Sida 13 av 13

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: mån okt 29, 2018 9:30 pm
av MatsN
Röret säljes som svetsbart då man kapar röret till spindeln och svetsar ditt hylsan. Så att Vinkla om det borde väl inte vara ett problem förutsatt att svetsen är bra utfört.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 8:36 am
av Cassius
Nu är du ju redan igång... men annars ska jag nog ha kvar en framvagnsbalk från en Manta A. Inte den vackraste, men med lite smarta modifieringar för bättre väghållning duger den gott :) (Tänker då på en coilover anpassning) Bör ligga Manta B bärarmar, kanske nån Manta A också kvar med. Kuggstång finns också. Sämre med spindlar.. Har nog kvar nån krängare som bör passa rätt OK också. Ska finnas minst en Manta A spindel och en Manta B spindel, B spindeln är dock lite modifierad.. Sen har jag Manta B spindel nummer 2 som fått styrarmen bortkapad någonstans med. Finns nog någon Opel bakaxel kvar också om du vill ha 4x100 bak också.

Annars går ju faktiskt Ackerman lösa med andra styrarmar med. De finns många knep man kan ta till för att få något man har att fungera som man vill, dock kan de bli en del pill på vägen :)

(Själv har jag en Kadett C. Med custom bärarmar, coilovers satta i torn för att få bra vinkel på dom, nedre kulled uppgraderad till en förlängd Camaro dito, billet styrarmar, kuggstång från Escort MK2 som sänkts jämfört med original etc. Teoretiskt ska jag ha bra ackerman, goda förutsättningar för 0 bumpsteer, bra MR för coiloversen så jag slipper överdrivet hårda fjädrar, förbättrad camber justering och mer caster + att den är justerbar jämfört med original. Som sagt, en del pill.. I slutändan kanske en Corvette framvagn eller liknande hade varit enklare att sätta in :))

PM'a ifall Manta delarna är av intresse, kommer du å hämtar dom så får du dom :) Finns utanför Burträsk, 3.5 mil söder om Skellefte :)


En tanke till.. Bl a Opel Omega har ett fjäderben där själva benet bultas in i spindeln. Spindeln har två öron så slipar man upp det ena hålet kan man justera cambern där mellan (Viss justering finns redan original). Det bör finnas fler modeller som har den typen av ben, men det kanske kan vara något som går arbeta med? 5x110 är inte så långt från 5x108 heller. Flytande konor på skruvarna så funkar 5x108 och 5x112 fälgar :)

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 10:19 am
av MatsN
Ska ha det i åtanke om det här inte fungerar. Orkar inte just nu med en tredje version av framvagn :thumbdown:

Jaså en Burträskare, du vet vad som sägs om dom. Fast är halv själv så kan inte säga nåt, morsan kommer därfifrån :whistle:

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 12:47 pm
av therealpinto
Är det L-M-R's hylsor?

Monteringsanvisning säger att man ska trä den utanpå original fjäderbensrör, och svetsa nya hylsan i gamla röret, inte i själva spindeln. Jag ser inte hur du gjort riktigt men, men det kanske går att vinkla mellan hylsa och det gamla röret. Gör man så kan man ju också kanske förstärka skarven en del.

Annars har ju också V90/S90 (den första generation, alltså uppgraderade 960) samma typ av spindel som E36 mm, där fjäderbenet är skruvat i spindeln. Där är det busenkelt att ändra KPI...

Gustaf

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 1:09 pm
av MatsN
Jo det är dom och det är gjort så. Tror det var 40mm sparat på gamla röret. Tanken var att kapa ut en tårtbit och foga och sen svetsa med ok48.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 1:24 pm
av MatsN
Tänkte att enda kraften på den hylsan är ju tryck uppåt. Åtminstone den största.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 2:01 pm
av therealpinto
OK, bör funka.

Man får ju en kraft som vill knäcka i röret/hylsan, både inåt/utåt från kurvtagning och framåt/bakåt från bromskrafterna. Beroende på hur rakt kraften går genom fjäderbenet kan man också få en knäckande kraft av egenvikten på bilen.

Gustaf

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 2:32 pm
av MatsN
Ok. Ska snickra lite så får vi se hur det blir.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: tis okt 30, 2018 8:50 pm
av MatsN
Nog är det svetsbart. Bild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: lör nov 17, 2018 9:02 pm
av jompazx
Hej,

Vi har haft kontakt i en annan tråd gällande 140 framvagn och kuggstång. Jag håller på nu,du sa att du fick till bumpsteer men inte ackerman, för min del är ackerman inget problem eftersom jag har kuggstången bakom framvagnen kan flytta mängder bakåt. Men hur lite bumpsteer uppnådde du?

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: lör nov 17, 2018 9:53 pm
av MatsN
Minns jag rätt så var det kring 10 mm förändring 1,5m framför framvagnen. Däromkring iaf. Noll nu med 240

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Re: Ännu en PV ((Men först en Duett) Tillbaka till PV)

Postat: sön nov 18, 2018 9:21 pm
av MatsN
Fått ner den på hjul då den måste ut en stund pga annat projektBild

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk