Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 10:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 187 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 17, 2017 10:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
så nu är skrotet uppstartat & provstyrd i 4 mil. Imorn efterdrar jag
toppen & tar mig en liten roadtripp så jag får kört in den lite :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 10:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Inlägg: 297
Ort: Kisa
Hoppas det går bra på dynon sen [THUMBS UP SIGN] håller på med samma sak fast på en vinkel6a så jag fick lite tips ang wg här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 10:57 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 53
Ort: Linköping/Vadstena
:thumbright:
Gött hoppas det går bra och att du får upp den i rullarna.

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 1:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Den överlevde dynosessionen :wink:

Blev 350&434 på naven. Rampar trycket från 1.2 till 2.0 på 6500-7000rpm.
Den blir svårt astmatisk på varv precis som sin ägare men bricanyl fixar inte
detta problem.

Nu sitter en tillputsad 531a & A kam. hade vart kul se vad den hade kunnat ge med
en lite bättre kam. Det kommer!

Lite bilder från veckan som gått:


Tvättatvättatvätta, fått inflammation i ena nagelbandet (typ nageltrång) av all jäkla avfettning :hihi:
Bild

Bild

Bild


Gammla hjärtat urskruvat. B230FD med 37.000++ på mätarn.
Bild

Tror jag hittade felet på varför den varit lite komptrött på en burk :shock:
Bild


Var tyvungen sno tråget från gamla motorn, tyckte oljepumpen såg hög ut (högt hus, höga drev=högflödes)
Bild


Nämen!! :wink:
Bild

Bild


Tappert försök till av få bort det obligatoriska oljesölet från kamboxen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



De var den veckan de !

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 1:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Jo förresten för er som undrar. Jag körde med de filade spridarna. lite pressad btr, okänt tryck men typish 3.4bar eller liknande.
67% dc på spridarna på varv så de tycks räcka en braa bit iaf :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 7:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1260
Häftigt :thumbright:

Men vad säger farbror blå om ljusinställningen? Skulle vara synd om de stannar dig för körljusen och du brinner för maskineriet med :doh:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 7:26 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5013
Ort: Lykksällä
Bild

Snyggt jobbat förresten! Nöjd med resultatet?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 10:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
jag vek ned lysena så vi kunde ställa kylfläkten riktigt nära, hade även väck grillen. :thumbright:

Ja jo nog är jag väl nöjd, hade väl satt som mål att jag sku få 400 på veven. Beroende på lite hur
vi räknar på resultatet är vi väl där men mja. 380-390 borde de ju vara iaf :)

Är det nån som provat ta ut lite effekt med A kam tidigare? Jag inbillar mig att det är den
som inte rikitgt vill vara med. Jag kommer byta kam & bromsa den igen senare så jag
hoppas på 50-70hp till på samma tryck. Då är ja nog 100% nöjd, en stund iaf :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 8:43 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 362
Ort: Skellefteå
Skulle tippa på en kombination med A-kamen och orginal F insuget? Fila lite i insuget och på med en ballare kam typ sts 247? Klockrent meck i övrigt! :thumbright:

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 11:13 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
Funderat på antingen köra med ett E insug eller få svetsat upp lite runt spridarna & filat ned knölen i runnersarna på F insuget.

Hur pass mycket bättre blir dom med E insuget? Känns som att det skall fördela luften mellan
burkarna sämre än F insuget? Ändå tycks det ju vara en populär modd som verkar funka bra? :)


En 237 kommer införskaffas såfort Jens får hem kammar, 247an kan bli nog så bökig för bruksbils körning med
husvagnen på :thumbright:

//Robban

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 7:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2337
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ser ju ut som en riktigt trevlig effekt kurva :thumbright:

Är laddtrycket reglerat före 3500 Rpm. också, eller ligger du precis och snuddar surge där ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 9:52 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9610
Ort: Sävar
Det är nog precis att det snuddar surge om jag minns rätt från söndagen, sen är vridet begränsat pga knack och ligger ganska säkert till med tändning. Är rätt säker på att vi hade lika stor risk för misständningar som spikningar vid ungefär 400-450 Nm så det finns nog något att göra åt tändsystemet men exakt vad kanske Robert hittar.
Blir intressant med uppdatering av toppen senare!

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 10:58 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5013
Ort: Lykksällä
Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 11:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Inlägg: 207
Ort: Leksand
Steve skrev:
Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?


Var inte Luntecs orört?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 21, 2017 11:16 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5013
Ort: Lykksällä
Manfred skrev:
Steve skrev:
Nån som har koll vad Luntec har gjort med sitt original-insug?


Var inte Luntecs orört?


Lyckas bara hitta att han skrivit att det är originalgrenrör och originalinsug, men grenröret är filat vid flänsen till turbon så kanske är gjort nåt med insuget också?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 187 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010