JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Provstartat bilen med maxxecu't å börjat försöka sätta mig in i alla inställningar i mtune.
Något jag börjat fundera kring är tomgångsregleringen. Startmappen använder bara elgasspjället för att reglera tomgång, men då jag ändå har kopplat in tomgångsventilen så vill jag använda den. Bmw lär ju ha satt dit den av en anledning tänker jag.

Någon som vet pwm-frekvensen på tomgångsventilen? Kanske samma i m54 som m50?

Stänger jag tomgångsregleringen på elgasen så stängs spjället helt och vid den testning jag gjort så verkar det knappast möjligt att med bara tomgångsventilen hålla igång motorn när man gasar upp den lite och släpper gasen, släpper jag gasen vid varvtal högre än 1500 ungefär så dör den. Så jag tänker att jag måste ställa upp spjället likt man gör med vanliga wirespjäll.

Men hur mycket? Spjället är fjäderbelastat på så sätt att det hålls öppet lite (6% på TPS'en) då det är strömlöst.
Tänkte mig att jag skulle testa köra tomgångsventilen fullt öppnad och öppna spjället tills tomgången ligger strax över vad jag vill att den ska vara.

Ska man sikta på att hålla samma tomgång som original?

Sista funderingen är med vilken inställning jag ska öppna spjället isåfall?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av mattias »

Dom flesta tomgångsventiler brukar trivas med 150-200 Hz. Kan kräva en backspänningsdiod i kontaktstycket för att du ska få full kontroll på den, om man provkör den så ska den jobba mellan stängt och fullt öppet mellan ca min 30 och max 70%. Gör den inte det så saknas dioden vilket gör att solenoiden "flyter" när energin som byggts upp inte släcks ut mellan varje puls den får.
Märk väl att använder du mer eller mindre än 30-70% DC kommer tomgångsventilen troligen öppna upp och höja tomgången ändå pga konstruktionen om t.ex något skulle gå fel med solenoiderna (3-polig, två jordstyrningar och en +12V, eller 2-polig med en solenoid och retur-fjäder). Så du måste använda mellan 30-70% vilket går att se i ventilens utlopp om den gör rätt.

Jag tror att anledningen till att de även har tomgångs-ventil med e-gas är att det blir finare kontroll över tomgången, en väldigt liten vinkel-ändring gör väldigt stor skillnad. Se t.ex BMW S54 som har e-gas + tomgångsventil där ventilen gör stor del av jobbet innan separata spjällen öppnar för att undvika stökiga förändringar. Sen att andra biltillverkare vid samma tid inte använder ventil beror säkert på andra förutsättningar, etc, etc.

Det är inga problem för ventilen att hålla motorn vid liv, bara man ställer in allt rätt. Spjället ska troligen vara helt stängt vid varm motor när regleringen sker via ventilen. Normalt ska du då hamna på mellan 30-40% DC med ventilen, kanske upp mot 50% vid kallstart och förhöjd tomgång. Ventilen ska lätt kunna rusa motorn till 3-4 tusen varv.

Och ja varför inte hålla original tomgång? Man kan höja om motorn har lite sämre vakuum än original eller blir svårkörd med sinter-koppling. En del motorer kanske är modifierade och har dåligt oljetryck med för låg tomgång eller "fel" viskositet på oljan. Smaken är som baken dessutom.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Tackar än en gång för ett riktigt bra å utförligt svar Mattias :thumbright:

Ska ha bort slangen och kolla hur tomgångsventilen jobbar när jag är hemma.

Menar du alltså att det ska räcka med enbart tomgångsventilen och att jag ska lämna spjället helt stängt?
Eller ska spjället vara lite öppet vid kall motor? Och vars ställer man in det isåfall?

