JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av benkoilovikka »

En lite mindre snigel är faktiskt påväg dit! Måste bygga rejälare botten innan modell större snigel får ta plats!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

ja du får uppdatera hur det blir med insprutningen. jag kommer inte att få veva igong min före nästa vinter, så jag får använda tiden till att lära mig lite
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av DreRacing@ »

jag ser för mig att man skippar lmm och åker map sensor?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Tror det var på ppf jag såg en tråd där de diskuterades att mappa original ecu efter map istället för lmm då de har samma signal (0-5v?). Fekzen var intresserad av att få prova om någon körde den setupen men jag vet inte alls om det är testat.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inlägg av Jesper Mäki »

Håller på och läser på om styrsystem och piggybacklösningar. Fick ut motor och låda förra helgen utan att ha sönder annat än hardyskivan trots skruvande utomhus i 10-15 minus i ett motorutrymmet fullt av plastdetaljer. Så nu när motorn hittat in i garage har jag börjat demontera så smått.

Bild

Lådan, elhärvan och insuget bortplockat, plockade bort koppling och svänghjul också och inväntar ett lånat motorstativ nu bara.

Bild

Funderar lite kring soppasystemet, tanken är att slänga ner en gst450 i tanken, tänkte använda original kablar som signal till ett relä och dra nya grövre kablar från batteriet till pumpen för att slippa dra kabel genom hela bilen. Borde väl funka?
Sen funderar jag lite kring fuelrailen, dehär bilarna har ju btr'en i filtret som sitter under bilen och även returen till tanken vänder där, det går alltså bara en slang fram till fuelrailen som ansluter i mitten mellan cyl3 och 4. Min fundering är då, funkar det att köra på samma sätt fast då med btr under huven och en slang fram till fuelrail eller är det att föredra att ha returen i fuelrailen?
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inlägg av Jesper Mäki »

Motorn isär och snart är allt tvättat, snart dags att börja plocka ihop litegrann. :)

Filat ur lite för att m50 stakar ska gå fritt.
Bild

Blocket tvättat.
Bild
Bild

M50 vs M54 stakar.
Bild
Bild

Rena fina kolvar. :D
Bild

Testade köra en rörböj i Jula-falsmaskinen, blev kanon tycker jag!
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:39 pm, redigerad totalt 2 gång.
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av Jesper Mäki »

Blocket som sagt tvättat nu, tog en garagekväll i söndags, honade cylindrar mätte och filade kolvringsgap (körde 0,5 på första och andra ringen, 0,45 på oljeringen då de hade det spelet från början). Kolvarna ihop med stakarna och ringarna på kolvarna så kunde de petas ner i blocket.

Kolvarna och stakarna ihop med kolvringar, kolvarna har nån blå färg ser man tydligt här.
Bild

Påplats!
Bild

Moment- och vinkeldra ramlagerbultar. Väntar på nya vevstaksbultar så de sitter bara dragna för hand. (Man ska helst komma ihåg att sätta dit förstärkningarna innan, annars får man lossa alla bultar igen :hihi:)
Bild

Nu till frågan! funderar lite kring oljereturen, bilderna förklarar nog rätt bra.

Bild

Bild

Bild

Räcker fallet på returen? som synes på bilden hamnar "underkant" på röret just ovanför oljepluggen. Tanken är sen att göra en "kil" i plåt som röret svetsas mot, kilen börjar då just under oljetrågets fläns mot blocket och går ut mot röret, typ som det jag fyllt i med tusch på kartongen.
Det är ju lite att välja mellan att ha bättre fall eller ansluta röret högre upp i tråget. Måste ha en liten rörbit vid oljeretursflänsen för att kunna dra fast den, kan inte bara snekapa ett rör då det täcker bulten då. För att få röret att ansluta högre upp på tråget skulle jag behöva vrida turbons lagerhus, men hur mycket kan man ha det vridet utan att det blir skadligt? lutningen på det är ungefär som det övre strecket, det nedre är ritat efter passet som låg på tråget som jag antar är "rakt" (bilderna är tagna med motorn uppochner och vända 180 grader därav den uppochnervända svarven och lysrör på golvet :wink:) Rören är 25mm utv.

Vad tror ni??
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av fugazi »

Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.

En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av Jesper Mäki »

fugazi skrev:Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.

En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...
Oljenivån I tråget är nog kring flänsen mot blocket så ovanför den kan man nog aldrig hamna faktiskt. Tror att det övre strecket ligger an mot flänsen på turbon ungefär, den lutar lika som strecket. Centrum på hålet ut ur turbon är nog ungefär i höjd med tråget fläns mot blocket skulle jag tro.
Ja en slangbit mellan ska dit , bara testat malla upp lite på bilderna :)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av Robert Markström »

Jag tror detdär kommer funkar skitdåligt tyvärr. Jag hade gjort en liten oljetank under turbon & sen pumpat oljan därifrån till tråget.

Jag har åkte liknande e gång fast ändå lite bättre fall & ovanför oljenivån & jag ade problem med
blårök i vänstersvängar. Du hamnar ju med returens mynning i oljan under nivån så det kommer
inte funka något vidare alls tyvärr.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av ahberg »

Har 2 polare som kör så på sina m50
Funka kalas för dom. Vet en annan som använde oljepluggen som retur. Funkade det med utan blårök

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Gabbe_96
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: sön nov 14, 2010 9:50 pm
Ort: Stugun

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av Gabbe_96 »

Hjälpte en polare att dänga dit returen i tråget så där, dock något högre. Har varit skonade från blårök dom få milen vi testat :)
men visst som föregående föreslog, en cachtank samt en Tilton returpump som återleder olja till en högre punkt i bröstkåpan te.x hade varit det optimala!
M30 turbo
Jesper Mäki
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
Ort: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inlägg av Jesper Mäki »

Oljereturen ihopknåpad, blir att testa köra utan pump. 25mm utv rör på returen och en avluftning av 16mm utv rör. Funderar på att göra nån slags skvalpplåt på insidan av tråget bara, får se hur det blir med det. :)

Första riktiga svetsningen i alu utöver övningssvetsande :)

Bild

Bild

Svetsad i tråget på både ut och insida, gjuten alu är ett märkligt material att svetsa i..

Bild

Monterat ihop lite mer på motorn, inget allt för intressant dock och hade inte tagit nå bilder på det. Å så för att hoppa lite mellan olika delar av motorn så gjorde vi en adapterplåt för att kunna köra vanlig termostat och slippa den elektroniska som sitter original i m54, som förövrigt öppnar vid 110 grader om inte den elektroniska värmaren skulle fungera.

Kapat sönder m50 termostathus, dags att fräsa!

Bild

Anders fixade svarvning för termostaten :thumbright:

Bild

I princip färdigt.

Bild

Finns att köpa färdiga lösningar från USA, kostar dock 199 och 489 dollar plus frakt osv.
Bild

Köpte mig en m50iv topp från skroten för att få dubbelfjädrar och brickor till dessa.

Rengjorda tryckare.
Bild

Beställde även s50b32 retainers som passar på 6mm ventilskaft och är anpassade för dubbelfjädrar.

M54 - m50iv - s50b32
Bild

S50b32 retainers art nummer om nån annan får för sig att köra denna setup :)
Bild

Fått komma ut på catten å mysköra lite också i vårvädret :thumbright:
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar