JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Som jag nämnde i förra inlägget så var det luftfilterrör som stod på schemat. Så efter att jag fått dit resten av turbogrejerna var det dags att börja med röret som varit ett riktigt rötägg under hela bygget. Platsbrist mellan framvagnsbalk, ac kompressor och krängningshämmare kombinerat med ett 4” rör som ska fram..
Första planen var att pressa ett 4” rör ovalt men då det visade sig att det blev för brett för att passera under kompressorn så fick det bli tillverkning av ovalt rör med ett kluvet 3” rör och plåtbitar. Rörets omkrets i båda ändar är samma som ett 4” rör men hela röret går ihop i mitten och är 1cm smalare under kompressorn. Fick damma av mattekunskaperna och räkna lite på vinklarna för att få bredden vid kapningen att matcha det en cm smalare röret. Fort gick det ju verkligen inte men nu är det klart iallafall!
Trångt är somsagt normen på detta projekt...
När röret var färdigt och målat lastade jag bilen med dunkar och åkte på spritrunda till närmsta E85 mack!
Med sprit i tanken och tänd och VE mapp från en annan m54 turbo som jag fått skickat till mig så vågade man äntligen prova på lite laddtryck. Körde på grundtryck, kring 0,4bar, till en början för att se så bränslet låg hyfsat rätt vilket det verkade göra ganska direkt. När jag fått kört upp bränslet i tanken som nog var ungefär e75 pga bensinen som var kvar vid tankning så fick jag prova 0,6 och sedan 0,8. Bilen rör på sig riktigt bra och fästet är nåt helt enormt. Jag har kört på gamla 225or bak och den släpper knappt ens vid hård acceleration på ettan tvåan.
Funderingen nu är hur mycket min original mlspackning med original sträckbultar pallar. En tanke har varit att köpa arp-bult och montera innan jag laddar mer än såhär, tänker att det nog är bättre att byta före den blir otät så kanske den håller längre.
Första planen var att pressa ett 4” rör ovalt men då det visade sig att det blev för brett för att passera under kompressorn så fick det bli tillverkning av ovalt rör med ett kluvet 3” rör och plåtbitar. Rörets omkrets i båda ändar är samma som ett 4” rör men hela röret går ihop i mitten och är 1cm smalare under kompressorn. Fick damma av mattekunskaperna och räkna lite på vinklarna för att få bredden vid kapningen att matcha det en cm smalare röret. Fort gick det ju verkligen inte men nu är det klart iallafall!
Trångt är somsagt normen på detta projekt...
När röret var färdigt och målat lastade jag bilen med dunkar och åkte på spritrunda till närmsta E85 mack!
Med sprit i tanken och tänd och VE mapp från en annan m54 turbo som jag fått skickat till mig så vågade man äntligen prova på lite laddtryck. Körde på grundtryck, kring 0,4bar, till en början för att se så bränslet låg hyfsat rätt vilket det verkade göra ganska direkt. När jag fått kört upp bränslet i tanken som nog var ungefär e75 pga bensinen som var kvar vid tankning så fick jag prova 0,6 och sedan 0,8. Bilen rör på sig riktigt bra och fästet är nåt helt enormt. Jag har kört på gamla 225or bak och den släpper knappt ens vid hård acceleration på ettan tvåan.
Funderingen nu är hur mycket min original mlspackning med original sträckbultar pallar. En tanke har varit att köpa arp-bult och montera innan jag laddar mer än såhär, tänker att det nog är bättre att byta före den blir otät så kanske den håller längre.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Snyggt och påkostat byggt, skönt å se fler som "behöver" lägga massa arbete även på den sidan turbon.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Tackar och detsamma, både e24an och e28an din verkar vara riktigt trevliga. Brukar titta till din tråd då jag ser att det uppdateratsDaniel-635 skrev:Snyggt och påkostat byggt, skönt å se fler som "behöver" lägga massa arbete även på den sidan turbon.
Ja men jag skulle nog vilja säga att jag fått lägga rätt mycket arbete på alla sidor om turbon..
Såg att du också fått krångla lite, blir fort endel joxande för att få till det med platsbrist och ganska grova rör.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Då var den sommaren över och snön har kommit här uppe. Inte blivit så mycket skruvande i somras pga rätt mycket problem med kraftig smärta och dålig sömn...
Iallafall efter mitt senaste inlägg körde jag bilen endel för att försöka få fram eventuella småfel innan jag bokar mappning. Började med att jag tyckte bilen hade tryck kvar i kylsystemet konstigt länge. Öppnade korken och kontrollerade nivån med kall bil, var ut och körde och två dagar senare då jag öppnade hördes ett pys, inte något överdrivet mycket men ändå så jag blev fundersam.
Märkte även att jag börjat utveckla ett vinande/sjungande/ylande ljud bakifrån bilen då jag varken accelererade eller motorbromsade. Demonterade tillslut diffen och monterade min gamla, ljudet försvann så gott som helt. Så efter lite mejlkontakt med han som byggt diffen skrev han att han vill ha tillbaks den för inspektion, han betalade returfrakten och allt ett år efter jag köpt den! Två veckor senare hörde han av sig och meddelade att han inte hittat något fel i diffen så han skulle bygga en ny och skicka åt mig. Den ska komma imorgon så det har inte blivit så mycket körande under hösten.
Efter att ha funderat på mitt problem med tryck i kylsystemet under ungefär hela sommaren så fick jag tillslut tummen ur, beställde och monterade arp-bult till toppen. Efter att ha gjort det, varmkört och efterdragit så började jag notera att bilen ryker vitt, även då den fått temp. Tror inte nödvändigtvis att detta tillkommit med bultbytet utan mer är något jag noterat först efter detta då det blivit kallare ute i samma veva. Fick höra av kompisen att han noterat tidigare att den rykt endel även tidigare i somras men jag har inte själv noterat det då.
Kollade oljenivån och den har sjunkit märkbart sen senast jag kollade, körde kanske dryga 60 mil veckan innan jag bytte bultarna och nu när jag kollade oljan var den under minstrecket. Senast jag kollat var den mellan min och max dvs. det har gått över en halvliter. Vilket får mig att misstänka läckage i turbon.
Vad jag förstått kan det ge vit rök? Tycker inte det luktar bränd olja direkt utan mera som en starkare avgaslukt.
Kan tillägga att det ryker lika nu på bf98 som det gjorde på e85.
Vad tror ni, är turbon den troliga boven? Toppackning är ju också ett alternativ, glykolnivån har också sjunkit en aning under sommaren så jag fått fylla lite men kylsystemen i dehär bilarna är jävligt märkligt, har samma fenomen i e39an, fyller man till max så är nivån på min efter några veckor. Även kusinen har samma fenomen i sin e39.
Några tips på sätt att fastställa var felet sitter? ska starta och kolla efter bubblor i exp. kärlet här nån dag iallafall, kylarvätskan såg iallafall ren ut och luktade inte avgaser eller nå sånt tyckte jag.
Börjar vara riktigt trött på att skruva och har stor lust att bara ställa undan bilen för vintern nu...
Bilen fick sig en rejäl polering och lackskydd iallafall så den är lite trevligare att se på nu.
En sväng till Gatebil rudskogen och en taxitur hanns också med!
Iallafall efter mitt senaste inlägg körde jag bilen endel för att försöka få fram eventuella småfel innan jag bokar mappning. Började med att jag tyckte bilen hade tryck kvar i kylsystemet konstigt länge. Öppnade korken och kontrollerade nivån med kall bil, var ut och körde och två dagar senare då jag öppnade hördes ett pys, inte något överdrivet mycket men ändå så jag blev fundersam.
Märkte även att jag börjat utveckla ett vinande/sjungande/ylande ljud bakifrån bilen då jag varken accelererade eller motorbromsade. Demonterade tillslut diffen och monterade min gamla, ljudet försvann så gott som helt. Så efter lite mejlkontakt med han som byggt diffen skrev han att han vill ha tillbaks den för inspektion, han betalade returfrakten och allt ett år efter jag köpt den! Två veckor senare hörde han av sig och meddelade att han inte hittat något fel i diffen så han skulle bygga en ny och skicka åt mig. Den ska komma imorgon så det har inte blivit så mycket körande under hösten.
Efter att ha funderat på mitt problem med tryck i kylsystemet under ungefär hela sommaren så fick jag tillslut tummen ur, beställde och monterade arp-bult till toppen. Efter att ha gjort det, varmkört och efterdragit så började jag notera att bilen ryker vitt, även då den fått temp. Tror inte nödvändigtvis att detta tillkommit med bultbytet utan mer är något jag noterat först efter detta då det blivit kallare ute i samma veva. Fick höra av kompisen att han noterat tidigare att den rykt endel även tidigare i somras men jag har inte själv noterat det då.
Kollade oljenivån och den har sjunkit märkbart sen senast jag kollade, körde kanske dryga 60 mil veckan innan jag bytte bultarna och nu när jag kollade oljan var den under minstrecket. Senast jag kollat var den mellan min och max dvs. det har gått över en halvliter. Vilket får mig att misstänka läckage i turbon.
Vad jag förstått kan det ge vit rök? Tycker inte det luktar bränd olja direkt utan mera som en starkare avgaslukt.
Kan tillägga att det ryker lika nu på bf98 som det gjorde på e85.
Vad tror ni, är turbon den troliga boven? Toppackning är ju också ett alternativ, glykolnivån har också sjunkit en aning under sommaren så jag fått fylla lite men kylsystemen i dehär bilarna är jävligt märkligt, har samma fenomen i e39an, fyller man till max så är nivån på min efter några veckor. Även kusinen har samma fenomen i sin e39.
Några tips på sätt att fastställa var felet sitter? ska starta och kolla efter bubblor i exp. kärlet här nån dag iallafall, kylarvätskan såg iallafall ren ut och luktade inte avgaser eller nå sånt tyckte jag.
Börjar vara riktigt trött på att skruva och har stor lust att bara ställa undan bilen för vintern nu...
Bilen fick sig en rejäl polering och lackskydd iallafall så den är lite trevligare att se på nu.
En sväng till Gatebil rudskogen och en taxitur hanns också med!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Vitrykande avgaser?
Väldigt få av er vet nog om att detta projekt påbörjades till följd av att jag under våren 2016 fått veta att jag hade en cancertumör i bäckenbenet.
Jag hade tidigare kört endurohoj och skoter på fritiden men då detta inte skulle vara möjligt efter att jag opererats så var det till att komma på nåt nytt att sysselsätta sig med. Hösten 2016 sågades en del av mitt bäckenben av, togs ut, frystes ner i flytande kväve för att döda tumörcellerna och sattes skruvades sedan tillbaks. Jag blev av med flertalet muskler som varit i kontakt med tumören och kunde efteråt inte gå utan kryckor. Efter tre månader inlagd på sjukhus fick jag komma hem för första gången.
Allt eftersom så kunde jag börja med bilen så smått tack vare massor av hjälp av kusinerna Anders och Patrik.
Hösten 2016 hade tumören kommit tillbaks, jag blev opererad i ryggen och strålbehandlad. Vid den andra kontrollen efter 6 månader hade tumören åter igen blivit större, denna gång blev det cellgiftsbehandling. Tumören kom tillbaks ytterligare tre gånger med ytterligare strålbehandling och cellgifter och till sist en tablettbehandling. Men inget hade någon varaktig effekt.
För några veckor sedan visade röntgen att tumören spridits till levern och läkarna ser inget sätt att bota mig utan hoppas bara kunna bromsa tillväxten... Jag har tappat all styrka i vänster vad, måste ha rullstol och kan inte köra manuell bil längre..
Så med en tår i ögat tänkte jag se om det finns något intresse för 330in då jag inte kommer kunna färdigställa den eller bruka den för den delen...
All info finns i tråden och även en tydlig bild av hur seriöst byggd bilen är.
Har nog lagt ner uppskattningsvis 120-140 000 på bilen och alla delar.
Den är fullt körbar med turbo monterad just nu samt även besiktad till nästa sommar nångång men vitryker litegrann, jag tror det är turbons tätningar som släpper in olja i avgashuset. Skulle behöva göra om oljereturen med en pump om detta är fallet.
Bilen finns utanför Pajala i Norrbotten 23mil norr om Luleå.
Skicka pm vid intresse och eventuella frågor men håll skambud för er själva!
Jag hade tidigare kört endurohoj och skoter på fritiden men då detta inte skulle vara möjligt efter att jag opererats så var det till att komma på nåt nytt att sysselsätta sig med. Hösten 2016 sågades en del av mitt bäckenben av, togs ut, frystes ner i flytande kväve för att döda tumörcellerna och sattes skruvades sedan tillbaks. Jag blev av med flertalet muskler som varit i kontakt med tumören och kunde efteråt inte gå utan kryckor. Efter tre månader inlagd på sjukhus fick jag komma hem för första gången.
