JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av DreRacing@ »

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-339457/

bulta den här i karossen og skippa hela aluminiums armen om du vill åka stummt
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Lövet98 »

Annars finns denna spak i två varianter

http://www.ccp.one/produkt/bmw-e36-short-shifter/

http://www.ccp.one/produkt/spakstall-la ... ntrerande/

Visst dom kostar lite mer men riktigt tajta fina lägen och grym känsla, sen kan man justera bort 5-6 växel med "backspärren" om man ska drifta så slipper man slå i fel växel :roll:
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Oskar Johansson »

Lövet98 skrev:Annars finns denna spak i två varianter

http://www.ccp.one/produkt/bmw-e36-short-shifter/

http://www.ccp.one/produkt/spakstall-la ... ntrerande/

Visst dom kostar lite mer men riktigt tajta fina lägen och grym känsla, sen kan man justera bort 5-6 växel med "backspärren" om man ska drifta så slipper man slå i fel växel :roll:
Går även att lägga 1-2 på backspärren med
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Jesper Mäki »

Har sett både dendär och cae-shifter som är väldigt lik dendär. Får se hur det funkar som det blir nu, det får bli en senare uppgradering isåfall. Måste prioritera det som behövs för att få igång bilen nu känner jag :)
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inlägg av Jesper Mäki »

Pga att jag har 50 mil mellan mig och bilen just nu blir det inge skruva, men endel fundera. Börjat fundera på dehär med anslutningar på grenröret.
Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?

Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas! :)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Inlägg av Jesper Mäki »

Vill minnas jag såg nån här på forumet som körde med Egt sensor från ebay/Kina (betydligt billigare iallafall) nån som vet vem och hur dessa funkar? Är ju inte direkt nån avancerad grej så tänker mig att de inte kan vara helt värdelösa iaf. Känner inte för att köpa givare för några tusenlappar till denna motor. :?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Inlägg av Jesper Mäki »

Började plocka ihop det sista på motorn direkt jag kom hem.
Drog åt svängningsdämparen
Bild

Började med ett "adapterrör"
Bild

Påläggssvetsade och fräste ner för att få mer packningsyta på termostathusdistansen.
Bild

Plockade ner framvagnsbalken och svetsade dit förstärkningar vid motorfästena, ska tydligen vara en svag punkt på både E36 och E46.
Bild

Bild


Nya växellådskuddar.
Bild

En kväll flyttades bilen och kusin la ut markduk och grus, det tackar vi för! betydligt trevligare att hålla på än i sanden. Bruksbilen på besök.
Bild

Beställde egtmuttar och svetsade dit på ettan och fyran, drog på coatingspray och lindade grenröret. Plockade ihop koppling och svänghjul, monterade lådan och så åkte motor och låda in i bilen!
Bild

Bild

Bild

Bild

Svetsade ihop en burk till vevhusventilationen.
Bild

Bild

Bild

Bilen är uppstartad nu med original styrsystem, tänkte få igång den för att inköra osv. Försöka få den besiktad och fixa med andra grejer som ska göras. Visade sig dock att jag distanserade ut urtrampningslagret för lite så den kopplar inte ur. Ska ner med lådan och fixa det så snart som möjligt. Spakstället känns dock riktigt bra med fylld bakre bussning och plast fram! Blir eventuellt att steloperera spaken då den också har ett gummi i sig, får se när.

Håller på och flyttar bilderna från tidigare sidor så de kommer dyka upp igen snart!
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Inlägg av Jesper Mäki »

Plockade ner lådan och svetsade på distanser på kopplingsarmen så nu kopplar den ur fint.
Nästa projekt var att bygga avgassystem för att kunna provköra lite utan att bli halvdöv i bilen.
Bild

Bild


Testade med lite olika konfigurationer kring slutrör men slutade med denhär modellen. Bankade ett tretumsrör ovalt och svetsade ihop två 48mm böjar för att kunna använda original slutrör, blev bra tycker jag! :)
Bild

Bild

Bild


När avgassystemet var färdigt kunde jag börja provköra lite, stötte på endel problem med vevhusventilationen då det visade sig att den inte gillade att få fullt insugsvacum i vevhuset. Efter endel grubblande och googlande kom jag fram till att original vevhusventilation har ett vacumbegränsande membran inbyggt i sig. Hittade också en såkallad pcv ventil som har samma funktion, monterade in en sån mellan vevhusventilationsburken och insuget, blev direkt mycket bättre. Ingen rök ur oljelocket då man öppnar det på tomgång och bilen går bra igen.