Ja det kändes ju rimligt att efterapa hur den beter sig original. Ska ta å observera hur e39an min beter sig vid kallstarter å köra på liknande varvtal då.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av mattias »

Lämna spjället helt stängt för all tomgång. Det gör du i tabellen för "target throttle" (olika namn i olika system) för e-gasen.
Ventilen får sköta allt det här jobbet. Precis samma lösning och samma typ av ventil sköter jobbet på alla insprutade motorer sedan 80-talet som inte haft e-gas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Dags för lite uppdatering här då igen. Dagarna har gått åt till att försöka få till tomgången, fick inte alls den att gå jämnt efter första starten så konsulterade med Mattias som kom med endel tips på ändringar på mappen. Fick bilen att börja gå lite jämnare men då hade jag istället det återkommande problemet att bilen då och då började gå på lambda 0,65 med förhöjd tomgång ett par sekunder för att sedan stabiliseras igen.

Många stunder av klurande senare fick jag tipset att kolla om det var några förbrukare som typ elfläkt som gick igång då lambdan dippar. Satte mig i bilen, startade och tog fram outputs och visst fan var det något som aktiverades samtidigt. Men det var inte elfläkten utan tankventileringsventilen som öppnades. Den var ställd på en 100sekunders timer så var hundrade sekund började bilen gå på tillskott av bensinångor med fet blandning som följd.
Pluggade slangen till insuget och ska istället dra in tankventileringen vid luftfiltret för ett jämnare lägre vacuum. Får se om jag kör det via ventilen ändå för att kunna stänga ventilen te.x vid högre laddtryck och då bilen är avstängd för att minska eventuell bränslelukt under huven.

Ett problem löst då alltså men tomgången var inte bra för det, pendlade mellan 100-200 rpm hur jag än försökte ändra, fetare blandning typ 0.9 på tomgång gjorde att den gick lite jämnare men ändå inte riktigt bra. I detta läge var min tanke att det var tändningsrelaterat då den gjorde lite små poffar och vibrerade till lite då och då på tomgång. Fick låna en uppsättning VAGspolar av en bekant, bytte dessa samma kväll men utan förbättring.
Ungefär här började felsökandet kännas ganska jäkla hopplöst men tänkte att jag kollar det jag såg som sista möjliga felkällan, spridarna. Så dagen efter bytte jag tillbaks till originalspridarna och visst fan började den gå bättre! :D

Så det lutar åt att det är något galet med mina nya siemens deka 875 spridare, misstänker att jag råkat få in smuts i någon av dem vid ett tillfälle. Kan det vara anledningen till att jag inte fått den att gå jämnt eller krävs det något allvarligare fel?
Tänkte kolla upp att skicka in dom på inspektion/service någonstans då dom trots allt är nya.

Någonstans här tänkte jag att det nog var dags att göra ordentliga fästen till tändspolarna innan jag började provköra destomer. Såhär blev resultatet efter lite snidande.

Bild

Bild


Jaja felet verkade vara hittat och nu kunde jag börja provköra lite lätt, logga och justera in bränslet så det ligger någorlunda nära lambdatarget. Efter en dags testande till och från började den vara hyfsat körbar utan att närsomhelst kunna dö.

Har nu börjat fundera lite kring vad som är viktigt att tänka på i inställningsväg till besiktningen, man ska ha relativt låg tändning kring tomgång har jag förstått. Det jag funderat lite mer kring är inställningarna på vanosen, läste lite om hur originalsystemet är inställt och där finns det som jag förstod egna mappar för vanos vid kall motor som hjälper till att värma kattarna.

Är det någon som har koll på hur jag bör ställa vanosen vid tomgång och 2500rpm för att få så bra avgasvärden som möjligt? Verkar enligt det jag läst mest vara insugssidan som gör skillnad här?

Lite läsning om hur ms43 är inställt och även tabeller på detta, rulla ner till VANOS eller klicka i rutan till höger.
Är dock lite fundersam till vad värdena upptill i tabellen? Är detta ett mått på luftmassan som går genom luftmassemätaren?
https://www.ms4x.net/index.php?title=Si ... djustments
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Inlägg av benkoilovikka »

Det roliga med mappning har alltså börjat! Roligt (Y)

Verkar ju gå att göra väldigt mycket roligt med dendär ecu:n även få igång en massa häftigt i orginal mätarhus!
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Inlägg av Jesper Mäki »

benkoilovikka skrev:Det roliga med mappning har alltså börjat! Roligt (Y)

Verkar ju gå att göra väldigt mycket roligt med dendär ecu:n även få igång en massa häftigt i orginal mätarhus!
Jepp, det har varit mycket att ta in men även jäkligt lärorikt och intressant! :D
Å ja det verkar gå att göra lite diverse med mätarhuset också.

