Sida 5 av 7

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: mån sep 24, 2018 4:36 pm
av Jesper Mäki
ventonz skrev:Ser bra ut :thumbright: :hihi:
Tackar, det tar sin tid när man ska envisas med att göra det svårt för sig å måste gå runt grejer istället för att ta bort/flytta dom. Inte många ställen det inte var trångt på kring tryckrören. :lol:

Sprut och lamelldiff är beställt också så om jag då bara skulle få dom nångång så är det inte mer än alla smågrejer jag glömt kvar att köpa. :thumbright:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 7:32 am
av erikjakan
Snyggt sleeperbygge :)

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 8:03 am
av Mickexpress
Går det att byta kontaktstycke på k-temp givarna?
Måste det inte vara rätt material i stiften för att det ska funka.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 8:20 am
av Jesper Mäki
erikjakan skrev:Snyggt sleeperbygge :)
Tack så mycket! :)
Mickexpress skrev:Går det att byta kontaktstycke på k-temp givarna?
Måste det inte vara rätt material i stiften för att det ska funka.
Du de har jag faktiskt ingen aning om? När du säger det så stod det nog nå materialförkortningar där det stod + och - på kontakten. Men vilken betydelse har stiftens material om det ändå dras vanlig kabel från sprutet till kontakten? Eller ska det vara nån speciell kabel också?

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 8:29 am
av Mickexpress
Tror ena tråden är nickel-krom legering och den andra är nickel-aluminium.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 8:42 am
av Jesper Mäki
Mickexpress skrev:Tror ena tråden är nickel-krom legering och den andra är nickel-aluminium.
Efter lite googling verkar det som du har helt rätt, nåja inte värre än att byta tillbaks kontakterna och skaffa de rätta och lite typ k kabel. Hur blir det med stiften i ecu'ns kontakt månne? Är de också gjorda specifikt för typ k då eller?

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: tis sep 25, 2018 9:18 am
av Mickexpress
Bra då slipper du få konstiga mätvärden. :thumbright:
Bra fråga hur dom har gjort i sprutet, kanske någon som vet.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: fre okt 12, 2018 9:15 pm
av Jesper Mäki
Då det ser dåligt ut med att få monterat nåt sprut innan snön kommer så fick turbogrejerna plockas bort och återställas till körbar med originalsprut ännu en gång. Tog iallafall och provtryckte färdigt insuget, bytte fuelrailen och soppafiltret samt drog retur från fuelrailen till vars filtret sitter.

Bild

Kikade lite på slangdragning och montering av laddtrycksventilen.
Bild

Å så det sista som behövde göras innan jag plockade bort turbon, luftfilterslang och montering. Hade tänkt köra med flexslangen hela vägen men kändes ganska snabbt som att den nog inte skulle vara långlivat att klämmas in sådär. Så började kolla lite på att dra rör där det var trångt, fick till ett rör av nå tunnväggigt alurör men det kändes så jävligt att svetsa så det vart egentligen bara använt som mall, ska beställa nå 4” avgasrör istället och göra det av men det får vänta lite.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sist men inte minst fick jag min diff jag beställt från Portugal, 188 zf lamelldiff (samma som i e30/e36/e28/e34 bl.a.) modifierad för att få i dubbla lameller och monterad i 330ins 188k diffklump. Monterade den i veckan så nu är enhjulsproblematiken löst :thumbright: :lakrits:
Bild

Bild

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: fre jan 04, 2019 10:45 am
av Jesper Mäki
Här händer det inte mycket, köpte iallafall ett maxxecu race för ett tag sen som tanken är att göra en "PnP adapter" till och koppla in på original motorhärva.

Men sen dess har motivationen att göra något på bilen helt försvunnit, mycket för att jag inte har möjlighet att ha inne bilen så måste göra endel utomhus innan jag kan göra PnP adaptern inomhus.

Bild

Viss storleksskillnad så måste göras om lite för att få plats med race'et.
Bild

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: fre jan 04, 2019 1:23 pm
av mattias
Ja, även ett litet varmgarage räcker för att göra väldigt mycket mer. Jag ordnar kontakten till motorstyrningen inom kort, blir nog en bra adapter i slutändan.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Bildbomb!

Postat: lör mar 02, 2019 4:03 pm
av Jesper Mäki
Efter två underkända besiktningar pga dåliga avgasvärden bestämde jag mig för att börja montera maxxecu’t istället för att bli kvitt fyra tveksamma lambdasonder och en lmm.

Medans ecukontakten legat till sig nån vecka har jag suttit några kvällar, läst elscheman och skrivit ihop en ”översättning” mellan original pinout och race’et. Sen införskaffades en smidigare lödpenna och jag tog tag i att börja löda ihop adapterkablaget. Efter några kvällar lödning och lite ytterligare fundering så är adaptern färdig. Om den funkar som den ska detvillsäga.. har inte hunnit prova starta upp boxen då jag inte känt för att sitta ute i bilen å knappa med datorn.
Måste montera lambdasonden, byta till VAG-kontakter och montera VAG-spolarna så ska det vara klart för provstart iallafall!

Bild

Bild

Fick kapa isär hållaren som original ECU sitter i för att få plats med race’et.
Bild

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Postat: lör mar 02, 2019 11:57 pm
av DreRacing@
värför åka maxx istället för emu black?

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Postat: mån mar 04, 2019 6:15 pm
av Jesper Mäki
DreRacing@ skrev:värför åka maxx istället för emu black?
Det bara blev så, jag hade beställt ett Emu black PnP men då det drog ut på tiden så mycket avbeställde jag det och tänkte att jag gör en egen PnP adapter istället. I samma veva såg jag att även Maxxecu hade CAN-protokoll för 330i/ms43.
Anledningen till att valet föll på Maxxecu var nog en blandning av att jag fått ett lite bättre intryck av Maxxecu (helt baserat på sånt jag läst) och att Mattias som ska mappa bilen föredrar att hålla på med Maxxecu. Race'et har även fler utgångar än Black så jag inte behöver bortprioritera något. Förvisso klarar man sig garanterat utan tomgångsmotor, DISA, termostatstyrning bl.a. men jag kände att jag ville ha möjlighet att koppla in allt.

Emu black skulle dock blivit aningen billigare mest pga att det kan driva original tändspolar utan några extra drivsteg. Med Maxxecu måste man antingen ha lösa drivsteg eller byta till VAG-spolar eller liknande.

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Postat: tis mar 05, 2019 8:06 am
av benkoilovikka
Blir ju nästan läskigt mycket sleeper över dendär bilen 8)

Du borde ju nästan kunna bessa den med turbo utan att nån märker! :thumbright:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Postat: ons mar 06, 2019 4:19 pm
av Jesper Mäki
benkoilovikka skrev:Blir ju nästan läskigt mycket sleeper över dendär bilen 8)

Du borde ju nästan kunna bessa den med turbo utan att nån märker! :thumbright:
Det blir den. Skulle haft nå 318i emblem också. :hihi:
Ja nästintill, bara det att turbo och wg är ganska synliga underifrån tyvärr.