Bilen gick lite varmt vid ett tillfälle så plockade ut termostat och vattenpump och kontrollerade dem men de verkade ok så tror att det var någon luftficka i kylsystemet, de verkar lite besvärliga att få ut all luft ur dehär bilarna. Fyllde på igen, luftade och varmkörde. Gjorde samma sak dagen efter men då small expansionskärlet när jag parkerade bilen igen. Blev småless, pallade upp bilen och plockade ner hela bakvagnen.

Bild

Bild

Efter att halva bryggan varit i elektrolysbad såg den ut såhär.

Bild

Bild

Hade beställt nya bussningar till hela bakvagnen men det visade sig att även bromsar och hjullager var dåliga så fick bli ännu en beställning.
Bakvagnsbryggan var riktigt äcklig som synes så den sattes i elektrolysbad, även nedre bärarmar, avgasupphängning och bromsok fick bada och lackas om.
Bild

Bild


Svetsade förstärkningar och drog på lite färg och body, sedan kunde det mesta av bakvagnen, avgassystemet och kardanen monteras igen, väntar på ett hjullager för att få ner den på backen igen.
Bild


Passade på att byta soppapumpen och dra grövre kablar till den när tanken ändå var nerplockad.
Bild

Blev ett riktigt snabbt verktyg (plattjärn, två m8bultar och lite brickor) till att öppna tankarmaturen, som tillochmed fungerade :hihi:
Bild


I brist på göra häromdan plockade jag lös fronten och började med intercoolerinfästning istället.
Bild

Bild

Bild

Bild
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Här händer det inte så mycket, bytt kamaxelgivare och smort in skinnet i 330in. Men då jag går och väntar på EMU pnp så har det inte blivit så mycket annat gjort, skulle nämligen vilja köpa sprutet och få testa den som sugis så man ser att det lirar innan jag river och börjar få dit turbogrejerna.

Men tack vare min blocketbevakning på Bmw äldre än 92 så råkade jag köpa på mig ett litet sidoprojekt. Dykte nämligen upp en 88as e30 med m50 lite lägligt placerad i Gällivare så den hämtades. Har litegrann ångrat att jag inte köpte en äldre Bmw efter jag köpt 330in så suget efter en e21,e30 eller e28 har som funnits där i bakgrunden.

Nåja e30in från Gällivare hämtades iallafall. Den var obesiktad och hade stått sen förra hösten så den var i behov av lite kärlek. Började dammsuga å hittade lite råttskit på nå ställen så stolar och baksäte togs ut för att komma åt, upptäckte även att golvmattan var blöt fram så den åkte ut. Hittade då två små rosthål i förargolvet så blev till att fixa det och samtidigt banka ner golvet fram på båda sidor då nån missat med domkraften.

Bild
Bild

Golvmattan åkte somsagt ut, passade då på att få kusin att hjälpa mig å vattendammsuga igenom den, den var ordentligt skitig på sina ställen men blev betydligt renare tillslut. Dörrsidorna, baksätet och stolarna fick också en omgång av vattendammsugarn så nu känns det fräscht och trevligt i bilen igen. :D

Lite före/efter bilder på inredningen
Bild
Bild
Bild
Bild

Började sen kika på elen, bestämde mig för att göra om skarvarna till motorkontakten. Den var nämligen skarvad med kabeldojja klämd med polygrip. :hihi:
Löda och krympslang med lim fick det bli!
Bild

Hade bort insuget, passade på att göra en välbehövd motortvätt där under.
Bild

Kanske inte så intressant och inte turborelaterat men det är iallafall det som händer inte i men utanför garaget för mig! :hihi:
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - sidospår

Inlägg av Jesper Mäki »

330 projektet har fått lite nytändning nu då jag fick tag på psi motor och fick beställa ECU master black pnp, de var nå smågrejer som dom inte fått att fungera ännu men tror kommer lösa sig med framtida firmwareuppdateringar. Sprutet kommer förhoppningsvis nu under veckan så veckan som gått tog jag tag i tryckrören. Plockade fronten och målade intercoolerfästena jag gjort förra året, satte dit intercoolern och började fundera.
Valde att kapa ”pajbitar” å göra egna böjar så jag lånade en metallkap för att enkelt kunna baka mig ett gäng pajbitar.

