RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8

Inlägg av Robert Markström »

Ja detta är då historien om min bruksbil. Som med allt annat så spårade det ur, bara lite än så länge.



Bilen köpte jag okt 2014 för 1500:- (+ en bonus 244 som ingick). Hade lite udda problem med att
smygdö & lägga felkoder på allt möjlig så det var därför den var billig. Föregående ägare hade
kört uteslutningsmetoden & bytt i stort sett allt i motorstyrningen förutom boxarna.

Jag tog hem den & gav den lite tlc, plockade bort alla biltemaprylar han satt dit i hopp om
att den skulle börja fungera & satte dit bosch. Oljeservice, kamrem etc. Körde sen med den
i några hundra mil med ett leende & tänkte för mig själv " Ha, sucker!". Sen en dag så spontandödde
den för mig med? karma. Felsökte & felsökte, drog nya kablar till ditt & datt men ingen skillnad.
Dog spontant med ett par hundra mils intervall. Sen av en slump så delade jag kontakten brevid
värmepaketet till 2.4at, där hade det Erjat Janne på + matning till boxarna. Bytte kabelskor &
rengjorde även säkringshållaren i motorrummet. Sen funkade den rätt skapligt.


Började std trimma den med klasssik VR polvändning & A kam. + 30km/h på toppfarten :whistle:
& tänkte att nu är det nog, jag har ju 242an åxå som jag kan fixa abstinensen med. Sen så av en
"slump" fick jag ett 16T agg, ett grenrör, 984/148 boxar, pinkare, ja allt som behövdes för att snikturba
den. Sagt & gjort, tryckluft i vevhuset & borrade för oljeretur i blocket. Ides it plocka tråget. Klabba ihop
skrotet i typsik bondmanér & skiten började funka bättre.

Men nu är du nöjd va? nja..

Fick sen köpa en 531 för rätt pengar så den putsades till & klämdes ned med en K kam. En guldbox
med chip tog plats samt chip i 984an sen tidigare. Btr klämdes & laddet höjdes till 1.2 bar. Lördag kväll
på stan var jag och jagade en w210 E55 amg, hade jag haft 2hg luft till i däcken hade jag hängt av han.
Så man kan ju konstatera att den började gå dugligt nu. Kopplingen tackade för sig så en 763 fick till uppgift
att nypa fast M47ans std lamell. Såhär åkte vi sen ett tag, enda jag störde mig på var att man klart & tydligt
kunde känna hur lambdaregleringen jobbade intensivt under 3000rpm, så när man gjorde normala accelerationer
så gunga man typ framåt. Mycket störande. Så jag tog en diskussion med min ekonomi & vi kom fram till att
Vems bör man ha i alla bilar. Sagt & gjort så ringde jag Mattias & ett Vems kom på posten några dagar senare.

Så vi vemsade skitet & sprängde M47an kort därpå :lol:

Sen klickade vi hem en lagomt stor (kinesisk, vad annars?) HY35a med 9ans avgas. Putsade till
flänsen på 940 röret & skruva dit den. Mitt stackars 16T agg började vara bra glappt åt alla håll
så den sparade vi på ist för att skuta den i bitar. För att kunna hantera den massiva effekten så
stuvade jag in en M90. Byggdes om till Wirekoppling (Lat, ides it gör om pedalstället.), 850 lamell
modell kina från KLr, svara & svetsa ihop M90 medbringaren med M47ans så den totalt blev 49mm
längre. Funka finfint med wirebygget.

Dock blev det ett rejält kliv nedåt vad gäller spoolup så jag snodde div dwg filer & en polare skar ut
en bunt flänsar. Knåpade ihop ett nytt grenrör till den & det blev genast bättre.

Här står vi nu. & här hade vi nog sått kvar om jag inte hade upptäckt en av orientens alla tjusningar, AliExpress.
Där hittade vi ett fint litet billetfräst kompressorhjul till 16T & lagersats. Beställde dubbla uppsättningar av allt,
Varför då undrar du? Jo jag hade ju ett till 16T agg jag köpte på returbilen med ett skadat kompressorhjul.

Så nu sitter jag här med ännu fler flänsar, 2 16T billet, en låda rörböjjar, ett paket från KLr med IC/slang påväg samt
en liten lista med kopplingar & slang & rör som skall inhandlas. Så jag ska då alltså försöka mig på att bygga
dubbelturbo på min bruksbil. Som absolut inte skulle få turbo, eller vems, eller M90.

Ja det ligger även ett tomt block i garaget & H profiler. Så ja, ja vet it. Hur svårt ska det vara låta något som fungerar
vara? :mrgreen:

Har man kombi måste man ju ha husvagn.

