RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Robert Markström »

mer än du tror! Typexempel.

242an med gamla grenröret. Sprack vart WG rör gick in i kollektorn på ena sidan. hördes knappt, ungefär som ett hårstrå grovt. Fick inte upp fullt
ladd förran 3ans växel. 1.4bar.

Kina HX35a med #12 hus. Med helt rör han jag få fullt ladd på ettans växel.


Så att de gör ganska stor skillnad, de gör det :)


Prova bara kasta dit en Biltema WG på ditt grenrör & kör.
Sen tar du utav den. Borrar & stiftar sätet så att det sitter centrerat,
putsar in det med ventpasta & montera på bilen igen. Jag lovar du har
kvickare spool :thumbright:

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Hasse Bus »

Mitsubishi MHI TD04HL-13G.
Part no 49169-01360
Rett eller fel?

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Robert Markström »

Helt riktigt, sålänge det är raka avgashuset. :thumbright:

Bild
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av The »

Slipa, lägg avgashuset i grillen (med glöd) och låt ligga i några timmar. Ta upp det ur glöden, och svetsa medan det är varmt (låt ligga på gallret). Lägg det sedan i glöden när du svetsat klart och låt det ligga tills det brunnit ut.

Gäller bara att ha vettig kvalitet på elektroder.

Vi har svetsat både avgashus och grenrör på det sättet, alla har hållit ihop bra efteråt.

Problemet med att svetsa gjutjärn i grenrör etc är att kolet i järnet brinner uttryck, låter man det ligga i kol-glöd så återinför man lite kol och då håller det bättre vid svetsning
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Fransson »

Vad är en bra elektrod?
När man frågar runt så sägs det ju olika.
Endel säget rostfri.
Nästa självklart en gjutjärns pinne.
Tredje kör sin ok48 pinne..
Å alla säger likadant i slutänden,har funkat för mej i flera
År efter jag svetsade..

Samt dom som säger att det inte är lönt att svetsa för det spricker lika fort igen..
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av ahberg »

När vi ändå är inne på svetsa gjutjärn
Svetsat både grenrör och turbos med Mig/MAG. Inget av det har spruckit iaf
Bara slipat ur sprickan och matat fullt med svetsen



Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Robert Markström »

Brukar gå med miggen om det är lite bättre gjutgjärn. Avgashus brukar gå bra. Iaf om det är typ ett mitsu hus. 940 Grenrören brukar jag förvärma i i ugnen inne till 280 grader, sen grillar jag med gasolen över området som ska svetsas. Svetsar sate med massa ström & sen in i ugnen igen & låta det kallna på eftervärme.

funkat fint :)

Vad de verkar har ja nu fått tag i ett hus så vi borde få de nån dag till veckan! :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av dahla »

Till veckan!!! Menar du att vi ska behöva vänta flera dagar på en uppdatering??? Sätt dig i en annan bil och hämta det du behöver genast!

:mrgreen:
Patrik Dahlström
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Lillen »

Kul tråd.
Reflektion , om du kallar detta ryssmek så undrar man ju vad ens eget då är?
Vad står Rados för?
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Robert Markström »

Tur jag inte har bilder på hur jag gjorde med wirekonverteringen av lådan & växellådsfäste då :hihi:
Med ryssmek tänker väl ja mest på hur man lyckas få ihop ett vettigt skrot med liten budget, det
blir lite genvägar här & var. Inte så supernoga med hur det ser ut heller bara funktionen är bra :)


Raadwann började som en märkligt nickname jag fick för typ 10 år sedan som sedan utvecklats
till Rado. Jag hjälper mycket folk med sina bilar, bygger lite grenrör & motorer samt mappar
& installerar vems åt vänner & bakanta. Så då har det blivit lite olika Radoavdelningar. Tex
RadoPerformance - grenrör/motorer/Vems & sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jäkla bra recept på gjutjärnssvetsning du har där. :thumbright:
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av mauser240 »

Robert Markström skrev:Tur jag inte har bilder på hur jag gjorde med wirekonverteringen av lådan & växellådsfäste då :hihi:
Med ryssmek tänker väl ja mest på hur man lyckas få ihop ett vettigt skrot med liten budget, det
blir lite genvägar här & var. Inte så supernoga med hur det ser ut heller bara funktionen är bra :)


Raadwann började som en märkligt nickname jag fick för typ 10 år sedan som sedan utvecklats
till Rado. Jag hjälper mycket folk med sina bilar, bygger lite grenrör & motorer samt mappar
& installerar vems åt vänner & bakanta. Så då har det blivit lite olika Radoavdelningar. Tex
RadoPerformance - grenrör/motorer/Vems & sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så :hihi:
Måste bara kommentera, första gången läste jag "Radio Ryssmek". Kanske det kunde bli en avdelning det med ;)
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Steve »

Robert Markström skrev:sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så :hihi:
"RadoFinans - Våra anställda pratar inte svenska, men dom brukar göra sig förstådda ändå"

:hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av Lillen »

Mycket underhållade tråd hur som helst.
VW & Volvo.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:
Robert Markström skrev:sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så :hihi:
"RadoFinans - Våra anställda pratar inte svenska, men dom brukar göra sig förstådda ändå"

:hihi:
Hehe :hihi:

Själv brukar jag signera kravbreven "Martins indrivning och utmätning". Lite mindre sofistikerat kanske och mer rakt på sak :whistle:
//MartinL
Skriv svar