Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 10:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 12, 2018 9:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Inlägg: 328
Ort: Katrineholm
Hej Mats
Hur har det gått med ombyggnationerna av styrningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 12, 2018 9:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Åt helvete kort å gott. Om bilen blir kvar blir det framvagn från 240!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 12, 2018 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Inlägg: 328
Ort: Katrineholm
Ok vad är det som strular bumpsteer?
Ackerman blir ju inte speciellt bra med audi lösningen men det tror jag man kan leva med då det
Är mest märkbart när man svänger fullt
Hur mycket bumpsteer har du? Tror jag mätte strax under 0:5 grader på minn om jag inte minns helt fel men jag skall testa en lösning på förslag från riddarstolpe på sfro och se om jag kan få 0 grader


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 12, 2018 12:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Bump steer får jag till men ackermann blir noll till negativt tom. Får inte styrväxeln nog långt bak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 12, 2018 3:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
Inlägg: 328
Ort: Katrineholm
Nej det tror jag du får leva med


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 12, 2018 3:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Sfro gillar det inte iaf. Och jag tror själv bilen kommer bli orolig när det är så pass mycket. Men jag har fått en donator 240 som ska slaktas när andan faller på.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Ur med det gamla i med det nya. Utan att egentligen veta exakt vart den ska hamna så börjar jag snickra iaf. BildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
4mm plåt borde väl hålla. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 26, 2018 7:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Synpunkter på den konstruktionen?? Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 26, 2018 7:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Blir ca 4 grader negativ camber.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 27, 2018 3:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Stämmer mina kalkyler ska tornet smita förbi skärmen och sluta under huven. Om...... BildBildBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 10:44 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Hmm... 4 grader negativ camber är skitmycket, har du tänkt/mätt/räknat rätt?

Med så mycket negativ camber kan man få problem med bromsgreppet.

Runt 2 grader tycker jag brukar vara max på en allround gatbil. Det beror förstås en del på däck och annat också.

Behöver man få in fjäderbenen mer är det bättre att kolla på fjäderben/spindlar med högre KPI, dvs spindeltappslutning. Bygger man med till exempel BMW E36 spindlar så man kan till viss del justera KPI, det är väldigt smidigt.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 5:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Nu pajar du min kväll. 4 grader känns ju som ingenting.

Vinkla hylsorma där coilsen sitter skulle det funka?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 7:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
4° ger ca. "40mm" lut på däcket om det är typ 600mm.


KPi som Gustav pratar om.

Bild

Låter som att det är samma som att vinkla om hylsorna.

Men detaljerna ska vara svetsbara här får SFRO bedöma vilka metoder som är bra eller inte.
Oftast är det inte rekommendabelt att svetsa i en gjuten spindel del.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 29, 2018 8:20 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Visst kan man vinkla om men normalt sett är ju ett fjäderben av den där typen uppbyggt på att man sticker ned fjäderbensröret i spindeln, så ska man ändra vinkeln behöver själva hålet i spindeln ändras. Jag gjorde exakt så på Caprin när jag ökade KPI för att minska scrub och få ut spårvidden utan att behöva flytta övre infästningen.

Det ser ut som du har ett rör som står "ovanpå" spindeln och det är i mina ögon en klart tveksam lösning.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tobias Lindqvist och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010