Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av pv seldahl »

Hej Mats
Hur har det gått med ombyggnationerna av styrningen?
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Åt helvete kort å gott. Om bilen blir kvar blir det framvagn från 240!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av pv seldahl »

Ok vad är det som strular bumpsteer?
Ackerman blir ju inte speciellt bra med audi lösningen men det tror jag man kan leva med då det
Är mest märkbart när man svänger fullt
Hur mycket bumpsteer har du? Tror jag mätte strax under 0:5 grader på minn om jag inte minns helt fel men jag skall testa en lösning på förslag från riddarstolpe på sfro och se om jag kan få 0 grader
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Bump steer får jag till men ackermann blir noll till negativt tom. Får inte styrväxeln nog långt bak.
pv seldahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Ort: Katrineholm

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av pv seldahl »

Nej det tror jag du får leva med
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Sfro gillar det inte iaf. Och jag tror själv bilen kommer bli orolig när det är så pass mycket. Men jag har fått en donator 240 som ska slaktas när andan faller på.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Ur med det gamla i med det nya. Utan att egentligen veta exakt vart den ska hamna så börjar jag snickra iaf. BildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

4mm plåt borde väl hålla. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Synpunkter på den konstruktionen?? Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Blir ca 4 grader negativ camber.
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Stämmer mina kalkyler ska tornet smita förbi skärmen och sluta under huven. Om...... BildBildBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av therealpinto »

Hmm... 4 grader negativ camber är skitmycket, har du tänkt/mätt/räknat rätt?

Med så mycket negativ camber kan man få problem med bromsgreppet.

Runt 2 grader tycker jag brukar vara max på en allround gatbil. Det beror förstås en del på däck och annat också.

Behöver man få in fjäderbenen mer är det bättre att kolla på fjäderben/spindlar med högre KPI, dvs spindeltappslutning. Bygger man med till exempel BMW E36 spindlar så man kan till viss del justera KPI, det är väldigt smidigt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av MatsN »

Nu pajar du min kväll. 4 grader känns ju som ingenting.

Vinkla hylsorma där coilsen sitter skulle det funka?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av Daniel-635 »

4° ger ca. "40mm" lut på däcket om det är typ 600mm.


KPi som Gustav pratar om.

Bild

Låter som att det är samma som att vinkla om hylsorna.

Men detaljerna ska vara svetsbara här får SFRO bedöma vilka metoder som är bra eller inte.
Oftast är det inte rekommendabelt att svetsa i en gjuten spindel del.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Inlägg av therealpinto »

Visst kan man vinkla om men normalt sett är ju ett fjäderben av den där typen uppbyggt på att man sticker ned fjäderbensröret i spindeln, så ska man ändra vinkeln behöver själva hålet i spindeln ändras. Jag gjorde exakt så på Caprin när jag ökade KPI för att minska scrub och få ut spårvidden utan att behöva flytta övre infästningen.

Det ser ut som du har ett rör som står "ovanpå" spindeln och det är i mina ögon en klart tveksam lösning.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar