JM's e46 330i m54b30 turbo - Till salu..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
En lite mindre snigel är faktiskt påväg dit! Måste bygga rejälare botten innan modell större snigel får ta plats!
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
ja du får uppdatera hur det blir med insprutningen. jag kommer inte att få veva igong min före nästa vinter, så jag får använda tiden till att lära mig lite
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
jag ser för mig att man skippar lmm och åker map sensor?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Tror det var på ppf jag såg en tråd där de diskuterades att mappa original ecu efter map istället för lmm då de har samma signal (0-5v?). Fekzen var intresserad av att få prova om någon körde den setupen men jag vet inte alls om det är testat.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Håller på och läser på om styrsystem och piggybacklösningar. Fick ut motor och låda förra helgen utan att ha sönder annat än hardyskivan trots skruvande utomhus i 10-15 minus i ett motorutrymmet fullt av plastdetaljer. Så nu när motorn hittat in i garage har jag börjat demontera så smått.
Lådan, elhärvan och insuget bortplockat, plockade bort koppling och svänghjul också och inväntar ett lånat motorstativ nu bara.
Funderar lite kring soppasystemet, tanken är att slänga ner en gst450 i tanken, tänkte använda original kablar som signal till ett relä och dra nya grövre kablar från batteriet till pumpen för att slippa dra kabel genom hela bilen. Borde väl funka?
Sen funderar jag lite kring fuelrailen, dehär bilarna har ju btr'en i filtret som sitter under bilen och även returen till tanken vänder där, det går alltså bara en slang fram till fuelrailen som ansluter i mitten mellan cyl3 och 4. Min fundering är då, funkar det att köra på samma sätt fast då med btr under huven och en slang fram till fuelrail eller är det att föredra att ha returen i fuelrailen?
Lådan, elhärvan och insuget bortplockat, plockade bort koppling och svänghjul också och inväntar ett lånat motorstativ nu bara.
Funderar lite kring soppasystemet, tanken är att slänga ner en gst450 i tanken, tänkte använda original kablar som signal till ett relä och dra nya grövre kablar från batteriet till pumpen för att slippa dra kabel genom hela bilen. Borde väl funka?
Sen funderar jag lite kring fuelrailen, dehär bilarna har ju btr'en i filtret som sitter under bilen och även returen till tanken vänder där, det går alltså bara en slang fram till fuelrailen som ansluter i mitten mellan cyl3 och 4. Min fundering är då, funkar det att köra på samma sätt fast då med btr under huven och en slang fram till fuelrail eller är det att föredra att ha returen i fuelrailen?
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste
Motorn isär och snart är allt tvättat, snart dags att börja plocka ihop litegrann.
Filat ur lite för att m50 stakar ska gå fritt.
Blocket tvättat.
M50 vs M54 stakar.
Rena fina kolvar.
Testade köra en rörböj i Jula-falsmaskinen, blev kanon tycker jag!
Filat ur lite för att m50 stakar ska gå fritt.
Blocket tvättat.
M50 vs M54 stakar.
Rena fina kolvar.
Testade köra en rörböj i Jula-falsmaskinen, blev kanon tycker jag!
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:39 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Blocket som sagt tvättat nu, tog en garagekväll i söndags, honade cylindrar mätte och filade kolvringsgap (körde 0,5 på första och andra ringen, 0,45 på oljeringen då de hade det spelet från början). Kolvarna ihop med stakarna och ringarna på kolvarna så kunde de petas ner i blocket.
Kolvarna och stakarna ihop med kolvringar, kolvarna har nån blå färg ser man tydligt här.
Påplats!
Moment- och vinkeldra ramlagerbultar. Väntar på nya vevstaksbultar så de sitter bara dragna för hand. (Man ska helst komma ihåg att sätta dit förstärkningarna innan, annars får man lossa alla bultar igen )
Nu till frågan! funderar lite kring oljereturen, bilderna förklarar nog rätt bra.
Räcker fallet på returen? som synes på bilden hamnar "underkant" på röret just ovanför oljepluggen. Tanken är sen att göra en "kil" i plåt som röret svetsas mot, kilen börjar då just under oljetrågets fläns mot blocket och går ut mot röret, typ som det jag fyllt i med tusch på kartongen.
Det är ju lite att välja mellan att ha bättre fall eller ansluta röret högre upp i tråget. Måste ha en liten rörbit vid oljeretursflänsen för att kunna dra fast den, kan inte bara snekapa ett rör då det täcker bulten då. För att få röret att ansluta högre upp på tråget skulle jag behöva vrida turbons lagerhus, men hur mycket kan man ha det vridet utan att det blir skadligt? lutningen på det är ungefär som det övre strecket, det nedre är ritat efter passet som låg på tråget som jag antar är "rakt" (bilderna är tagna med motorn uppochner och vända 180 grader därav den uppochnervända svarven och lysrör på golvet ) Rören är 25mm utv.
Vad tror ni??
Kolvarna och stakarna ihop med kolvringar, kolvarna har nån blå färg ser man tydligt här.
Påplats!
Moment- och vinkeldra ramlagerbultar. Väntar på nya vevstaksbultar så de sitter bara dragna för hand. (Man ska helst komma ihåg att sätta dit förstärkningarna innan, annars får man lossa alla bultar igen )
Nu till frågan! funderar lite kring oljereturen, bilderna förklarar nog rätt bra.
Räcker fallet på returen? som synes på bilden hamnar "underkant" på röret just ovanför oljepluggen. Tanken är sen att göra en "kil" i plåt som röret svetsas mot, kilen börjar då just under oljetrågets fläns mot blocket och går ut mot röret, typ som det jag fyllt i med tusch på kartongen.
Det är ju lite att välja mellan att ha bättre fall eller ansluta röret högre upp i tråget. Måste ha en liten rörbit vid oljeretursflänsen för att kunna dra fast den, kan inte bara snekapa ett rör då det täcker bulten då. För att få röret att ansluta högre upp på tråget skulle jag behöva vrida turbons lagerhus, men hur mycket kan man ha det vridet utan att det blir skadligt? lutningen på det är ungefär som det övre strecket, det nedre är ritat efter passet som låg på tråget som jag antar är "rakt" (bilderna är tagna med motorn uppochner och vända 180 grader därav den uppochnervända svarven och lysrör på golvet ) Rören är 25mm utv.
Vad tror ni??
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.
En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.
En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Oljenivån I tråget är nog kring flänsen mot blocket så ovanför den kan man nog aldrig hamna faktiskt. Tror att det övre strecket ligger an mot flänsen på turbon ungefär, den lutar lika som strecket. Centrum på hålet ut ur turbon är nog ungefär i höjd med tråget fläns mot blocket skulle jag tro.fugazi skrev:Vars är oljenivån i tråget?
Sett från vattenpasset och uppåt, och hur långt upp sitter lagerhuset?.
En liten bit slang som flexar kan nog vara bra...
Ja en slangbit mellan ska dit , bara testat malla upp lite på bilderna
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Jag tror detdär kommer funkar skitdåligt tyvärr. Jag hade gjort en liten oljetank under turbon & sen pumpat oljan därifrån till tråget.
Jag har åkte liknande e gång fast ändå lite bättre fall & ovanför oljenivån & jag ade problem med
blårök i vänstersvängar. Du hamnar ju med returens mynning i oljan under nivån så det kommer
inte funka något vidare alls tyvärr.
Jag har åkte liknande e gång fast ändå lite bättre fall & ovanför oljenivån & jag ade problem med
blårök i vänstersvängar. Du hamnar ju med returens mynning i oljan under nivån så det kommer
inte funka något vidare alls tyvärr.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Har 2 polare som kör så på sina m50
Funka kalas för dom. Vet en annan som använde oljepluggen som retur. Funkade det med utan blårök
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Funka kalas för dom. Vet en annan som använde oljepluggen som retur. Funkade det med utan blårök
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Hjälpte en polare att dänga dit returen i tråget så där, dock något högre. Har varit skonade från blårök dom få milen vi testat
men visst som föregående föreslog, en cachtank samt en Tilton returpump som återleder olja till en högre punkt i bröstkåpan te.x hade varit det optimala!
men visst som föregående föreslog, en cachtank samt en Tilton returpump som återleder olja till en högre punkt i bröstkåpan te.x hade varit det optimala!
M30 turbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 103
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 6:37 pm
- Ort: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??
Oljereturen ihopknåpad, blir att testa köra utan pump. 25mm utv rör på returen och en avluftning av 16mm utv rör. Funderar på att göra nån slags skvalpplåt på insidan av tråget bara, får se hur det blir med det.
Första riktiga svetsningen i alu utöver övningssvetsande
Svetsad i tråget på både ut och insida, gjuten alu är ett märkligt material att svetsa i..
Monterat ihop lite mer på motorn, inget allt för intressant dock och hade inte tagit nå bilder på det. Å så för att hoppa lite mellan olika delar av motorn så gjorde vi en adapterplåt för att kunna köra vanlig termostat och slippa den elektroniska som sitter original i m54, som förövrigt öppnar vid 110 grader om inte den elektroniska värmaren skulle fungera.
Kapat sönder m50 termostathus, dags att fräsa!
Anders fixade svarvning för termostaten
I princip färdigt.
Finns att köpa färdiga lösningar från USA, kostar dock 199 och 489 dollar plus frakt osv.
Köpte mig en m50iv topp från skroten för att få dubbelfjädrar och brickor till dessa.
Rengjorda tryckare.
Beställde även s50b32 retainers som passar på 6mm ventilskaft och är anpassade för dubbelfjädrar.
M54 - m50iv - s50b32
S50b32 retainers art nummer om nån annan får för sig att köra denna setup
Fått komma ut på catten å mysköra lite också i vårvädret
Första riktiga svetsningen i alu utöver övningssvetsande
Svetsad i tråget på både ut och insida, gjuten alu är ett märkligt material att svetsa i..
Monterat ihop lite mer på motorn, inget allt för intressant dock och hade inte tagit nå bilder på det. Å så för att hoppa lite mellan olika delar av motorn så gjorde vi en adapterplåt för att kunna köra vanlig termostat och slippa den elektroniska som sitter original i m54, som förövrigt öppnar vid 110 grader om inte den elektroniska värmaren skulle fungera.
Kapat sönder m50 termostathus, dags att fräsa!
Anders fixade svarvning för termostaten
I princip färdigt.
Finns att köpa färdiga lösningar från USA, kostar dock 199 och 489 dollar plus frakt osv.
Köpte mig en m50iv topp från skroten för att få dubbelfjädrar och brickor till dessa.
Rengjorda tryckare.
Beställde även s50b32 retainers som passar på 6mm ventilskaft och är anpassade för dubbelfjädrar.
M54 - m50iv - s50b32
S50b32 retainers art nummer om nån annan får för sig att köra denna setup
Fått komma ut på catten å mysköra lite också i vårvädret
Senast redigerad av Jesper Mäki den ons jul 05, 2017 8:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171
Volvo 244 -75 Rost rost rost!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888