Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 12:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 11, 2017 10:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Inlägg: 500
Ort: Pajala/Lovikka
En lite mindre snigel är faktiskt påväg dit! Måste bygga rejälare botten innan modell större snigel får ta plats!

_________________
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46



1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 4:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
ja du får uppdatera hur det blir med insprutningen. jag kommer inte att få veva igong min före nästa vinter, så jag får använda tiden till att lära mig lite


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 4:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Problemet med originalstyrsystemet som jag ser det är att LMM tar slut väldigt fort, original är programvaran gjord för 700g/stk luftmassa, 700g/stk är väldigt lite, vill minnas att det handlar om ca 0.3ladd för att uppnå det.
Chip så är det nog troligt att uppnå över 450hk.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 7:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
jag ser för mig att man skippar lmm och åker map sensor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 10:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Det förklarar ett och annat.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 11, 2017 10:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
Tror det var på ppf jag såg en tråd där de diskuterades att mappa original ecu efter map istället för lmm då de har samma signal (0-5v?). Fekzen var intresserad av att få prova om någon körde den setupen men jag vet inte alls om det är testat.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 20, 2017 11:26 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
Håller på och läser på om styrsystem och piggybacklösningar. Fick ut motor och låda förra helgen utan att ha sönder annat än hardyskivan trots skruvande utomhus i 10-15 minus i ett motorutrymmet fullt av plastdetaljer. Så nu när motorn hittat in i garage har jag börjat demontera så smått.

Bild

Lådan, elhärvan och insuget bortplockat, plockade bort koppling och svänghjul också och inväntar ett lånat motorstativ nu bara.

Bild

Funderar lite kring soppasystemet, tanken är att slänga ner en gst450 i tanken, tänkte använda original kablar som signal till ett relä och dra nya grövre kablar från batteriet till pumpen för att slippa dra kabel genom hela bilen. Borde väl funka?
Sen funderar jag lite kring fuelrailen, dehär bilarna har ju btr'en i filtret som sitter under bilen och även returen till tanken vänder där, det går alltså bara en slang fram till fuelrailen som ansluter i mitten mellan cyl3 och 4. Min fundering är då, funkar det att köra på samma sätt fast då med btr under huven och en slang fram till fuelrail eller är det att föredra att ha returen i fuelrailen?

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Senast redigerad av Jesper Mäki ons jul 05, 2017 8:34 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 23, 2017 4:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
Motorn isär och snart är allt tvättat, snart dags att börja plocka ihop litegrann. :)

Filat ur lite för att m50 stakar ska gå fritt.
Bild

Blocket tvättat.
Bild
Bild

M50 vs M54 stakar.
Bild
Bild

Rena fina kolvar. :D
Bild

Testade köra en rörböj i Jula-falsmaskinen, blev kanon tycker jag!
Bild

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Senast redigerad av Jesper Mäki ons jul 05, 2017 8:39 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 6:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
Blocket som sagt tvättat nu, tog en garagekväll i söndags, honade cylindrar mätte och filade kolvringsgap (körde 0,5 på första och andra ringen, 0,45 på oljeringen då de hade det spelet från början). Kolvarna ihop med stakarna och ringarna på kolvarna så kunde de petas ner i blocket.

Kolvarna och stakarna ihop med kolvringar, kolvarna har nån blå färg ser man tydligt här.
Bild

Påplats!
Bild

Moment- och vinkeldra ramlagerbultar. Väntar på nya vevstaksbultar så de sitter bara dragna för hand. (Man ska helst komma ihåg att sätta dit förstärkningarna innan, annars får man lossa alla bultar igen :hihi:)
Bild

Nu till frågan! funderar lite kring oljereturen, bilderna förklarar nog rätt bra.