Bytte ju som sagt spridare till original å bilen började gå bättre. Men jag fick tanken att kolla upp bränsletrycket när jag haft bränslerelaterade problem. Sitter en bilventil på fuelrailen men att sätta luftpåfyllarn dit kändes riskabelt för dess fortsatta funktion så köpte en billig däcktrycksmätare från Biltema.

Kan konstatera att Biltemas däcktrycksmätare tål bensin. I ungefär tre sekunder. :lol:
Mätaren visade 5,5 bar tills den tvärdog så jag blev klart konfunderad då det sitter 3,5bars btr. Hittade en vanlig manometer och micklade ihop så jag kunde montera den på bilventilen. Även den visade 5,5 bar.

Tänkte då att jag testar med en 3bars btr från en m50b20 som fanns liggande, passade gjorde den. Visade dock 4 bar ändå. Ungefär här fick jag tipset att m52tu btr har mindre hål än m50 och bör borras upp så gjorde det å då visade min 3,5bars btr ungefär 3.8bar.

M50B20 3bar till vänster med 3,5mm hål, M52TUB28 3,5bar med 2mm hål till höger. Dryga tre ggr arean på m50varianten.
Bild

Beställde mig en ny m50b25 btr så får jag se om det är btr som är problemet fortfarande eller om jag har för dåligt flöde i returen..

Utöver det felsökandet har jag pillat lite med mappningen av bränsle för att få bilen någorlunda körbar och gjort diverse andra inställningar.

Tog även tag i lite smådetaljer som kablage och kontakter till laddtrycksventilen.
Bild

Bild

Funderat lite över min oljematning till turbon, har läst att vissa brukar göra restriktor av banjobulten, svetsa igen och borra ett nytt hål som år 2-3 mm. Är detta något att rekommendera?
Har ju redan en retur som jag inte vet om den kommer ta undan ordentligt så att inte ha överflöd av olja in i turbon är ju ingen nackdel ur den synpunkten iallafall.
Kommer köra pressad ptfe slang, hålet i banjokopplingen på slangen var 4mm.
kimove85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor dec 10, 2009 12:29 pm
Ort: på änden av silvervägen, litt inn i norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Inlägg av kimove85 »

:-? Du har ikke innebygd BTR i bensinfilteret? Vet noen BMWer har det :-?
idrett lukter svette, ekte sport lukter eksos !
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Inlägg av Jesper Mäki »

kimove85 skrev::-? Du har ikke innebygd BTR i bensinfilteret? Vet noen BMWer har det :-?
Bilen har haft det original men jag har bytt till en bränslebrygga och bränslefilter från en äldre bil.
Mig veterligen har alla med M54 (e46 325,330 e39 525,530) btr och även returen till tanken i filtret medans de äldre med m52/m52tu (e46 323,328 e39 523/528) har btr och retur i bränslebryggan. :)
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Avgasvärden, vanos, tändnin

Inlägg av Jesper Mäki »

Gjorde idag ett besiktningsförsök men med samma problem som senast. Dåliga avgasvärden, bättre än senast med original ecu men ändå inte godkänt.

Drar det från början, besiktade i vintras med original ecu, fick riktigt dåliga avgasvärden.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 4,5 (gräns 0,5)
HC: 268 (gräns 200)
Lambda: 1,00

Bytte då olja, körde slut den gamla soppan, tankade i ny bensin och 30% e85. Pluggade slangen från vevhusventilationen till insuget så motorn inte kunde ta in oljeångor därifrån. Gav följande resultat.
CO2500: 1,1 (gräns 0,3)
CO: 1,3 (gräns 0,5)
HC: 124 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Lessnade här på original ecu och bestämde mig för att kasta bort den och dess tillhörande tveksamma lmm och lambdasonder och montera mitt maxxecu med ny bredbandslambda istället.
Under monteringen av maxx'et upptäckte jag att jag haft 5,5bars soppatryck, att ett stift i lmm kontakten glidit in samt att vevhusventilationen kunnat suga in olja i vevhusventilationsburken. Vilket nog förklarar de höga värdena på tidigare besiktningar. Gjorde då om så att den inte ska kunna suga in olja som den tidigare gjort och fixade med btr för att få till soppatrycket.

