RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo uppdate 11/8
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
mer än du tror! Typexempel.
242an med gamla grenröret. Sprack vart WG rör gick in i kollektorn på ena sidan. hördes knappt, ungefär som ett hårstrå grovt. Fick inte upp fullt
ladd förran 3ans växel. 1.4bar.
Kina HX35a med #12 hus. Med helt rör han jag få fullt ladd på ettans växel.
Så att de gör ganska stor skillnad, de gör det
Prova bara kasta dit en Biltema WG på ditt grenrör & kör.
Sen tar du utav den. Borrar & stiftar sätet så att det sitter centrerat,
putsar in det med ventpasta & montera på bilen igen. Jag lovar du har
kvickare spool
//Robban
242an med gamla grenröret. Sprack vart WG rör gick in i kollektorn på ena sidan. hördes knappt, ungefär som ett hårstrå grovt. Fick inte upp fullt
ladd förran 3ans växel. 1.4bar.
Kina HX35a med #12 hus. Med helt rör han jag få fullt ladd på ettans växel.
Så att de gör ganska stor skillnad, de gör det
Prova bara kasta dit en Biltema WG på ditt grenrör & kör.
Sen tar du utav den. Borrar & stiftar sätet så att det sitter centrerat,
putsar in det med ventpasta & montera på bilen igen. Jag lovar du har
kvickare spool
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Mitsubishi MHI TD04HL-13G.
Part no 49169-01360
Rett eller fel?
//Hasse.
Part no 49169-01360
Rett eller fel?
//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Helt riktigt, sålänge det är raka avgashuset.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Slipa, lägg avgashuset i grillen (med glöd) och låt ligga i några timmar. Ta upp det ur glöden, och svetsa medan det är varmt (låt ligga på gallret). Lägg det sedan i glöden när du svetsat klart och låt det ligga tills det brunnit ut.
Gäller bara att ha vettig kvalitet på elektroder.
Vi har svetsat både avgashus och grenrör på det sättet, alla har hållit ihop bra efteråt.
Problemet med att svetsa gjutjärn i grenrör etc är att kolet i järnet brinner uttryck, låter man det ligga i kol-glöd så återinför man lite kol och då håller det bättre vid svetsning
Gäller bara att ha vettig kvalitet på elektroder.
Vi har svetsat både avgashus och grenrör på det sättet, alla har hållit ihop bra efteråt.
Problemet med att svetsa gjutjärn i grenrör etc är att kolet i järnet brinner uttryck, låter man det ligga i kol-glöd så återinför man lite kol och då håller det bättre vid svetsning
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Vad är en bra elektrod?
När man frågar runt så sägs det ju olika.
Endel säget rostfri.
Nästa självklart en gjutjärns pinne.
Tredje kör sin ok48 pinne..
Å alla säger likadant i slutänden,har funkat för mej i flera
År efter jag svetsade..
Samt dom som säger att det inte är lönt att svetsa för det spricker lika fort igen..
När man frågar runt så sägs det ju olika.
Endel säget rostfri.
Nästa självklart en gjutjärns pinne.
Tredje kör sin ok48 pinne..
Å alla säger likadant i slutänden,har funkat för mej i flera
År efter jag svetsade..
Samt dom som säger att det inte är lönt att svetsa för det spricker lika fort igen..
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
När vi ändå är inne på svetsa gjutjärn
Svetsat både grenrör och turbos med Mig/MAG. Inget av det har spruckit iaf
Bara slipat ur sprickan och matat fullt med svetsen
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Svetsat både grenrör och turbos med Mig/MAG. Inget av det har spruckit iaf
Bara slipat ur sprickan och matat fullt med svetsen
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Brukar gå med miggen om det är lite bättre gjutgjärn. Avgashus brukar gå bra. Iaf om det är typ ett mitsu hus. 940 Grenrören brukar jag förvärma i i ugnen inne till 280 grader, sen grillar jag med gasolen över området som ska svetsas. Svetsar sate med massa ström & sen in i ugnen igen & låta det kallna på eftervärme.
funkat fint
Vad de verkar har ja nu fått tag i ett hus så vi borde få de nån dag till veckan!
funkat fint
Vad de verkar har ja nu fått tag i ett hus så vi borde få de nån dag till veckan!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Till veckan!!! Menar du att vi ska behöva vänta flera dagar på en uppdatering??? Sätt dig i en annan bil och hämta det du behöver genast!
Patrik Dahlström
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Kul tråd.
Reflektion , om du kallar detta ryssmek så undrar man ju vad ens eget då är?
Vad står Rados för?
Reflektion , om du kallar detta ryssmek så undrar man ju vad ens eget då är?
Vad står Rados för?
VW & Volvo.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Tur jag inte har bilder på hur jag gjorde med wirekonverteringen av lådan & växellådsfäste då
Med ryssmek tänker väl ja mest på hur man lyckas få ihop ett vettigt skrot med liten budget, det
blir lite genvägar här & var. Inte så supernoga med hur det ser ut heller bara funktionen är bra
Raadwann började som en märkligt nickname jag fick för typ 10 år sedan som sedan utvecklats
till Rado. Jag hjälper mycket folk med sina bilar, bygger lite grenrör & motorer samt mappar
& installerar vems åt vänner & bakanta. Så då har det blivit lite olika Radoavdelningar. Tex
RadoPerformance - grenrör/motorer/Vems & sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så
Med ryssmek tänker väl ja mest på hur man lyckas få ihop ett vettigt skrot med liten budget, det
blir lite genvägar här & var. Inte så supernoga med hur det ser ut heller bara funktionen är bra
Raadwann började som en märkligt nickname jag fick för typ 10 år sedan som sedan utvecklats
till Rado. Jag hjälper mycket folk med sina bilar, bygger lite grenrör & motorer samt mappar
& installerar vems åt vänner & bakanta. Så då har det blivit lite olika Radoavdelningar. Tex
RadoPerformance - grenrör/motorer/Vems & sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Jäkla bra recept på gjutjärnssvetsning du har där.
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Måste bara kommentera, första gången läste jag "Radio Ryssmek". Kanske det kunde bli en avdelning det medRobert Markström skrev:Tur jag inte har bilder på hur jag gjorde med wirekonverteringen av lådan & växellådsfäste då
Med ryssmek tänker väl ja mest på hur man lyckas få ihop ett vettigt skrot med liten budget, det
blir lite genvägar här & var. Inte så supernoga med hur det ser ut heller bara funktionen är bra
Raadwann började som en märkligt nickname jag fick för typ 10 år sedan som sedan utvecklats
till Rado. Jag hjälper mycket folk med sina bilar, bygger lite grenrör & motorer samt mappar
& installerar vems åt vänner & bakanta. Så då har det blivit lite olika Radoavdelningar. Tex
RadoPerformance - grenrör/motorer/Vems & sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så
//MartinL
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
"RadoFinans - Våra anställda pratar inte svenska, men dom brukar göra sig förstådda ändå"Robert Markström skrev:sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
Mycket underhållade tråd hur som helst.
VW & Volvo.
Re: RadosRyssmek - 245 turbo -93 TwinTurbo HJÄLP!
HeheSteve skrev:"RadoFinans - Våra anställda pratar inte svenska, men dom brukar göra sig förstådda ändå"Robert Markström skrev:sen hamnar de flesta hos RadoFinans innan dom
blivit helt skuldfria. Allt är 100% skämtsamt, jag har ingen indrivare eller så
Själv brukar jag signera kravbreven "Martins indrivning och utmätning". Lite mindre sofistikerat kanske och mer rakt på sak
//MartinL