Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 4:25 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 19, 2017 10:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 938
Ort: Flisa, norge
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-339457/

bulta den här i karossen og skippa hela aluminiums armen om du vill åka stummt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 10:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
Annars finns denna spak i två varianter

http://www.ccp.one/produkt/bmw-e36-short-shifter/

http://www.ccp.one/produkt/spakstall-la ... ntrerande/

Visst dom kostar lite mer men riktigt tajta fina lägen och grym känsla, sen kan man justera bort 5-6 växel med "backspärren" om man ska drifta så slipper man slå i fel växel :roll:

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 10:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 402
Ort: Växjö
Lövet98 skrev:
Annars finns denna spak i två varianter

http://www.ccp.one/produkt/bmw-e36-short-shifter/

http://www.ccp.one/produkt/spakstall-la ... ntrerande/

Visst dom kostar lite mer men riktigt tajta fina lägen och grym känsla, sen kan man justera bort 5-6 växel med "backspärren" om man ska drifta så slipper man slå i fel växel :roll:


Går även att lägga 1-2 på backspärren med

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 25, 2017 11:31 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 60
Ort: Kardis
Har sett både dendär och cae-shifter som är väldigt lik dendär. Får se hur det funkar som det blir nu, det får bli en senare uppgradering isåfall. Måste prioritera det som behövs för att få igång bilen nu känner jag :)

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 7:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 60
Ort: Kardis
Pga att jag har 50 mil mellan mig och bilen just nu blir det inge skruva, men endel fundera. Börjat fundera på dehär med anslutningar på grenröret.
Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?

Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas! :)

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1467
Ort: Skelleftehamn
Glöm mottrycksmätning iaf, inte lönt.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 7:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 60
Ort: Kardis
Vill minnas jag såg nån här på forumet som körde med Egt sensor från ebay/Kina (betydligt billigare iallafall) nån som vet vem och hur dessa funkar? Är ju inte direkt nån avancerad grej så tänker mig att de inte kan vara helt värdelösa iaf. Känner inte för att köpa givare för några tusenlappar till denna motor. :?

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 2:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1467
Ort: Skelleftehamn
Typ K thermoelement (NiCr/Ni) som bland annat sitter som EGT sensorer är väldigt simpla, det enda som kan skilja dem åt som jag ser det är hur länge den överlever dvs är elementet inkapslat eller ej (läs dykrör). Är det inkapslat så får man däremot en tröghet i den (även elementtjockleken spelar roll) som inte alltid är önskvärd.
På mitt jobb löder vi ofta ihop termoelementen själva och skickar in dem i dykrör, så att köpa dyrare kan jag tycka känns bortkastat då det bara är "lite tråd" :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 05, 2017 6:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 60
Ort: Kardis
Började plocka ihop det sista på motorn direkt jag kom hem.
Drog åt svängningsdämparen
Bild

Började med ett "adapterrör"
Bild

Påläggssvetsade och fräste ner för att få mer packningsyta på termostathusdistansen.
Bild

Plockade ner framvagnsbalken och svetsade dit förstärkningar vid motorfästena, ska tydligen vara en svag punkt på både E36 och E46.
Bild

Bild


Nya växellådskuddar.
Bild

En kväll flyttades bilen och kusin la ut markduk och grus, det tackar vi för! betydligt trevligare att hålla på än i sanden. Bruksbilen på besök.
Bild

Beställde egtmuttar och svetsade dit på ettan och fyran, drog på coatingspray och lindade grenröret. Plockade ihop koppling och svänghjul, monterade lådan och så åkte motor och låda in i bilen!
Bild

Bild

Bild

Bild

Svetsade ihop en burk till vevhusventilationen.
Bild

Bild

Bild

Bilen är uppstartad nu med original styrsystem, tänkte få igång den för att inköra osv. Försöka få den besiktad och fixa med andra grejer som ska göras. Visade sig dock att jag distanserade ut urtrampningslagret för lite så den kopplar inte ur. Ska ner med lådan och fixa det så snart som möjligt. Spakstället känns dock riktigt bra med fylld bakre bussning och plast fram! Blir eventuellt att steloperera spaken då den också har ett gummi i sig, får se när.

Håller på och flyttar bilderna från tidigare sidor så de kommer dyka upp igen snart!

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 5:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 60
Ort: Kardis
Plockade ner lådan och svetsade på distanser på kopplingsarmen så nu kopplar den ur fint.
Nästa projekt var att bygga avgassystem för att kunna provköra lite utan att bli halvdöv i bilen.
Bild

Bild


Testade med lite olika konfigurationer kring slutrör men slutade med denhär modellen. Bankade ett tretumsrör ovalt och svetsade ihop två 48mm böjar för att kunna använda original slutrör, blev bra tycker jag! :)
Bild

Bild

Bild


När avgassystemet var färdigt kunde jag börja provköra lite, stötte på endel problem med vevhusventilationen då det visade sig att den inte gillade att få fullt insugsvacum i vevhuset. Efter endel grubblande och googlande kom jag fram till att original vevhusventilation har ett vacumbegränsande membran inbyggt i sig. Hittade också en såkallad pcv ventil som har samma funktion, monterade in en sån mellan vevhusventilationsburken och insuget, blev direkt mycket bättre. Ingen rök ur oljelocket då man öppnar det på tomgång och bilen går bra igen.

Bilen gick lite varmt vid ett tillfälle så plockade ut termostat och vattenpump och kontrollerade dem men de verkade ok så tror att det var någon luftficka i kylsystemet, de verkar lite besvärliga att få ut all luft ur dehär bilarna. Fyllde på igen, luftade och varmkörde. Gjorde samma sak dagen efter men då small expansionskärlet när jag parkerade bilen igen. Blev småless, pallade upp bilen och plockade ner hela bakvagnen.

Bild

Bild

Efter att halva bryggan varit i elektrolysbad såg den ut såhär.

Bild

Bild

Hade beställt nya bussningar till hela bakvagnen men det visade sig att även bromsar och hjullager var dåliga så fick bli ännu en beställning.
Bakvagnsbryggan var riktigt äcklig som synes så den sattes i elektrolysbad, även nedre bärarmar, avgasupphängning och bromsok fick bada och lackas om.
Bild

Bild


Svetsade förstärkningar och drog på lite färg och body, sedan kunde det mesta av bakvagnen, avgassystemet och kardanen monteras igen, väntar på ett hjullager för att få ner den på backen igen.
Bild


Passade på att byta soppapumpen och dra grövre kablar till den när tanken ändå var nerplockad.
Bild

Blev ett riktigt snabbt verktyg (plattjärn, två m8bultar och lite brickor) till att öppna tankarmaturen, som tillochmed fungerade :hihi:
Bild


I brist på göra häromdan plockade jag lös fronten och började med intercoolerinfästning istället.
Bild

Bild

Bild

Bild

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010