Justerade in det bäst jag kunde för att ha så lite lambdacorrection som möjligt vid tomgång och 2500rpm. Varierade dock ändå litegrann troligtvis pga insugstempen, har inte riktigt fått till korrektionstabellen där ordentligt.
8 grader tändning vid tomgång som rampas upp till 25 grader vid 2500rpm.

Denna gång fick jag dessa resultat.
CO2500: 0,8 (gräns 0,3)
CO: 0,6 (gräns 0,5)
HC: 107 (gräns 200)
Lambda: 1,01

Nu funderar jag på vad jag ska hitta på? Mindre tändning även vid 2500rpm?
Tjuvluft innan lambda skulle väl kunna ge fel värden men något som säger emot detta är att bilen faktiskt börjar rycka och gå dåligt om jag närmar mig lambda 1.05 eller högre.
Kan det vara så att katten blivit förstörd av att tidigare troligtvis gått fett samt att motorn sugit i sig olja vid något tillfälle?
Lutar åt att byta katten nu men samtidigt känns det surt då jag köpte den ny för 2 år sedan. Det är en simons 2,5'' universalkat jag har alltså ingen racekat eller liknande. HC värdet är ju egentligen inte bra heller trots att det nu är godkänt, gamla gränsvärdet var ju 100 och inte 200 som det är nu.

En sak jag noterat är att bilen luktar rätt mycket på tomgång, tecken på dålig kat?
Senast redigerad av Jesper Mäki den tis maj 28, 2019 2:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp! Dåliga avgasvärden!

Inlägg av The »

Det är väl relativt standard på bmw med dåliga ventiltätningar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp! Dåliga avgasvärden!

Inlägg av Jesper Mäki »

The skrev:Det är väl relativt standard på bmw med dåliga ventiltätningar.
Borde kanske nämnt det men motorn är isärplockad och det är bytt ventiltätningar kolvringar lager och packningar. Den har även gått igenom första besiktningen efter renoveringen.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp! Dåliga avgasvärden!

Inlägg av Jesper Mäki »

Det slår mig nu att bilen var svårstartad och gjorde nån avgassmäll när han körde ut. Kan det ha räckt att den surat ner sig vid startförsöken för att förstöra avgasvärdena?
Han startade bilen, körde ut och runt besiktningshallen för att kolla avgasvärdena.
Hade minskat detta i VE tabellen innan men minskade det lite till efteråt i VE tabellen då det nog ändå varit lite mycket bränsle på varv under tomgång och Map-tryck över det den har på tomgång.
Kör ingen fuel prime när motorn har temp och cranking fuel ligger på 90% vid arbetstemp.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp! Dåliga avgasvärden!

Inlägg av The »

328an som jag hade fick man spöa för att få upp tempen nog för att klara avgasvärdena
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp! Dåliga avgasvärden!

Inlägg av Jesper Mäki »

Efter att ha fått endel tips och en koll av min mapp av Dundersmurfen här på forumet så ställde jag ner tändningen till -5 grader under hela torrvarvningsområdet, ändrade lambdatarget i samma område till 1,015. Detta gav avgastemp på omkring 4-450 vid tomgång och 7-750 vid 2500rpm samt godkända avgasvärden.
Co sjönk till 0,2
Co2500 till 0,3
Hc till 60

Så igår tog jag tag i att börja montera turbogrejerna, fått dit turbo, wg, downpipe och intercooler nu. Återstår att montera Oljetrycksslang och ett tryckrör i princip. Måste modifiera min oljeretur litegrann innan jag kan provstarta å så ska jag snida till ett rör mellan turbo å luftfilter innan jag kan provköra nåt. Men det närmar sig iallafall! :thumbright:
Skriv svar