Bild

Dom vita T5 350cc pinkarna bottna jag direkt. vad gör vi då? Jo ryssmek.
Volvo bruna 831 som vi fimpa silen på. Fick ta ned ReqF från 9.1 till 4.5 efter
denna modd. Bilen går fortfarande bra, har dessutom besiktat med dessa. Rekomenderar
ingen att göra detta om man har en motor som kostar mer än 3 dosor General.
Men jag gör det ändå av nån anledning? :hihi:

Bild

Bild



kommer några fler bilder imorn, jag blev just akut lat.

//Robban
Senast redigerad av Robert Markström den lör aug 11, 2018 12:14 pm, redigerad totalt 15 gång.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93

Inlägg av vebotrimmarn »

helrätt inställning då man ska bygga :thumbright:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93

Inlägg av Thunderbo1t »

Hur plockar man lämpligt bort "silen" på spridaren? :thumbright:
Kul bygge i rätt anda!
hasse johansen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön maj 08, 2016 2:28 pm
Ort: bjuv skåne

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93

Inlägg av hasse johansen »

ja ngn bra förklaring på hur MODIFIERA PÅ RÄTT sätt vore ju kul att få veta kul bygge du gör
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93

Inlägg av Robert Markström »

Spridarmodd.

Studera min Paint genomskärning av spridaren nedan.


Bild



På ytterkant vart silen är svetsad i spridarens hus, får man vara riktigt försiktig. Filar du bort den
helt så får motorn mycket bränsle & äta bitar av spridaren.

Nedan följer några bilder.

Bild

Såhär gör man med Saab spridare, dom får riktigt långa & rak stråle så på bensin & liten motor är
det nog ingen höjdare. Men enkelt & beprövat.

Bild

Gör du som jag tänkte när jag gjorde första 831 spridaren
& bara kapar av toppen till du får väck silen så blire såhär. O-bra :lol:

Bild

Bild

Bild

Jag gillar kontakter.

Bild

Och turbos. Här är twillingarna som ska slira bort dubben på Lappidäcken :thumbright:

Bild

Bild


Kommer mer när ja fått in den i garaget & byggandet av nya turberiet påbörjats :)

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Robert Markström »

Kanske skulle säga att jag använder ett 4mms diamanthuvud från biltema, i min dremel.

På toppen av spridaren plockas oringen bort & plastringen (tunna). Sätter sen fast den
i chucken på skruvdragaren & kör den & dremeln samtidigt. Vipps så har du en riktig
bondsvarv :hihi:

Bild
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Jaderblom
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 01, 2016 7:52 pm
Ort: Uppsala

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Jaderblom »

Helt underbar läsning! Samtidigt intressant och lärorikt ifall man vill laborera lite.
"Tänk efter före, gör som jag säger inte som jag gör" Okänd.

Alexander Jäderblom
Användarvisningsbild
ainok
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor sep 22, 2016 9:28 pm
Ort: Dalarna

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av ainok »

Det här är högintressant. Jag följer!
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Henkken »

Trevligt när plånboken instämmer om saker som man behöver bara ha.
Min är helt tvärt emot oavsett vad saken gäller.
Ungefär som sambon då med andra ord.
Fint bygge för övrigt!
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av MVA-Productions »

Som alltid med dina projekt, intressant och rolig läsning och kul att fått verifierat att min teori om att fimpa silen faktiskt fungerar! Dock var jag mer inne på att borra upp hålen lite istället för att kunna styra mer hur mycket mer flöde man vill ha. Har du provat att flöda spridarna och sett på ett ungefär vart på storleksskalan dom ligger?
Mvh
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Robert Markström »

Hade 350cc T5 (766) injektorer. ReqFuel på 9.1. Med modden av 831orna (T6) så fick ja gå ner till 4.5 i RF. Så vadå, 700cc?

Att borra upp ett/flera hål tror jag tyvärr inte på, kräver ju hög precision för att det inte ska spruta snett/ojämnt samt
att alla hålen ska bli exakt lika stora. Svårt gissar jag på :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Robert Markström »

Det börjar dra ihop sig.

Måste bara köra in skotern & tjuvbyta avgashus med den så ja får 2st sprickfria

Bild



med lite tur så drar de igång efter nyår.

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Klabbe Persson »

Trevligt, ska bli kul o följa! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av MVA-Productions »

Instämmer med klabbe! Funderat på hur karaktären skulle bli med dubbelturbo på b230 själv men aldrig gjort något för att ta reda på det :)
Dysholm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: sön nov 01, 2009 1:30 am

Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 spridarmodd

Inlägg av Dysholm »

MVA-Productions : bara googla volvo 242 boost
Skriv svar