Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 19, 2017 4:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 28, 2017 3:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Jag ska ut i förrådet & gräva fram E insuget som jag har liggandes & kika hur mycket det blir göra med spjäll etc.

Nu har jag en polares bil som jag byggt motor åt i garaget, han höll på klabba med slang från
turbo till tråg som sen lossna under färd & motorn kördes tom på olja så nu väntar jag på lite
lyfthjälp så ska den ur för inspektion. Lite mer påkostad grejj så vi river hellre & tittar än att
chansa :)


Runt axeln till WG axeln in i avgashuset sitter det en bussning. Dessa brukar med tiden vibrera loss
& sitta lite löst i husen. På dessa agg vred jag dem åt ena hållet & knacka in låssprinten lite till med
en körnare så bussningen skulle sitta fast. Sen justerade jag in på WG stagen med liten marginal/
förspänning. Bussningen (som har lite ovalt hål efter 30k+mil) vred sig tillbaka till ursprungsläget
under bromsningen & förspänning på WG luckan uteblev = hörde ett litet rasslande ljud nånstans
kring avgasröret/grenröret. Så när bromsen skulle släppa från 2500rpm så börja den surgea, inte
så konstigt då WG på ena agget läkte. Nu har jag gått igenom grejjerna igen & satt på 2-3mm förspänning
så nu blev det (hör & häpna) bättre spool & slut på surge vid 2500rpm. :thumbright:
Har även pressat en till (ny) oljeslang till turbosarna så dom har lika långa slangar samt att jag vänt T korset "rätt".
Jag försöker få allt så lika/symmetriskt mellan aggen, näst på tur är väl kanske göra ny DP men jag drar mig in
i de sista för det då det är typ supertrist :hihi:



En topp muttrades lös på tisdagen förra veckan & är nu i Umeå på preparering. Ante på ESP ska ev.
få fräsa fast några spridarhylsor i ett E insug & annan kampinne ska i.

Vridet känns bra. Lite som att köra en stark diesel.

Har även gayat till det lite & satt i lite Volvo originalmätare. Digital yttertemp, Oljetryck 0-5 m. ny
volvogivare (665:- på volvo) samt oljetemp dock inte ikopplad, måst köpa en givare till den & gänga
in i tråget vid nästa oljebyte (Färdig mutter i tråget)

Har Högvolymspump nu & kör 5w40 Super 3000 olja & har 2.5bar på tomgång 950rpm med genomvarm motor.
4.5bar kommer typ direkt vid 2500rpm. Ska titta lite till sen med oljetempen ikopplad.


//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 3:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Satt det oljesprutor i FD-blocket? Det gjord det i mitt (före detta) iaf.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 28, 2017 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Jajjomensan. samt högvolymspump. Så jag spara på det blocket så jag har ett när jag kommer på att jag
ska köra helsmitt & 600 häst :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 1:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Bjussar på några bilder på dagens projekterande. Rev isär motorn i polarens bil & det var hur ska man säga, försent? :hihi:


3an & 4ans burk hade total lagersallad. Smidda lager & glödgade stakar så de blir nya sådana.
Tyvärr tycks det ha tagit sig in skit/babbit & lagerskrot i kolven på cyl #2. På insugssidan har
det smetat lite alu i loppet samt flyttat runt lite aluminium på kolven så den får bli en brevpress.
Det var fortfarande en rimlig mängd olja kvar i cylindrarna så jag tror inte det nypt pga oljebristen
utan skit som kommit i kläm. Tvättat med syra & honat med skruvdragaren några varv med lite
tryck på stenarna på bilden. Körde lite till sen & det såg ok ut men man kan ana risporna högst
upp med nageln.

thrust side på alla kolvar var fin, såg ok ut i loppen åxå.


Däremot noterade jag en underlig grejj. ALLA kolvringarna på kolvarna hade roterat så de låg
med gapen ca 10mm från varandra. Hur fasen går detta till? Monterat enligt Wisecos ordination.
Har för mig gapen vridit sig mot insug på samtliga.

Hursom. Stryker ur loppen lite lätt med skruvdragarn så ringarn får bita tag i ny yta & tjoffar i en
ny pistong i den. Är de nån som har en frisk beggad så speak out innan vi ordrar en ny :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Snapsar du detta utlovas halsbränna :hihi:

Bild

Bild

Bild

Trycksidan mot avgas, 0.089mm spel. ser bra ut.

Bild

Samma kolv fast insugssidan.

