Sida 12 av 13

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 9:19 am
av pv seldahl
Hej Mats
Hur har det gått med ombyggnationerna av styrningen?

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 9:32 am
av MatsN
Åt helvete kort å gott. Om bilen blir kvar blir det framvagn från 240!

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 9:46 am
av pv seldahl
Ok vad är det som strular bumpsteer?
Ackerman blir ju inte speciellt bra med audi lösningen men det tror jag man kan leva med då det
Är mest märkbart när man svänger fullt
Hur mycket bumpsteer har du? Tror jag mätte strax under 0:5 grader på minn om jag inte minns helt fel men jag skall testa en lösning på förslag från riddarstolpe på sfro och se om jag kan få 0 grader

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 12:28 pm
av MatsN
Bump steer får jag till men ackermann blir noll till negativt tom. Får inte styrväxeln nog långt bak.

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 3:30 pm
av pv seldahl
Nej det tror jag du får leva med

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön aug 12, 2018 3:48 pm
av MatsN
Sfro gillar det inte iaf. Och jag tror själv bilen kommer bli orolig när det är så pass mycket. Men jag har fått en donator 240 som ska slaktas när andan faller på.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön sep 23, 2018 5:26 pm
av MatsN
Ur med det gamla i med det nya. Utan att egentligen veta exakt vart den ska hamna så börjar jag snickra iaf. BildBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön sep 23, 2018 7:13 pm
av MatsN
4mm plåt borde väl hålla. Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre okt 26, 2018 7:27 pm
av MatsN
Synpunkter på den konstruktionen?? Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: fre okt 26, 2018 7:30 pm
av MatsN
Blir ca 4 grader negativ camber.

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: lör okt 27, 2018 3:41 pm
av MatsN
Stämmer mina kalkyler ska tornet smita förbi skärmen och sluta under huven. Om...... BildBildBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån okt 29, 2018 10:44 am
av therealpinto
Hmm... 4 grader negativ camber är skitmycket, har du tänkt/mätt/räknat rätt?

Med så mycket negativ camber kan man få problem med bromsgreppet.

Runt 2 grader tycker jag brukar vara max på en allround gatbil. Det beror förstås en del på däck och annat också.

Behöver man få in fjäderbenen mer är det bättre att kolla på fjäderben/spindlar med högre KPI, dvs spindeltappslutning. Bygger man med till exempel BMW E36 spindlar så man kan till viss del justera KPI, det är väldigt smidigt.

Gustaf

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån okt 29, 2018 5:38 pm
av MatsN
Nu pajar du min kväll. 4 grader känns ju som ingenting.

Vinkla hylsorma där coilsen sitter skulle det funka?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån okt 29, 2018 7:52 pm
av Daniel-635
4° ger ca. "40mm" lut på däcket om det är typ 600mm.


KPi som Gustav pratar om.

Bild

Låter som att det är samma som att vinkla om hylsorna.

Men detaljerna ska vara svetsbara här får SFRO bedöma vilka metoder som är bra eller inte.
Oftast är det inte rekommendabelt att svetsa i en gjuten spindel del.

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån okt 29, 2018 8:20 pm
av therealpinto
Visst kan man vinkla om men normalt sett är ju ett fjäderben av den där typen uppbyggt på att man sticker ned fjäderbensröret i spindeln, så ska man ändra vinkeln behöver själva hålet i spindeln ändras. Jag gjorde exakt så på Caprin när jag ökade KPI för att minska scrub och få ut spårvidden utan att behöva flytta övre infästningen.

Det ser ut som du har ett rör som står "ovanpå" spindeln och det är i mina ögon en klart tveksam lösning.

Gustaf