Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jun 29, 2017 8:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 17, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 889
Ort: Flisa, norge
varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 19, 2017 5:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
DreRacing@ skrev:
varför inte åka m50 block o topp? det tänker jag göra i 330xi

Ingen särskild anledning egentligen men.. dubbelvanos, lättare, satt färdigt i bilen bland annat. Lite mer ovanligt också. :) Hade egentligen inte planerat att byta något i toppen men då "lagerytorna" i mina kambryggor inte såg så trevliga ut så tänkte jag köra med bryggor från en m50b20 som kusinen köpt från skroten för att ta delar från.
Men då hade den de tyngsta tryckarna och det tillsammans med m54ans klenare fjädrar kändes som ett dåligt recept... Så därför köpte jag en m50IV topp för att få dubbelfjädrar.. :wink:
Råkade få den lite lättare modellen av 35mm tryckare på köpet dessutom. :thumbright:

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 19, 2017 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 889
Ort: Flisa, norge
dubbelvanos kan man väl flytta över på m50 topp också


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 19, 2017 7:37 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
Kan stämma, tror det kräver lite modifierande för att få dit avgaskamaxelgivare iallafall.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 27, 2017 4:29 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
Motorn har börjat hitta ihop nu, grenröret är helsvetsat och det blev att göra en liten skvalpplåt till oljereturen.

Bild

Ventiler och fjädrar monterade.
Bild

Helsvetsning påbörjad.
Bild
Bild

Många annorlunda ställningar blev det :)
Bild
Bild

Sista svetsen fick en del svetsas inifrån :thumbright:
Bild

Och färdigt, flänsarna verkar dock ha slagit sig lite när jag svetsade dom invändigt.. :?
Bild

Motorn lite mer ihop.
Bild

Provmontering :)
Bild
Bild
Bild

Tittut!
Bild

Vanosen hade hårda oringar som inte tätade mycket så den väntar på nya innan montering. Testade även ställa kammarna 1mm öppna enligt vad folk skrivit, gick dock inte att få avgaskammen mer öppen än standardinställning (0,2) så det fick bli standardinställningar.

Blir jäkligt diskret när det är monterat tror jag!
Bild
Bild

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 27, 2017 8:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 91
Ort: Umeå
Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 29, 2017 2:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
mawte skrev:
Fint grenrör, mycket bättre än en gjutjärns limpa.
Ser ut att bli en väldigt diskret installation. :)


Ja det känns som att det nog ska funka bra, bättre än en gjutjärnslimpa har jag också tänkt. Dessutom kul att testa bygga grenrör! :)

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 11, 2017 6:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
Funderar kring lite grejer, lutar lite åt att jag kommer köra Emu black som styrsystem och har börjat kika på tändsystem och soppasystem.
Har tänkt ladda 0,8-1 bar på e85.
- Emu black
- Spolar??
- Stift??
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens deka 875cc

Funkar det att köra med original m54-spolar? (vad skiljer dessa från m50ns? M54 är smäckrare iallafall) och isåfall vilka stift? Funkar bcpr7es ihopknackade till säg 0,4 eller 0,5?
Andra funderingen är kring btr, har ev tänkt köra m50 fuelrail för att få retur i railen färdigt. Undrar då om det funkar att köra med original btr? Eller fördelaktigt att ha ställbar av nån annan anledning än att kunna öka trycket för att "maxa" spridarna? Har annars tänkt en malpassi btr (de som kl säljer är äkta vara?).
Soppaledningarna, original är 8mm inv slang och 8mm utv plaströr (typ 6mm inv?) kommer dessa räcka till för mitt effektmål? Och håller plaströren för e85? tänkte bara byta slangarna isf.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 11, 2017 9:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 03, 2011 6:11 pm
Inlägg: 91
Ort: Umeå
M54 spolar behöver tändförstärkare som m50 så det kan vara bra att tänka på, själv åker jag vag spolar på min m54 och bcpr7es tändstift.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 12, 2017 8:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 889
Ort: Flisa, norge
emu black har väl inbygda tändsteg så kör på med originalspolar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 12, 2017 9:42 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Inlägg: 1561
Ort: Sundsvall
ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat :thumbright:

alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.

_________________
http://etanoldrift.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 7:54 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
I brist på ork efter senaste operationen så har det inte blivit jättemycket gjort på senaste. Filat lite på nå smågrejer iallafall.

Funderat kring spakstället och hur jag ska få det lite fastare. Kommer ju köra industrigummikuddar till motor och växellåda, tänker mig att det ska bli relativt stumt men vill ändå inte köra ledlager fastmonterat på växellådstunneln. Så började tillverka en plastbussning till främre infästningen som var väldigt sladdrig.

Varför göra en rund bussning när man kan göra en oval, sa BMW-ingenjören.
Bild
Bild

Svarvad, fräst och manuellt CNC-handfilad till oval form.
Bild

Började sen fundera på den bakre infästningen, första projektet var att få lös den från bilen. Inga skruvar eller muttrar syntes. Visade sig att bussningen inte har en hel stålhylsa utan en som har en bit bortkapad och ihopvulkad med gummit i bussningen. Den ska då klämmas ihop för att lossna från infästningen. Inte så avancerat egentligen men lite klurigt när man gör det med en hand ner genom hålet i växellådstunneln pga vattenpöl under bilen :hihi:
Bild
Bild
Tänker att jag ska rengöra och sen fylla bussningen med sikaflex, borde funka!

Även gjort fästen till att köra m50 fuelrail har dock bara en bild under tillverkning men de är färdigbockade och punktade i fuelrailen nu.
Bild

Det sista för att plocka ihop motor och låda börjar ha trillat in nu, provtryckt grenröret och ska slipa och svetsa de små läckorna som fanns. Sen ska jag hitta nån som kan blästra det invändigt. Sen äre bara linda det och montera. Väntar på lite bättre väder för att kunna börja kika på tryckrörsdragning och sånt också.

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 8:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 25, 2016 10:10 pm
Inlägg: 20
Ort: Robban
tummen upp :thumbright:
fina bygg bilder
535an: min köptes även den i Piteå :lol:

_________________
/Anders Näslund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Inlägg: 313
Ort: Gällivare
Ser bra ut!

_________________
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 8:13 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Inlägg: 54
Ort: Kardis
Kul att det man gör gillas av nån annan också :thumbright:

Elias_ skrev:
ang spolar så kör M54ans om du har inbyggda tändsteg och ang BTR så är en bosch original oslagbar.
har själv åkt bosch btr i snart 4 säsonger och aldrig strulat :thumbright:

alternativ 2 på tändspolar är en wastedspark coilpack och detta mest för att hålla värmen bort från elektroniken som i 9 fall av 10 dödar COP spolarna men som sagt har du hela m54 spolar så börja där så slipper du en kostnad till.


Har visst glömt å svara på dehär, men det låter ju kanon de! Blir att köra m50rail med tillhörande btr och m54spolar :thumbright:

_________________
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kimb0 och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010