Bild



Jag ska sätta en summer & en shiftlight lampa som oljetrycksvarning åt herrn som äger bilen :wink:

//R

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 9:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Har funderat på detta ett antal gånger, varför låser man inte ringarna som på moppen?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 10:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Dom är ju it så sitta fast i kolven på en sån i 1000mil så att den skulle sitta kvar i en
personbilskolv/motor i 40kmil är ju högst osannolikt :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 11:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Robert Markström skrev:
Jag ska sätta en summer & en shiftlight lampa som oljetrycksvarning åt herrn som äger bilen :wink:

//R

En sån här är lätt att "anpassa" till det ändamålet:
Bild

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 12:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Robert Markström skrev:
Dom är ju it så sitta fast i kolven på en sån i 1000mil så att den skulle sitta kvar i en
personbilskolv/motor i 40kmil är ju högst osannolikt :hihi:


Ett dilemma för Robban att lösa :hey:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 1:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 250
Ort: Bollnäs
fugazi skrev:
Robert Markström skrev:
Jag ska sätta en summer & en shiftlight lampa som oljetrycksvarning åt herrn som äger bilen :wink:

//R

En sån här är lätt att "anpassa" till det ändamålet:
Bild


Eller ett sån't där halsband till hundar som ger elstötar när dom skäller :thumbright: :thumbright:

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 4:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Ja jag funderade på en tazer i förarstolen :hihi:

Ska kolla om vi kan göra på nått fiffigt sätt så vi kanske kan klippa spridarna när
oljetrycket försvinner. Karln har inga spärrar & lite dålig känsla för de här med
bilar/motorer så jag måste bygga in lite säkerhetsfunktioner så vi inte behöver
göra om detta en gång till :) Han gillar dock att svina/börna & köra som han stulit skitet!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Okäjj, nu blir jag förvirrad.

Motorn ovan hade ringarna roterat & alla gap låg brevid varandra = Baaaad.

Monterat enligt Wsiecos riktlinjer:
Bild


Sen när man läser lite i ämnet så ser man lite var stans att folk skriver
att gapen får absolut inte monteras över kolvbulten???


w-h-a-t-t-t??

Hur ska det vara??

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 25, 2017 5:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons apr 08, 2009 11:48 pm
Inlägg: 30
Ort: Kristianstad
Nu får nog herrn uppdatera lite här.Något måste väl ha hänt med skåpet? :-)

_________________
Andreas Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 25, 2017 10:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Inlägg: 335
Ort: Gällivare
Lite halvrisiga lager :doh: vettetusan med ringarna, monterade mina med gapen 120 grader från varandra! Dock en bmw motor men det är ju skit the lapp. Har för mig dock att mina oljeringar inte var delade med övre och nedre som i wiseco fallet. Dock var det ju ännu en gång till Bmw kolvar det också men principen är väl samma tycker man :?

_________________
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 11:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Skåpet rullar som 100% brukis just nu då jag fått fasttjänst som bilmek.

Skåpet fick även tillslut ett GLT/E insug samt V-kam. Det gjorde skåpet gott kan
jag säga. Kommer inte ihåg exakt nu men den tunna ur rejält från 5500rpm upp
mot 7000rpm vart jag fick lägga på närmare 15% på soppan så det gjorde susen.
Drar mycket hårdare på varv fast jag sänkt laddet 1hg till 1.9 bar.

Bilen känns rätt komplett just nu faktiskt sku behövt fintunea (ign. adv.) landsvägsåkning igen
efter kam & insugsbyte men det har inte blitt av. Till & från jobbet nu så drar den ganska
prick 1L/mil så de är väl inte värst men hade vart kul om man fick den under .95/mil.
Med A-kam & sugmotor kompa så körde ja den på runt .90/mil men nu har jag ju ursvarvade
kolvar så de brinner nog inte lika snyggt i burkarna längre. Blir ca 6.5 mil om dagen
så det hinner bli lite mil varje vecka & den sköter sig bra. Lite snåltunead på Warm up så
den vill på oscillera lite på varven runt 25-55graders motortemp. Men det är väl det enda
som man kan störa sig på, annars funkar den lika fint som vilken 240 som helst :)

Råkade även hämta hem en V70R awd som jag fick till ett så bra erbjudande att man inte tror de var sant.
23.200 mil.
Bild

Bild


Fått byta kamremssats, länkarm, drivknut, stabstag, belägg bak, olja/filter, Vlåds olja, vinkelväxelolja,
alla filter, stift osv. Motorlampan lyste & den söla lite olja så gubben som hade den gav den till mig :shock:

4wdn funkar & de är manuell låda med B5234T4 motorn på 250hk.

Återstår att se ad de blir av den, bilar har jag gott om iaf :hihi:




Husvagnen hemtagen från förvaringen så det blir nog en fiskesväng med den & 245tt nu när de e långhelg.
Fick tag i den svinfeta husvagnsspoilern som fanns som original tillbehör. kändes faktiskt stabilare med den
:thumbright:

Bild
Bild


Lite pics på E insugs installationen. Nu kom en lösning som kanske kvalar in på Ryssmek? Gjorde
en egen rail då original inte fick plats :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



& har man husvagn måste man ju ha :hey:

Bild

Bild

Bild

Köpte mig en ny givare till volvo oljetempmätarn, ska bara få fingrarna ur & givaren i.

Bild

Sen har hunden blivit vuxen, nu roar hon sig gärna med att gräva gropar i gräsmattan.

Bild


allt för nu!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 4:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1285
Ser bra ut ;)

E-insuget, har du portat nåt eller bara dragit dit spjällhuset? Tycker designen på insuget ser förskräcklig ut men uppenbarligen funkar det ju (på x antal bilar tillochmed). Har sett att endel sätter spridarna på undersidan men denna tanke har du säkert förkastat av en anledning?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 192 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010