Bild

Bild

Bild

Räcker fallet på returen? som synes på bilden hamnar "underkant" på röret just ovanför oljepluggen. Tanken är sen att göra en "kil" i plåt som röret svetsas mot, kilen börjar då just under oljetrågets fläns mot blocket och går ut mot röret, typ som det jag fyllt i med tusch på kartongen.
Det är ju lite att välja mellan att ha bättre fall eller ansluta röret högre upp i tråget. Måste ha en liten rörbit vid oljeretursflänsen för att kunna dra fast den, kan inte bara snekapa ett rör då det täcker bulten då. För att få röret att ansluta högre upp på tråget skulle jag behöva vrida turbons lagerhus, men hur mycket kan man ha det vridet utan att det blir skadligt? lutningen på det är ungefär som det övre strecket, det nedre är ritat efter passet som låg på tråget som jag antar är "rakt" (bilderna är tagna med motorn uppochner och vända 180 grader därav den uppochnervända svarven och lysrör på golvet :wink:) Rören är 25mm utv.

Vad tror ni??

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Senast redigerad av Jesper Mäki ons jul 05, 2017 8:44 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 10:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1342
Ort: Vällingby
Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.

En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 9:08 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
fugazi skrev:
Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.

En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...


Oljenivån I tråget är nog kring flänsen mot blocket så ovanför den kan man nog aldrig hamna faktiskt. Tror att det övre strecket ligger an mot flänsen på turbon ungefär, den lutar lika som strecket. Centrum på hålet ut ur turbon är nog ungefär i höjd med tråget fläns mot blocket skulle jag tro.
Ja en slangbit mellan ska dit , bara testat malla upp lite på bilderna :)

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 11:09 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Jag tror detdär kommer funkar skitdåligt tyvärr. Jag hade gjort en liten oljetank under turbon & sen pumpat oljan därifrån till tråget.

Jag har åkte liknande e gång fast ändå lite bättre fall & ovanför oljenivån & jag ade problem med
blårök i vänstersvängar. Du hamnar ju med returens mynning i oljan under nivån så det kommer
inte funka något vidare alls tyvärr.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 1:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1067
Har 2 polare som kör så på sina m50
Funka kalas för dom. Vet en annan som använde oljepluggen som retur. Funkade det med utan blårök

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 9:14 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Inlägg: 69
Ort: Östersund
Hjälpte en polare att dänga dit returen i tråget så där, dock något högre. Har varit skonade från blårök dom få milen vi testat :)
men visst som föregående föreslog, en cachtank samt en Tilton returpump som återleder olja till en högre punkt i bröstkåpan te.x hade varit det optimala!

_________________
M30 685hhp/810hnm @1.4kg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 12, 2017 5:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 56
Ort: Kardis
Oljereturen ihopknåpad, blir att testa köra utan pump. 25mm utv rör på returen och en avluftning av 16mm utv rör. Funderar på att göra nån slags skvalpplåt på insidan av tråget bara, får se hur det blir med det. :)

Första riktiga svetsningen i alu utöver övningssvetsande :)

Bild

Bild

Svetsad i tråget på både ut och insida, gjuten alu är ett märkligt material att svetsa i..

Bild

Monterat ihop lite mer på motorn, inget allt för intressant dock och hade inte tagit nå bilder på det. Å så för att hoppa lite mellan olika delar av motorn så gjorde vi en adapterplåt för att kunna köra vanlig termostat och slippa den elektroniska som sitter original i m54, som förövrigt öppnar vid 110 grader om inte den elektroniska värmaren skulle fungera.

Kapat sönder m50 termostathus, dags att fräsa!

Bild

Anders fixade svarvning för termostaten :thumbright:

Bild

I princip färdigt.

Bild

Finns att köpa färdiga lösningar från USA, kostar dock 199 och 489 dollar plus frakt osv.
Bild

Köpte mig en m50iv topp från skroten för att få dubbelfjädrar och brickor till dessa.

Rengjorda tryckare.
Bild

Beställde även s50b32 retainers som passar på 6mm ventilskaft och är anpassade för dubbelfjädrar.

M54 - m50iv - s50b32
Bild

S50b32 retainers art nummer om nån annan får för sig att köra denna setup :)
Bild

Fått komma ut på catten å mysköra lite också i vårvädret :thumbright:
Bild

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Senast redigerad av Jesper Mäki ons jul 05, 2017 8:49 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: swerobin91 och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010