Allt eftersom så kunde jag börja med bilen så smått tack vare massor av hjälp av kusinerna Anders och Patrik.
Hösten 2016 hade tumören kommit tillbaks, jag blev opererad i ryggen och strålbehandlad. Vid den andra kontrollen efter 6 månader hade tumören åter igen blivit större, denna gång blev det cellgiftsbehandling. Tumören kom tillbaks ytterligare tre gånger med ytterligare strålbehandling och cellgifter och till sist en tablettbehandling. Men inget hade någon varaktig effekt.
För några veckor sedan visade röntgen att tumören spridits till levern och läkarna ser inget sätt att bota mig utan hoppas bara kunna bromsa tillväxten... Jag har tappat all styrka i vänster vad, måste ha rullstol och kan inte köra manuell bil längre..
Så med en tår i ögat tänkte jag se om det finns något intresse för 330in då jag inte kommer kunna färdigställa den eller bruka den för den delen...
All info finns i tråden och även en tydlig bild av hur seriöst byggd bilen är.
Har nog lagt ner uppskattningsvis 120-140 000 på bilen och alla delar.
Den är fullt körbar med turbo monterad just nu samt även besiktad till nästa sommar nångång men vitryker litegrann, jag tror det är turbons tätningar som släpper in olja i avgashuset. Skulle behöva göra om oljereturen med en pump om detta är fallet.
Bilen finns utanför Pajala i Norrbotten 23mil norr om Luleå.
Skicka pm vid intresse och eventuella frågor men håll skambud för er själva!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
Svårt att skriva nåt vettigt, vilken jobbig diagnos
All styrka till dig !
All styrka till dig !
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
Ush så tråkigt att läsa, man blir helt tom inombords, jag vet inte ens hur jag ska uttrycka mig.
Det sätter ett obehagligt perspektiv på vardagligt gnäll om trötthet, huvudvärk och dåligt väder.
Det sätter ett obehagligt perspektiv på vardagligt gnäll om trötthet, huvudvärk och dåligt väder.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
Vet inte om tack är rätt ord men det uppskattas att ni tagit er tiden att läsa.
Apropå att sätta perspektiv på saker och ting så läste jag ett väldigt passande ordspråk som fastnat sen dess.
"Den friske vill mycket medans den sjuke bara vill en sak"
Om två veckor ska jag ner till Umeå på en röntgen som kommer utvisa mer hur framtiden ser ut.
Apropå att sätta perspektiv på saker och ting så läste jag ett väldigt passande ordspråk som fastnat sen dess.
"Den friske vill mycket medans den sjuke bara vill en sak"
Om två veckor ska jag ner till Umeå på en röntgen som kommer utvisa mer hur framtiden ser ut.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
Det är fler som läst det här, bara så du vet - stod i ett garage här i Sävar bara här om dagen om pratade om bilen och hur det verkar vara med dig. Förstås, jag känner ju inte dig, men en frän bil har du ju byggt och det var ju där snacket började förstås. Det är svårt att hitta nåt vettigt att skriva tyvärr....
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
Ja nog vet jag ju egentligen att det är fler, det ser man om inte annat på visningarna även om ett svar givetvis gör det mer påtagligt.SevenEight skrev:Det är fler som läst det här, bara så du vet - stod i ett garage här i Sävar bara här om dagen om pratade om bilen och hur det verkar vara med dig. Förstås, jag känner ju inte dig, men en frän bil har du ju byggt och det var ju där snacket började förstås. Det är svårt att hitta nåt vettigt att skriva tyvärr....
Kul att höra att bygget uppskattas, vet att det finns flera e46 turbos runtom i landet men knappt några projekttrådar. Jag gjorde min tråd då jag tycker de känns kul att förhoppningsvis kunna inspirera och hjälpa någon annan som håller på med något liknande bygge.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör apr 25, 2020 3:59 pm
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
galet arbete nerlagt! Var tvungen o skapa ett konto och kommentera.. är lite en dröm att turbokonvertera en e46.. finns liksom inget negativt o säga ang det.. älskar att du försöker få det så dolt som möjligt också!
Sjukt tråkigt med ditt tillstånd.. läste igenom hela projektet och blev nästan lite ledsen när man läste det såhär i slutet.. kriga på!
Sjukt tråkigt med ditt tillstånd.. läste igenom hela projektet och blev nästan lite ledsen när man läste det såhär i slutet.. kriga på!