Låter bilderna tala.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommer bli bra diskret sen med svartlackade rör! :thumbright:
Har kvar att göra dumputtaget på ena röret, det andra röret kan jag inte göra färdigt innan turbon sitter på plats. Å så ett par meter svets att lägga då givetvis! :hihi:
Så planen är att montera turbo, bygga färdigt tryckrören och samtidigt göra klart downpipen. Sen demontera turbon, montera sprutet och försöka få den att gå som sugis.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av robinb3rgsten »

Snygga pajer
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Jahapp då har det blivit lite mer gjort igen under de senaste två veckorna! Nu blir detta en riktig bildbomb men jag tänkte som så att jag har då aldrig tänkt att det varit för mycket bilder då jag suttit å läst i trådar.

Började iallafall med att plocka ner adapterröret och montera turbo, wg och downpipebiten som var färdiggjord.

Bild

Bild

Sen kom det några dagar med regn så fick gå över till att börja helsvetsa tryckrör istället.
Bild

Lekte lite med pulsinställningar men gick senare över till att bara köra vanligt då jag inte riktigt kom överens med puls.
Bild

Dumpplacering var nästa grej på schemat, kommer hamna dold inne i luftburken. :thumbright:
Bild

Bild

Lite cad och precisionsrondellande senare var detta resultatet.
Bild

Bild

Bild

Punktade fast biten, gick smidigt att köra hålsåg med den som styrning. :)
Bild

Valsade kanter på ändbitarna till tryckrören, dumputtaget blev det en fastsvetsad ring på istället.
Bild

Rören färdigbyggda, en sista provhelsvets kvar.
Bild

Bild

Gjorde provtryckningspluggar, provtryckte med luft å dumpa ner rören i vatten, tre små läckage vart resultatet på 43 skarvar och över 8,5 meter svetsskarv, ändå helt okej resultat kände jag. :wink:
Bild

Bild

Bild

En sista provmontering innan rören får sig lite färg!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

När sen vädret blev såpass bra att man kände för att hålla på utomhus så tog jag tag i att få färdigt sista biten av downpipen.
Bild

Bild

Bild

Å helsvetsad, lämnade pluggen i då jag svetsade Lambdamuttern vilket nog inte var det bästa då den nypt fast rätt bra efteråt, fick iallafall lös den med hjälp av värme och att få in olja i gängorna. En försiktig rensning med gängtapp sen bara så gick de fint att dra i lambdasonden igen.
Bild

Samma dag drog jag på färg på tryckrören och dagen efter provmonterades de igen, mattsvart smälter in fint med plasten tyckte jag. Inte mycket som skvallrar om att det är nåt annat än en helt vanlig 330i under huven. Tryckröret på grenrörssidan är väl det som smälter in sämst. Turbon syns då inte uppifrån utan inspektionskamera! :thumbright:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Införskaffade reservspolar och en m52tu fuelrail då denna har inbyggd btr samt retur, m54 har ingen retur i fuelrailen då den har btr och retur inbyggd i filtret under bilen.
Bild

Bytte kontakter på mina egtgivare då jag inte riktigt diggade modellen på kontakterna som sitter på dem samt att en hona till Mini k kontakten kostade samma som ett Deutsch kontaktset som kändes betydligt bättre.
Bild

Fick äta upp att jag köpt och dragit i alupluggar i egtuttagen, kändes lite tveksamt då och det visade ju sig vara just det. Den ena lämnade gängorna kvar och den andra gick av, som tur var är det lätt att borra och rensgänga ut alu så det löste sig fint.
Bild

Det lite lätt modifierade locket till luftburken.
Bild

Oljetrycksgivare monterad
Bild

Provtryckte insuget, visade sig läcka rätt bra vid den såkallade DISA-ventilen. Första tanken var att bara göra ett lock och plocka bort den men hade isär den för att se hur de såg ut. Såg då att det gick att peta i en oring bakom packboxen och nu verkar det vara tätt.
Bild

Bild

Kusin svarvade till en slangnippel till pcv ventilen jag har monterad på vevhusventilationen. :thumbright:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Inlägg av ventonz »

Ser bra ut :thumbright: :hihi:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar