s
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Ännu en PV

Inlägg av maxn51 »

Vad menar du med försänkt den i rambenen MatsN?:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

Dom flesta verkar ju kapa ur rambenen just pga att den blir hög fram annars.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Ännu en PV

Inlägg av pv seldahl »

Hej Mats, han har nigningar sin framvagn på en Pv
Men om du inte försänker den kommer den bli väldigt hög, jag har försänkt min 5cm
Och har sänkningsfjädrar och den blir nog standard Pv höjd
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Ännu en PV

Inlägg av maxn51 »

Nu fattade jag Mats min sitter som sagt på en 140 så just det problemet delar jag inte med er PC åkare;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

Ja då är det ju enklare :hihi:
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

pv seldahl skrev:Hej Mats, han har nigningar sin framvagn på en Pv
Men om du inte försänker den kommer den bli väldigt hög, jag har försänkt min 5cm
Och har sänkningsfjädrar och den blir nog standard Pv höjd
Tanken var att jag ska försänka den. Bygger ju inte en skogsbil :thumbright:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Ännu en PV

Inlägg av maxn51 »

En sak till jag insett är att om man vill ha extrem styrvinkel så tar p-änden i undre bärarmen så det kanske man egentligen skulle bygga om:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

Bild

Började riva pv-kombi för ett tag sen. Skulle bara in med en diesel egentligen men det blir att riva i bitar först. Var mer rost än väntat men bara i karossen vad jag sett hittills.

Rambenen sett ju annars ut mot pv. Om jag ska dit med framvagn från 140, måste den försänkas in på duett? Ser tunnare ut mot pv:ns ramben.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

BildBild
Alla golv är då bara att byta.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Ännu en PV

Inlägg av Erikwdt »

Hua, såg lite frasig ut den där... :shock:
Har för mig att man måste operera rambenen lite för att få dit 140 framvagnen.
Finns ju en del här på forat som har gjort ingreppet som sitter med finfin info att delge gissar jag.
Lycka till. Det kommer bli kanon. :thumbright:
NU KÖR VI!!
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV

Inlägg av MatsN »

Borde gå bra att göra en box ovanpå rambenen och förstärka på det viset.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV (Men först en Duett)

Inlägg av MatsN »

Ska lyfta bort karossen. Tips på bästa sätt att göra det utan lyft? Bara känna runt om med domkraft så den är lös och sen palla eftersom var min tanke.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV (Men först en Duett)

Inlägg av MatsN »

Bild

Inte lägga ner armen på metall som nyss droppat på golvet! Det gör jävelont!!!

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skriv svar